• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 19 فروردین 1400
کد مطلب : 127604
+
-

مروری بر 10فیلم رزمی جذاب و دیدنی در تاریخ سینمای جهان

هنرهای رزمی روی پرده سینما

هنرهای رزمی روی پرده سینما


نه تنها طرفداران هنرهای رزمی بلکه بسیاری از افراد عادی هم از تماشای فیلم‌هایی که هنرهای رزمی در آن به نمایش درآمده لذت می‌برند. البته این فیلم‌ها ممکن است ما را تشویق کنند تا حرکات خطرناک بروس‌ لی‌واری را روی نزدیکان و اطرافیانمان انجام دهیم اما با وجود این مؤلفه‌ای معنوی نیز در آن وجود دارد. این تلنگرهای افسانه‌ای، برخی از سکانس‌های کاملاً نفسگیر از مبارزه را به نمایش می‌گذارند و آنها را با آراستگی وجودی روشنگرانه‌ای به‌هم مرتبط می‌کنند تا نشان دهند فیلم‌های رزمی نیز بخش الهام‌بخشی از هنر سینما بوده‌اند. در ادامه 10فیلم رزمی جذاب و دیدنی در تاریخ سینمای جهان را معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید این فیلم‌ها را از پلتفرم‌های پخش آنلاین فیلم‌ها ازجمله نماوا و فیلیمو تماشا کنید.

 ببر خیزان، اژدهای پنهان 

یکی از موفق‌ترین فیلم‌های ژانر رزمی در جشنواره‌های سینمایی و چه در گیشه فیلم «ببر خیزان، اژدهای پنهان» است که تاکنون بیش از ۴۰ جایزه سینمایی به‌دست آورده است. این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان (نماینده کشور تایوان) و نیز 3جایزه اسکار و6نامزدی جایزه اسکار دیگر شامل بهترین فیلم شده است. در این فیلم سرنوشت دو زن که هر دو مبارزانی ماهر هستند در چین باستان دوران سلسله «چینگ» در هم گره می‌خورد؛ زنان فیلم نه‌تنها شانه‌ به ‌شانه مردان در ماجراها حضور دارند بلکه از سریع‌ترین حرکات در مبارزه‌های رزمی نیز برخوردارند. فیلم سبکی تازه در ژانر هنرهای رزمی ایجاد کرد و بسیاری از صحنه‌های آن خصوصاً سکانس مبارزه روی درختان از به‌ یاد ماندنی‌ترین لحظه‌ها در سینمای هنرهای رزمی به شمار می‌رود.

  جنب‌وجوش کونگ‌فو 

«جنب و جوش کونگ فو» یا «اعجوبه‌های کونگ فو»؛ فیلمی در سبک اکشن کمدی به کارگردانی استیون چو است. داستان در دهه ۴۰ در چین در شهری اتفاق می‌افتد که توسط گروه «آکس» اداره می‌شود. در این فیلم دزدی ناشی به نام سینگ برای عضویت در دار و دسته خطرناک «تبر به دست‌ها» باید قتلی مرتکب شود. وقتی «سینگ» سعی می‌کند از یک مجتمع آپارتمانی نیمه ویران و پرجمعیت سرقت کند، اهالی با استفاده از تکنیک‌های کونگ‌فو از خود دفاع می‌کنند و جنگی میان استادان رزمی‌کار محل و باند تبر به دست‌ها درمی‌گیرد.این فیلم براساس قواعد ژانر رزمی و در صحنه‌هایی از لحاظ پرداخت قدرتمند، پیچیده و الهام‌بخش خود، داستانش را به‌خوبی بیان می‌کند. فیلم در ژانر رزمی، گانگستری و کمدی است و از بازیگران آن می‌توان استیون چو، دنی چان، لام سوئت، شینگ یو و یوئن وا را نام برد.

 ایپ من

بسیاری از ما فیلم‌های رزمی را با استاد این هنر یعنی «بروس لی» می‌شناسیم و حالا فیلم سینمایی «ایپ من» در ژانر اکشن، زندگینامه‌ای و رزمی الهام گرفته از زندگی استاد هنرهای رزمی بروس لی است. فیلمی واقع‌گرایانه و اجتماعی که ماجراهای حمله ژاپن به چین در سال ۱۹۳۷ را روایت می‌کند. نمایش این فیلم که محصول کشور هنگ‌کنگ است موفقیتی بزرگ به همراه آورد به‌طوری‌که سه دنباله دیگر نیز بر فیلم ساخته شد. خلاصه داستان: ایپ من که مجبور است در یک معدن زغال‌سنگ کار کند وارد مسابقات هنرهای رزمی می‌شود تا دلیل مرگ دوستش را متوجه شود و برای خانواده گرسنه خود غذا ببرد. این کشاکش اتفاقات دیدنی پدید می‌آورد که تماشای آن را به علاقه‌مندان به هنرهای رزمی پیشنهاد می‌کنیم.

 داستان پلیس

وقتی صحبت از فیلم‌های رزمی می‌شود نمی‌توان به «جکی چان» یکی از بزرگ‌ترین اسطوره‌های زنده این ژانر اشاره نکرد. یکی از مشهورترین فیلم‌های این بازیگر و کارگردان هنگ‌کنگی «داستان پلیس» است. موفقیت این فیلم جذاب و پرکشش با صحنه‌های عالی از اکشن و مبارزه‌های تن ‌به ‌تن برای نخستین بار توجهات بین‌المللی را به سینمای رزمی هنگ‌‌کنگ جلب کرد. شیرین‌کاری‌های جکی چان در فیلم به‌ یادماندنی است. خصوصاً صحنه سقوط جکی چان روی سقفی شیشه‌ای که نفس‌ها را در سینه حبس می‌کند. تلفیق کمدی بامزه و صحنه‌های نفسگیر مبارزه که ویژگی فیلم‌های جکی چان به‌حساب می‌آید در این فیلم به‌وفور دیده می‌شود. به‌گفته خود چان در کتاب زندگینامه‌اش او «داستان پلیس» را بهترین فیلم اکشن خود می‌داند. فیلم آنچنان مورد توجه قرار گرفت که بعدها چند دنباله دیگر نیز بر فیلم ساخته شد.

 فوتبال شائولین

اگر در تماشای فیلم‌های رزمی به‌دنبال تجربه لحظاتی شاد و خنده‌دار هستید یک پیشنهاد دیگر هم داریم و آن تماشای فیلم سینمایی «فوتبال شائولین» است. این اثر یک فیلم ورزشی کمدی در سبک اکشن و رزمی به کارگردانی استیون چو است که در سال ۲۰۰۱ منتشر شد. این فیلم درباره یک راهب پیشین بودایی از معبد شائولین است که سال‌ها پس از درگذشت استادشان و در جریان وقایعی، ۵ برادر خود را متحد می‌کند تا مهارت‌های فراانسانی خود را در زمینه هنرهای رزمی، در مسابقات فوتبال به‌کار بگیرند و شائولین کونگ‌فو را در میان مردم رواج دهند. این فیلم باعث شد توجه مخاطبان بین‌المللی به این ژانر اساساً شرقی معطوف شود. این فیلم در ژانر اکشن و رزمی محصول کشور هنگ‌کنگ است که پیش‌تر جنب و جوش کونگ فو یا اعجوبه‌های کونگ‌فو را به دنیای هنر ارائه کرده بود.

قاتل

فیلم « قاتل» ترکیب جذابی است از فیلم‌های ژانر قهرمانی، اکشن و رمانتیک که بسیاری از منتقدین از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین فیلم اکشن تاریخ سینما یاد کرده‌اند. در این فیلم هیتمن آه جونگ در آخرین مأموریت خود برای پلیس هنگ‌کنگ به طور تصادفی به چشم یک خواننده کلوپ شبانه به نام جنی در یک ماجرای تیراندازی آسیب می‌رساند. پس‌ازاین اتفاق، او برای دیدن برنامه جنی به کلوپ شبانه می‌رود و وقتی تصادفاً موردحمله اوباش قرار می‌گیرد از او حمایت کرده و او را تا خانه‌اش اسکورت می‌کند. قاتل در عین حال اثری است با خشونت‌های بی‌پروا، تیراندازی‌های برگرفته از کمیک‌بوک‌ها و بدلکاری‌های دیوانه‌وار که در عین حال فضای یک کمدی سیاه با بذله‌گویی‌های درخشان را هم درون خود دارد. اگرچه جان وو به‌عنوان کارگردان و چو یون فات، ستاره فیلم قبل از این اثر با یکدیگر همکاری مشترک داشتند اما خوش درخشیدند.

 فیلم جنگنده در باد

این فیلم براساس زندگی واقعی بنیانگذار کاراته کیوکوشین در کره‌جنوبی ساخته شده؛ مردی که بعد از جنگ جهانی دوم برای خلبان‌شدن به کشور ژاپن مهاجرت می‌کند اما مسیر زندگی‌اش تغییر کرده و در نهایت به یک مبارز شکست‌ناپذیر تبدیل می‌شود. فیلمنامه نخستین قدم‌های این رزمی‌کار مطرح در کشور ژاپن را دنبال می‌کند و در ادامه تحولات زندگی و تبدیل‌شدنش به یک رزمی‌کار افسانه‌ای را پی می‌گیرد. فیلم سینمایی «جنگنده در باد» هم از آن دست آثاری است که همزمان در کنار سبک رزمی‌اش یک درام به‌حساب می‌آید. صحنه‌های درگیری میان شخصیت اصلی و مبارزین ژاپنی که فضایی دوئل‌مانند دارند به سبک‌هایی متنوع ساخته شده و تأثیرگذار از کار درآمده‌اند؛ گرچه تا حدی کوتاه‌اند و بر نگاهی واقع‌گرایانه تمرکز دارند.

 اژدها وارد می‌شود

«اژدها وارد می‌شود» آخرین فیلم بزرگ‌ترین ستاره تاریخ کونگ‌فو «بروس‌لی» و نخستین فیلمی از او بود که توسط یک استودیوی هالیوودی ساخته شد. این فیلم که از آن به‌عنوان بهترین فیلم در تاریخ ژانر رزمی یاد می‌شود ترکیب نامتعارفی از لحظاتی کاملاً عجیب ‌و غریب است: نبرد نهایی بروس لی با مردی که پنجه خرس پوشیده، لهجه نامأنوس نیوزیلندی فیلم که تا به‌ حال در هیچ فیلم هالیوودی دیده نشده است و ارجاعات عجیب و تأثیرگذار به سینمای استنلی کوبریک و حتی رزمناو پوتمکین اثر سرگئی آیزنشتاین. موفقیت اژدها وارد می‌شود فراتر از تصور همگان بود. فیلم که با بودجه‌ای کمی ساخته اما رکوردهای زیادی را جابه‌جا کرد؛ بروس لی در زمان اکران فیلم دیگر در قید حیات نبود و نتوانست موفقیت باورنکردنی فیلم را شاهد باشد.

 بیل را بکش

فیلم سینمایی «بیل را بکش» اثر کوئنتین تارانتینو طرح داستانی خود را از فیلم سینمایی «عروس سیاه‍پوش» اثر فرانسوا تروفو وام گرفته است. داستان از این قرار است که عروس که بعد از 4 سال از کما بیرون آمده همراه با نوعی حس و حال پوچ‌گرایانه در پی انتقام گرفتن از آدم‌کش‌های بی‌رحمی است که در شب عروسی، شوهر و فرزندش را به قتل رسانده‌اند. در این اثر سینمایی با صحنه‌هایی مبتکرانه و البته خشن روبه‌رو می‌شوید. گرچه بعضی از صحنه‌های ضرب و شتم و خشونت شدید اثر ممکن است برای شما ناخوشایند باشند اما از سوی دیگر ارجاعات گسترده به فرهنگ عامه، شکل خاص صحنه‌پردازی آثار اکشن، جنبه‌های خیال‌انگیز داستان انتقام، همه و همه ازجمله ویژگی‌هایی است که احتمالا شما را به دیدن فیلم تشویق می‌کنند.

ماتریکس

نزدیک‌ترین فیلم سینمای هالیوود به یک شاهکار هنرهای رزمی در تمامی این سال‌ها ‌«ماتریکس» است که حتی پس از گذشت ۱۵سال از عرضه آن همچنان تأثیرگذار و بی‌رقیب باقی‌مانده است. ماتریکس آمیزه‌ای از اکشن و هنرهای رزمی با یک فیلمنامه چندلایه است و به داشتن محتوایی سنگین و ساختاری پیچیده و فلسفی شهرت دارد. این فیلم همچنین نمونه‌ای درخشان از ژانر علمی تخیلی به شمار رفته و شامل ارجاعات متعددی به ایده‌ها و تفکرات فلسفی و مذهبی گوناگون است. صحنه‌های مبارزه‌های فیلم بسیار جذاب و خلاقانه از کار درآمده است و تأثیر فراوان آن بر سینمای اکشن و رزمی پس از خود غیرقابل ‌انکار است. این فیلم داستان یک جامعه ضدآرمان‌شهری در آینده‌ای خیالی را به تصویر می‌کشد که در آن درک واقعیت توسط انسان‌ها در دنیایی ساختگی به نام «ماتریکس» رخ می‌دهد که توسط روبات‌هایی هوشمند برای غلبه بر انسان‌ها شبیه‌سازی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید