• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 19 فروردین 1400
کد مطلب : 127646
+
-

قتل‌عام کرونا در برزیل

ویروس کرونا در یک روز جان بیش از 4 هزار برزیلی را گرفت

جهان‌نما
قتل‌عام کرونا در برزیل

فاجعه همه‌گیری کرونا در برزیل درپی ثبت بیش از 4هزار مورد مرگ روزانه در این کشور عمیق‌تر شده و صدای اعتراض‌ها علیه ناکارآمدی ژائر بولسونارو، رئیس‌جمهور برزیل رساتر شده است.
به گزارش گاردین، سه‌شنبه در ادامه موج تازه مرگ‌ومیر مردم به‌خاطر کرونا که از پاییز شروع شده است، ‌آمار مرگ‌ومیر روزانه به 4هزار و 195نفر رسید و مجموع قربانیان در برزیل، از 337هزار نفر عبور کرد. تنها آمریکا تعداد قربانیان بیشتری از برزیل دارد.
کارشناسان هشدار داده‌اند که اگر اقدامی نشود، ممکن است 100هزار نفر فقط در همین‌ماه جانشان را از دست بدهند.
معترضان و کارشناسان، به‌شدت به بولسونارو حمله می‌کنند و معتقدند بی‌اعتنایی او به کرونا، باعث بروز این شرایط در برزیل شده است. میگول نیکوللیس، پزشک بزریلی و استاد دانشگاه دوک در آمریکا به گاردین گفته است: «شرایط مثل رآکتور هسته‌ای و واکنش زنجیره‌ای آن خارج از کنترل شده است. ما شاهد یک فوکوشیمای بیولوژیک هستیم. (اشاره به فاجعه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در ژاپن که بعد از سونامی معروف این کشور، بحرانی فاجعه‌بار پیش آورد).» 
واکنش بولسونارو به شرایط پیش‌آمده، مخالفت با قرنطینه بیشتر بوده است. او حتی برنامه دارد تا برخی محدودیت‌ها را لغو کند. بولسونارو که 2هفته پیش از سوی لوئیز داسیلوا لولا، رئیس‌جمهور پیشین برزیل به نسل‌کشی برزیلی‌ها به‌خاطر سوءمدیریت در بحران کرونا متهم شده بود، هفته پیش درباره وضعیت پیش آمده در برزیل گفته است: «در کدام کشور دیده‌اید که مردم به‌خاطر کرونا نمی‌میرند؟»
برزیل در مقایسه با جمعیت 328میلیون نفری آمریکا، 212میلیون نفر جمعیت دارد اما از هفته گذشته پیش‌بینی شده بود که در این روزها، از نظر مرگ‌ومیر روزانه، ‌آمریکا را پشت سر بگذارد.
یک دلیل افزایش آمار، بازگشایی‌ها و لغو محدودیت‌ها در بخش‌های مختلف این کشور است. شهرداری‌ها و دولت‌های محلی با وجود پرشدن بیمارستان‌ها، بخش‌های بیشتری از اقتصاد را بازگشایی می‌کنند. میگل لاگو، مدیر اجرایی انستیتوی سیاستگذاری بهداشت در برزیل گفته است که بازگشایی، اشتباهی است که می‌تواند تعداد مرگ‌ومیر را بالاتر ببرد؛ «واقعیت این است که رویکرد ضد‌قرنطینه ژائر بولسونارو برنده شده است. شهرداران و دولت‌های محلی از نظر سیاسی تحت فشار هستند و نمی‌توانند سیاست‌های فاصله‌گذاری اجتماعی را تشدید کنند چون می‌دانند از سوی هواداران رئیس‌جمهور، به‌خصوص شرکت‌های تجاری، مورد حمله قرار می‌گیرند.»
بولسونارو معتقد است که مضرات و پیامدهای قرنطینه سراسری، به‌مراتب بدتر از پیامدهای همه‌گیر کرونا در این کشور خواهد بود. سیاستمدار راست‌افراطی برزیلی همچنین درباره کارایی واکسن با تردید صحبت و از درمان بیماری با داروهای تأییدنشده دفاع کرده است. او همچنین حامی ایده ایمنی گله‌ای بوده است.
همین دیدگاه است که کارشناسان را درباره افزایش نرخ مرگ و میر نگران کرده است. همین حالا، در بیشتر ایالات، بیماران         کووید-19 بیش از 90درصد تخت‌های آی‌سی‌یو بیمارستان‌ها را اشغال کرده‌اند. چندین ایالات هم گزارش کرده‌اند که کمبود اکسیژن دارند. افزایش انتقادها از بولسونارو باعث عقب‌نشینی او شده و رئیس‌جمهور برزیل گفته است که در سال‌جاری، واکسیناسیون سراسری شروع خواهد شد اما مدیریت ضعیف دولتی برای توزیع واکسن، امیدواری به واکسیناسیون سریع مردم را به‌شدت ضعیف کرده است. ایل ماسیل، ویروس‌شناس برزیلی با اشاره به شرایط واکسیناسیون در کشورش به خبرگزاری فرانسه گفته است: «با نرخ واکسیناسیونی که داریم، تنها راه کاهش سرعت وحشتناک انتشار ویروس، قرنطینه مؤثر 20روزه است.»
یک مصیبت دیگر در برزیل، تنوع گونه‌های مختلف ویروس و به‌خصوص جولان گونه برزیلی است. مؤسسه بهداشتی فیوکروز گفته است که 92گونه مختلف ویروس کرونا در برزیل کشف کرده که در میان آنها، گونه برزیلی از همه نگران‌کننده‌تر است چون با سرعت بسیار بالایی منتشر می‌شود. این گونه نخستین‌بار میانه پاییز سال گذشته در ایالات آمازون مشاهده شد و سریعا به دیگر بخش‌های کشور سرایت کرد. سرعت انتشار آنچنان بالاست که 4‌ماه بعد از کشف، بیش از 73درصد مبتلایان، به این گونه آلوده بودند. این گونه به خارج از برزیل هم رفته و باعث مرگ‌ومیر وسیع در دیگر کشورهای آمریکای لاتین شده است.
دکتر نیکوللیس در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی، گفته که شرایط به‌شدت در حال وخیم‌ترشدن است؛ «ما شاهد بزرگ‌ترین تراژدی انسانی در تاریخ برزیل هستیم. تخمین زده بودیم که تا اول جولای (اوایل تیرماه) به 500هزار قربانی برسیم. دانشگاه واشنگتن اما در تخمین جدیدتری گفته که ممکن است به 600هزار قربانی برسیم.»
تا حالا، ‌بیش از 13میلیون نفر در برزیل به کرونا مبتلا شده‌اند. به گزارش وزارت بهداشت این کشور، کشته‌ها در‌ ماه مارس (که 8روز پیش به پایان رسید)، ‌66هزار و 570نفر بوده است. این تعداد، 2برابر‌ماه قبل از آن بوده و انتظار می‌رود در‌ماه جاری (آوریل) تعداد کشته‌ها به‌شدت بیشتر شود. این شرایط در برزیل، نه‌تنها تهدیدی علیه مردم این کشور، که تهدید علیه سلامت و مبارزه جهانی علیه کروناست. دکتر نیکوللیس گفته است: «برزیل هم‌اکنون تهدیدی علیه تمام تلاش‌های جامعه جهانی برای کنترل همه‌گیری است. اگر برزیل تحت کنترل نباشد، جهان هم امن نخواهد بود چون ما هر هفته شاهد گونه‌های جدید هستیم و آنها هم قطعا از مرزها رد خواهند شد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید