• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 19 فروردین 1400
کد مطلب : 127610
+
-

شوک کرونا به ایران

شیب صعودی بیماری کرونا در ایران، همه مراکز استان‌ها را قرمز کرده، اما مسئولان علوم پزشکی استان‌ها معتقدندکه موج اصلی بیماری از هفته‌های آینده رقم خواهد خورد

جامعه
شوک کرونا به ایران

مریم سرخوش- سیده زهرا عباسی -خبر‌نگار

 فقط 3هفته کافی بود تا نقشه‌ای که با رنگ غالب آبی و زرد به نوروز1400 رسید، قرمز شود. در شرایطی که کشور سال گذشته را با ۷شهرستان قرمز، ۳۱شهرستان نارنجی، ۲۵۲شهرستان زرد و ۱۵۴شهرستان آبی به پایان رساند، با گذشت یک هفته از پایان تعطیلات نوروزی1400، همه مراکز استان‌ها و کلانشهرها در وضع قرمز و بحرانی کرونا قرار گرفته‌اند و کادر درمان نسبت به افزایش قابل توجه مرگ‌و میرهای کرونایی در روزهای آینده هشدار می‌دهند.

آخرین رنگ‌بندی کرونا 
آخرین وضعیت رنگ‌بندی کرونا از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد. براساس این نقشه به‌جز مناطق کوچکی در شرق کشور، ۲۵۷شهرستان ازجمله همه مراکز استان‌ها و کلانشهرها در وضعیت قرمز قرار گرفته‎اند. همچنین ۱۲۹شهرستان نارنجی، ۵۱شهرستان زرد و ۱۱شهرستان آبی هستند.
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام شناسایی ۲۰هزار و ۹۵۴بیمار جدید کرونا در کشور اعلام می‌کند که رکورد شناسایی بیمار در یک روز شکسته شده و با فوت ۱۹۳نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید-۱۹، تعداد جان‌باختگان این بیماری در ایران به ۶۳هزار و ۶۹۹نفر رسیده است.
سیماسادات لاری، با بیان اینکه 2319نفر بستری شده‌اند، می‌گوید: «4177نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.»
او همچنین هشدار می‌دهد با شیوع ویروس جهش‌یافته انگلیسی در سراسر کشور، بیماری کووید-۱۹ با سرعت در کشور رو به افزایش و شیب بستری در بیمارستان‎ها به‌مراتب تندتر از خیزهای دوم و سوم این بیماری است.

افزایش 6برابری ابتلا در بوشهر
شیب بستری در استانی مانند بوشهر هم صعودی است. این استان در روزهای پایانی سال گذشته فقط یک شهر نارنجی داشت و حالا از 10شهرستان آن 8شهرستان در وضع قرمز و 2شهرستان در وضع نارنجی هستند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر آمار بستری‌های جدید در این استان را 6برابر اسفند اعلام می‌کند و به همشهری می‌گوید: «آمار ابتلا و بستری در بوشهر به‌شدت افزایشی است و شناسایی بیماران جدید در استان از حدود 100مورد روزانه در اسفند به بیش از 600مورد هم‌اکنون رسیده است. روز گذشته 650بیمار جدید به مجموع مبتلایان اضافه شد. درواقع هیچ‌وقت حتی در پیک قبلی که تابستان سال گذشته اتفاق افتاد با این حجم ابتلای روزانه روبه‌رو نبودیم. هم‌اکنون هم وقتی یک نفر به مراکز درمانی مراجعه می‌کند مطمئن هستیم چند نفر را درگیر کرده است.»
سعید کشمیری با بیان اینکه بیمارستان‌ها شلوغ شده و 280بیمار در کل استان بستری هستند، می‌افزاید: «روزانه بیش از 80نفر بستری جدید داریم و با توجه به همه این شواهد باید گفت بوشهر در وضع پرخطر قرار گرفته است. آمار فوتی خوشبختانه افزایش چشمگیری نداشته و از متوسط روزی یک فوت به 1.3مورد رسیده است. فعلا بیشترین نگرانی ما از سرعت و شدت ابتلاست و اگر بخواهیم سفرها را هم در نظر بگیریم در روزهای آینده باید منتظر موج مضاعفی از بیماری باشیم.»
او راهکار فوری خروج از بحران فعلی را محدودیت کامل تردد بین استانی و بین شهرستانی می‌داند؛ به‌طوری که به‌جز موارد ضروری جز ماشین‌های حمل سوخت یا مواد غذایی و... هیچ جابه‌جایی جمعیتی اتفاق نیفتد.

تغییر وضعیت از زرد به قرمز در آذربایجان غربی 
ارومیه در میانه نوروز تنها شهر قرمز آذربایجان غربی بود، اما حالا از 17شهر این استان 12شهر به رنگ قرمز درآمده‌اند و برخی شهرها ازجمله مهاباد تغییر رنگ ناگهانی زرد به قرمز را تجربه کرده‌اند. این تغییر وضعیت به‌دلیل افزایش ناگهانی شمار مبتلایان به ویروس کرونا و بستری‌ها در این شهرستان روی داده و آمارها نسبت به‌ ماه گذشته 5برابر افزایش یافته است. آمار ابتلای روزانه در کل استان فقط در 24ساعت به 888بیمار هم رسیده و ورود 5شهر دیگر استان یعنی سلماس، سردشت، چالدران، اشنویه و چایپاره به وضعیت قرمز هم پیش‌بینی می‌شود. علی مصطفوی، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه برخی شهرهای استان تا اوایل هفته جاری در وضعیت زرد قرار داشتند، اما اکنون در وضعیت خطر قرار گرفته‌اند، می‌گوید: «فرمانداران و مدیران دستگاه‌ها باید نسبت به اجرای محدودیت‌های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا متناسب با وضعیت شهرها ازجمله دورکاری ادارات، ترددهای شبانه و فعالیت صنوف اهتمام ویژه داشته باشند.» 

افزایش دوباره شهرهای قرمز در خوزستان 
در خوزستان هم اوضاع خوب نیست. در شرایطی که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و کادر درمان خوزستان روزهای گذشته به خروج استان از پیک بیماری امیدوار بودند، افزایش مجدد شهرهای قرمز از 9 به 16مورد، نگرانی‌ها را برگرداند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در این‌باره می‌گوید: «هم‌اکنون شهرهای اندیمشک، امیدیه، مسجدسلیمان، دزفول، لالی، شوشتر، ایذه، اهواز، کارون، باغملک، شوش، خرمشهر، آبادان، رامهرمز، ماهشهر و بهبهان در وضعیت قرمز قرار دارند.» فرهاد ابول‌نژادیان با بیان اینکه شهرهای آغاجاری، رامشیر، اندیکا، گتوند، دشت آزادگان، هندیجان، شادگان، هفتکل و باوی در وضعیت نارنجی هستند، می‌افزاید: «با توجه به شرایط شکننده و ناپایدار کرونا در خوزستان، مردم از هرگونه تجمع، مسافرت و تردد غیرضروری بپرهیزند و با جدیت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.»  از هفته منتهی به آخر سال گذشته تا امروز خوزستان تقریبا از حالت بحرانی و اضطراری پایان سال خارج شده بود و حالا با افزایش شهرهای قرمز مشخص نیست این استان چه زمانی قرار است از پیک سوم عبور کند. خوزستان از اوایل بهمن به پیک سوم کرونا وارد شده و روزهای پایانی سال را با حجم زیادی از ابتلا و مرگ‌ومیر پشت سر گذاشت.

70درصد تست کردستانی‌ها ویروس جهش‌یافته است 
سنندج، مرکز استان کردستان هم روز گذشته در رنگ‌بندی جدید، قرمز اعلام شد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان دلایل قرمزشدن 6شهر استان را شیوع ویروس جهش‌یافته انگلیسی، گردشگری نوروز و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم عنوان می‌کند و به همشهری می‌گوید: «ویروس انگلیسی به سرعت در حال گسترش و انتشار است و کردستان در شیب تصاعدی کرونا قرار دارد.»  فرزین رضاعی با بیان اینکه 70درصد تست‌های کرونا از نوع ویروس جهش‌یافته تأیید می‌شوند، می‌گوید: «تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونایی در استان در حال افزایش است و در صورت تداوم بی‌توجهی شهروندان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تداوم وضعیت خطرناک، در روزهای آینده شاهد افزایش تعداد جان‌باختگان ناشی از این ویروس خواهیم بود.» از شهرهای کردستان؛ سنندج، سقز، قروه، دیواندره، بانه و بیجار در وضعیت قرمز و مریوان، کامیاران و دهگلان در وضعیت نارنجی و سروآباد در شرایط زرد قرار دارند.

افزایش 30درصدی ابتلا در خراسان رضوی 
در خراسان رضوی هم فقط 6شهر در وضعیت زرد هستند و سایر شهرهای استان در وضعیت قرمز و نارنجی قرار گرفته‌اند. به‌ گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقدس 70 تا 80درصد از جمیعت استان در مشهد، نیشابور، قوچان، بینالود، گناباد و سبزوار ساکن هستند که اکنون در منطقه قرمز ابتلا به کرونا قرار گرفته‌اند.
مهدی قلیان می‌افزاید: «هم‌اکنون میزان مراجعه و نمونه‌گیری‌ها صددرصد افزایش یافته و با افزایش 30درصدی موارد مثبت نسبت به سال گذشته مواجه هستیم؛ آن هم در حالی ‌که علاوه بر سایر گروه‌های سنی، کودکان، نوجوانان و جوانان هم بیش از گذشته در معرض ابتلا به این بیماری قرار گرفته‌اند.»
به‌گفته وی، در 3ماه گذشته میزان بستری‌های استان کمتر از 500نفر بود و فقط در چند روز گذشته این آمار به 860نفر رسید. قلیان با تأکید بر اینکه موضوع کرونا جدی است و نباید شاهد عادی‌انگاری شهروندان نسبت به این بیماری باشیم، عنوان می‌کند: «شرایط مناسبی که در بهمن و اسفند سال گذشته ایجاد شد به‌دلیل همکاری‌های مردم بود و امیدواریم مشابه همان وضعیت در شرایط کنونی منجر به کاهش آمار ابتلا و مرگ‌ومیر شود.»

رشد 3برابری فوتی‌های کرونا در اصفهان 
در اصفهان هم مدیر مرکز بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان از 3برابر شدن فوت بیماران نسبت به ماه‌های قبل خبر می‌دهد و می‌گوید: «شاهد افزایش روند اپیدمی کرونا ناشی از ایام نوروز، مسافرت‌ها و اختلاط‌های جمعیتی و نیز همجواری با استان قرمز خوزستان هستیم.» رضا فدایی به تست مثبت روزانه 300نفر در ماه‌های گذشته اشاره می‌کند و می‌افزاید:‌ «این رقم به 1600نفر تست مثبت روزانه رسیده است و افراد مبتلا به کرونا نزدیک به 5برابر افزایش یافته‌اند.»
به‌ گفته این مسئول، شیوع همه‌گیری کرونا شیب صعودی دارد و بعید است تا ۲هفته آینده به وضع افقی برسد، به همین دلیل مردم باید بدانند وضعیت چقدر خطرناک است و تدفین‌ها 3برابر و خطر جانی کرونا بسیار جدی است. از ۲۴شهرستان اصفهان ۲۳شهرستان در وضعیت قرمز و نارنجی و فقط یک شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد.

سیستان و بلوچستان در آستانه پیک سوم کرونا 
سیستان و بلوچستان هم مانند سایر استان‌های کشور در شیب صعودی بیماری قرار گرفته؛ درحالی‌که این استان تا همین یک هفته پیش در وضعیت زرد و آبی قرار داشت و در ایام نوروز هم ورود پلاک‌های غیربومی به شهرستان چابهار ممنوع اعلام شد. محمدهادی عباسی، مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این‌باره به همشهری توضیح می‎دهد: «شیب همه‌گیری کرونا در سیستان و بلوچستان همانند سایر نقاط کشور است، با این تفاوت که هم‌اکنون و بعد از اینکه بقیه نقاط کشور وارد موج چهارم همه‌گیری می‌شوند، استان سیستان و بلوچستان در حال ورود به موج سوم است.» شهرهای زابل، ایرانشهر و چابهار در این استان روز گذشته از زرد به نارنجی تغییر رنگ دادند و زاهدان هم قرمز شد. با توجه به شیب صعودی بیماری، نگرانی‌های زیادی برای افزایش ابتلا و بستری در استان وجود دارد. هرچند هم‌اکنون با 8بستری جدید و یک‌فوت، آمار در جنوب شرقی ایران هنوز به شرایط بحرانی استان‌های قرمز نرسیده است، اما مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان توصیه کرده است شهروندان با عمل به توصیه‌های بهداشتی از وقوع بحران جلوگیری کنند.

  
ویروس جهش‌یافته انگلیسی تا قلب استان‌ها نفوذ کرده و خبر تلخ روز گذشته، قرمزشدن همه شهرهای مرکزی کشور بود. 23مرکز استان یعنی شهرهای اردبیل، تبریز، ارومیه، سنندج، همدان، کرمانشاه، اهواز، بندرعباس، بوشهر، شهرکرد، یزد، رشت، گرگان، ساری، سمنان، مشهد، زاهدان، کرمان، یاسوج، بیرجند، بجنورد، قزوین و قم در شرایطی از روز گذشته (چهارشنبه 18فروردین) به جمع شهرهای قرمز اضافه شدند که پیش از این زرد و نارنجی و حتی برخی از آنها در ایام
 نوروز آبی بودند.  این وضعی است که با کاهش قابل ملاحظه رعایت پروتکل‌های بهداشتی رقم خورد و حالا تنها چاره باقیمانده، بازگشت به همان روزهای سخت محدودیت و قرنطینه است.  به تأکید متخصصان بهداشت و درمان اکنون از هرگونه تجمع در محیط‌های بسته که سرعت چرخه انتقال ویروس در آنها به‌شدت بالاست و با رشد تصاعدی ابتلا همراه می‌شود، باید پرهیز کرد.

استان‌های قرمز 
بر اساس آنچه رنگ‌بندی‌های اپلیکیشن ماسک نشان می‌دهد؛ قزوین، قم، لرستان و مرکزی در فهرست استان‌هایی قرار دارند که تمام شهرهایشان یکباره با وضعیت قرمز کرونایی مواجه شدند. بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی قزوین طی چند روز گذشته، تعداد مبتلایان به کرونا در این استان در مقایسه با ابتدای سال۱۴۰۰، بیش از ۶برابر افزایش یافته است. در اراک به‌دلیل تکمیل ظرفیت و پرشدن تخت‌های بیمارستان امیرالمومنین(ع)، مرکز درمانی امیرکبیر به‌عنوان مرکز دوم پذیرش بیماران کرونایی در این شهر انتخاب شد. محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم هم تأکید می‌کند که آمار بستری‌ها و بیماران بدحال استان افزایشی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید