• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 19 فروردین 1400
کد مطلب : 127625
+
-

صاحب توپ، نزدیک به دروازه، دور از گل

آنالیز فنی پرسپولیس نشان می‌دهد این تیم در مالکیت توپ، تعداد پاس و دقت پاس بهترین تیم لیگ است اما در «نبردهای تن‌به‌تن» و «تبدیل شوت‌ به گل» از استاندارد لازم برخوردار نیست

صاحب توپ، نزدیک به دروازه، دور از گل

پرسپولیس در حالی به هند می‌رود که با لغزش‌های یکی دو هفته اخیر صدرنشینی لیگ برتر را از دست داده و پشت سر سپاهان قرار گرفته‌ که در لیگ قهرمانان حضور ندارد. آمارهای فنی پرسپولیس نشان می‌دهد این تیم در خیلی از بخش‌ها بهترین تیم لیگ است و در آیتم‌های دفاعی هم بالاتر از سپاهان ایستاده و فقط فولاد را در این بخش رقیب خودش می‌بیند. اما آنچه سپاهان را برتر و بالاتر از پرسپولیس به صدر جدول لیگ رسانده است، موفقیت زردپوشان در تبدیل موقعیت‌ها به گل بوده که آنها را با اختلاف 10گل زده و 2امتیاز بالاتر از قهرمان 4ساله ایران نشانده است. جالب است که طی سال‌های اخیر در لیگ ایران همیشه از فرمول 60امتیاز برای قهرمانی حرف می‌زنند و رسیدن به میانگین 2امتیاز از هر بازی را برای قهرمانی کافی می‌دانند. اما پرسپولیس که هم‌اکنون دقیقا میانگین 2امتیاز از هر بازی را دارد پشت سر سپاهانی قرار گرفته که با اوج‌گیری در هفته‌های اخیر از این میانگین هم عبور کرده است. سپاهان از 19بازی 40امتیاز گرفته (2/11 امتیاز از هر بازی) و اگر فرم 9هفته اخیرش را حفظ کند احتمالا این معدل را بالاتر هم خواهد برد. به این ترتیب فصل بیستم لیگ برتر به نخستین فصلی بدل می‌شود که کسب 60امتیاز هم برای قهرمانی در آن کافی نخواهد بود. در ادامه به مقایسه پرسپولیس با سایر تیم‌ها و آمارهای به‌دست‌آمده این تیم در بخش‌های مختلف می‌پردازیم. تمام آمارهای این مطلب از سایت متریکا استخراج شده است.

  گل زده
   1-سپاهان (35گل)
   2- پرسپولیس (25گل)

پرسپولیس در گلزنی فقط سپاهان را بالاتر از خودش می‌بیند و رتبه دوم را در لیگ جاری دارد. اما همانطور که اشاره شد اختلاف دو تیم در این بخش 10گل است که اختلاف بسیار قابل توجهی است. سپاهان در 4بازی اخیرش 10گل زده و در همین هفته‌ها با 6گل به آلومینیوم رکورد گلزنی در یک بازی را هم از آن خود کرده است. اما پرسپولیس در همین بازه فقط 4گل زده و در بازی آخرش مقابل پدیده هم موقعیت‌های بی‌شماری را از دست داده که هواداران را در مورد خط حمله تیم دچار تردید کرده است. شاید بازگشت آل‌کثیر و جا افتادن مغانلو بتواند مشکلات سرخپوشان را در این بخش حل کند. بازی‌های فشرده لیگ قهرمانان هم فرصت خوبی است تا خط حمله تازه‌شکل‌گرفته پرسپولیس با هماهنگی بیشتری به لیگ برگردد.

   گل خورده
   1-پرسپولیس (10گل)

مثل اغلب این سال‌ها خط دفاعی پرسپولیس با رهبری سیدجلال حسینی بهترین آمار را در لیگ ایران بر جا گذاشته است. اما همین خط دفاعی در دو بازی اخیر کمی متزلزل نشان داده و از کلین‌شیت‌های پیاپی فاصله گرفته است. سرخپوشان در هفته‌های پایانی سال99 به رکورد 600دقیقه گل نخوردن رسیدند اما طی 2بازی اخیر 2بار دروازه‌شان مقابل حریفان پایین جدولی باز شده است. باید دید این خط دفاعی در هند چه می‌کند و از چهره جدید این خط یعنی فرشاد فرجی هم بهره می‌برد یا نه.

   کلین‌شیت
  1- پرسپولیس (11)

10کلین‌شیت توسط حامد لک و یک کلین‌شیت به‌وسیله رادوشویچ حاصل کار گلرهای پرسپولیس در این فصل از لیگ برتر بوده است. نزدیک‌ترین رقبای سرخپوشان در این بخش به‌ترتیب استقلال، فولاد، مس رفسنجان و سپاهان هستند. حامد لک و مدافعان پرسپولیس در حالی به لیگ قهرمانان می‌روند که از 8بازی آخر خود در این مسابقات هم 5کلین‌شیت در کارنامه دارند و طی این بازی‌ها فقط 4گل خورده‌اند که در اتفاقی عجیب هر 4گل روی ضربات پنالتی بوده است.

  ناکامی در گلزنی
  1- سپاهان (یک بازی)
  2- پرسپولیس (4بازی)

در طول 19بازی گذشته پرسپولیس در این فصل، سرخپوشان در 15بازی به گل رسیده‌اند و فقط 4بار کلین‌شیت را به حریفان هدیه کرده‌اند. سایپا، نفت مسجدسلیمان، سپاهان و نفت آبادان 4تیمی هستند که موفق به کلین‌شیت مقابل پرسپولیس شده‌اند و از این 4بازی 3بازی خارج از خانه سرخپوشان برگزار شده است. در این بخش نام سپاهان را بالاتر از پرسپولیس می‌بینیم که فقط در یک بازی گل نزده و آن بازی هم در تهران مقابل پرسپولیس بوده است.

  خطای مرتکب‌شده
    1-سپاهان (18/7)
   2- نساجی (17)
   3- فولاد (16/4)
  4- آلومینیوم (15/6)
  5- پرسپولیس (15/5)

پرسپولیس از لحاظ خطا کردن پنجمین تیم لیگ برتر است. نکته جالب این رده‌بندی دیدن نام سپاهان در صدر تیم‌ها است. محرم نویدکیا که زمانی به فوتبالیست فانتزی معروف بود حالا تیم جنگنده‌ای ساخته که بازیکنانش بیشتر از تمام تیم‌ها در لیگ برتر خطا می‌کنند. پرسپولیس اگرچه در رتبه پنجم جدول خطاهاست اما با دادن 3اخراجی دومین تیم رکورددار لیگ در گرفتن کارت قرمز محسوب می‌شود.

  شوت
  1- گل‌گهر (14/2)
  2- پرسپولیس (12/1)

پرسپولیس بعد از گل‌گهر شوتزن‌ترین تیم لیگ بوده و بیش از سایر تیم‌ها در موقعیت ضربه زدن به سمت دروازه‌ قرار گرفته است. در این بخش سپاهان بعد از گل‌گهر و پرسپولیس رتبه سوم را دارد.

  شوت در چارچوب
 1- گل‌گهر (5)
  2- پرسپولیس (4/7)

در این بخش هم شاگردان قلعه‌نویی و یحیی رتبه‌های بالا را دارند و سپاهان سومین آمار شوت در چارچوب را دارد. اما سپاهانی‌ها بسیار بیشتر از رقبا گل زده‌اند که دلیل این اتفاق را در بخش بعدی می‌توان دید.

  نرخ تبدیل شوت به گل
   1-سپاهان (15/6)
  2- پدیده (11/7)
  3-پیکان (11/7)
  4- پرسپولیس (10/9)
 5- ذوب‌آهن (10/9)

بله، یکی از اصلی‌ترین دلایل صدرنشینی سپاهان این آیتم است. سپاهان در تعداد شوت‌ها پایین‌تر از رقیب است و در نرخ تبدیل این شوت‌ها به گل، بالاتر از سایر تیم‌ها قرار دارد. نکته مهم این است که در بخش شوت‌ها اختلاف تیم‌ها ناچیز بوده اما در نرخ تبدیل شوت به گل، سپاهان اختلاف فاحشی با رقبایش دارد و 15/6درصد از شوت‌ها را به گل تبدیل می‌کند. در این بخش پدیده و پیکان رتبه دوم و سوم را دارند اما تعداد شوت‌های این دو تیم خیلی کمتر از آن است که این نرخ تبدیل بالا، کمکی به پرگل شدن بازی‌هایشان بکند.

  شوت مواجه شده
   1-فولاد (6/9)
   2-پرسپولیس (7/6)

سیدجلال و یارانش به‌طور میانگین در هر بازی 7/6بار به حریفان فرصت شوتزنی داده‌اند. فقط خط دفاعی فولاد به رهبری کولیبالی و آغاسی آمار بهتری نسبت به پرسپولیس داشته‌اند.

  شوت در چارچوب مواجه‌شده
  1- فولاد (2/5)
  2- گل‌گهر (2/6)
  3- پرسپولیس (2/8)

در این بخش گل‌گهر هم به فولاد اضافه شده و بالاتر از پرسپولیس قرار گرفته است. هر چند هر دوی این تیم‌ها با وجود آنکه کمتر از پرسپولیس به رقبا فرصت داده‌اند بیشتر از پرسپولیس گل خورده‌اند.

  مالکیت توپ
  1- پرسپولیس (56/7)

یحیی گل‌محمدی از همان زمان حضور در پدیده و ذوب‌آهن و تیم‌های قبلی نشان داده بود علاقه زیادی به فوتبال مالکانه و چرخاندن توپ در زمین دارد. تیم او حالا با میانگین 56/7درصد در مالکیت توپ بالاتر از استقلال، تراکتور و گل‌گهر ایستاده است.

  تعداد پاس
  1- پرسپولیس (522)

رکورد تعداد پاس در یک بازی متعلق به استقلالِ محمود فکری است و حتی رکورد دوم را هم همان تیم در اختیار دارد. اما میانگین تعداد پاس در کل بازی‌ها، پرسپولیس را بالاتر از سایر تیم‌ها نشانده است. در این بخش استقلال دوم است و سپاهان با اختلافی ناچیز بالاتر از تراکتور، پدیده و گل‌گهر در رتبه سوم ایستاده است.

  دقت پاس
   1-سپاهان و پرسپولیس (81/9)

نتیجه تمرینات مداوم یحیی گل‌محمدی و محرم نویدکیا برای شاگردان خود، یک آمار کاملا مساوی در دقت پاس‌ها است. سپاهان و پرسپولیس هر دو روی مرز 82درصد ایستاده‌اند. با توجه به تفاوت دو تیم در تعداد پاس‌ها، دقت 81/9درصدی برای پرسپولیس به‌معنای 427پاس سالم در هر بازی و برای سپاهان به‌معنای 395پاس سالم در هر بازی است.

   نبرد هوایی موفق
  1- نساجی (24/5)
  2- فولاد (24/3)
  3- گل‌گهر (22/7)
  4-پیکان (22/3)
 5-  آلومینیوم (21/2)
 6- سایپا (21/1)
  7- پرسپولیس (20/4)

توجه کنید که اعداد داخل پرانتز، درصد موفقیت تیم‌ها در روی هوا نیستند. اینها تعداد نبردهای هوایی موفق تیم‌ها در هر بازی هستند. بنابراین هفتم شدن پرسپولیس می‌تواند به‌معنای بی‌علاقگی این تیم به بردن بازی روی هوا هم باشد. کما اینکه در این بخش، صدرنشین لیگ یعنی سپاهان را هم در رتبه یازدهم می‌بینیم. سپاهان در زمان قلعه‌نویی همیشه در این بخش تیم اول یا دوم بود اما نویدکیا کلا سیستم تیمش را تغییر داده است.

  دریبل موفق
   1- سپاهان (7)
  2- تراکتور (6/4)
  3- ماشین‌سازی (5/8)
 4- پرسپولیس (5/7)

پرسپولیس چهارمین تیم دریبل‌زن لیگ و سیامک نعمتی دریبل‌زن‌ترین بازیکن این تیم است. سپاهان هم به لطف حضور سروش رفیعی صدرنشین این بخش شده است. حضور ماشین‌سازی در رتبه سوم هم جالب به‌نظر می‌رسد.

  موفقیت در نبردها
  1- گل‌گهر (57/6)
  2- سایپا (55/4)
  3-پدیده (54/8)
 4- پرسپولیس (54/7)
  5-سپاهان (54/7)
   6-آلومینیوم (54/7)

و بالاخره رده‌بندی قلدرترین تیم‌های لیگ بیستم که پرسپولیس را مساوی با سپاهان و آلومینیوم در رتبه چهارم نشان می‌دهد. پرسپولیس از هفته آینده در رویارویی با تیم‌های عربی و هندی، نیاز به قلدری بیشتری برای بردن نبردها خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید