• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 19 فروردین 1400
کد مطلب : 127597
+
-

در این روزهای بهاری، لذت گشت و‌گذار در لاله‌زارها را از دست ندهید

به مهمانی لاله‌ها دعوتیم

به مهمانی لاله‌ها دعوتیم


پرنیان سلطانی

بهار است و گل‌هایش؛ گل‌هایی که هرکدام نویدبخش رویش دوباره زمین بعد از سرمای سخت زمستان هستند و اگر آنها را پیام‌آوران بهار بنامیم بیراه نگفته‌ایم. از گل‌های «سینره» که هر سال از اسفند‌ماه گل سرسبد گلفروشی‌ها و گلخانه‌ها می‌شوند و «سنبل» که حتی جایش را سر سفره هفت‌سین‌مان باز کرده بگیرید تا بنفشه، پامچال، فرزیا، آنمون و... . اما براساس یک قانون نانوشته معمولا این «لاله»ها هستند که در فصل بهار زینت‌بخش بوستان‌ها و حتی معابر شده و شمه‌ای از چشم‌نوازی و دلبری طبیعت را نشان‌مان می‌دهند؛ گل‌های رنگارنگ و زیبایی که نه فقط در ایران بلکه در شهرهای مختلف جهان پایه‌گذار جشنواره‌هایی هستند که از آنها باعنوان «جشنواره لاله‌ها» یاد می‌شود. این روزها در همین نزدیکی‌ها، در تهران و کرج خودمان هم این جشنواره رنگارنگ و پرطراوت برپاست و همه ما را به مهمانی بهار دعوت می‌کند. اگر می‌خواهید از این ضیافت بهارانه جا نمانید، حتما با ما تا پایان این گزارش همراه شوید و بعد با یک برنامه‌ریزی دقیق، به جشنواره‌ای از گل‌های زیبای بهاری سر بزنید که به قول حضرت سعدی همین پنج روز و شش باشند.

جشنواره لاله‌ها
این نهمین سال متوالی است که همزمان با فرارسیدن فصل بهار، در پارک شهید چمران کرج جشنواره لاله‌های بهاری برگزار می‌شود؛ جشنواره‌ای که نه فقط ساکنان کرج، بلکه علاقه‌مندان به گل و گیاه را از شهرهای دور و نزدیک به «باغ گل‌ها»ی پارک چمران می‌کشاند. امسال در این مهد همیشگی گل‌ها که بسیاری از ما آن را با بزرگ‌ترین فرش گلش در خاورمیانه می‌شناسیم، 250هزار شاخه گل لاله کاشته شده که نگاه هر بازدیدکننده‌ای را به‌خودش جلب می‌کند. این باغ 40هکتاری که دارای بیش از 300گونه مختلف گیاهی از جمله یاس هلندی، کروپسیس، ارغوان، میخک، ساکولنت، پیچ اناری، بید مجنون، یوکا و... است، از ابتدای نوروز امسال با گل‌های لاله‌اش میزبان علاقه‌مندان به گل و گیاه به‌ویژه این گل بهاری بود؛ جشنواره‌ای که قرار است تا اردیبهشت‌ماه ادامه داشته باشد. اگر می‌خواهید با حضور در باغ گل‌های کرج علاوه بر غرق شدن در دریایی از گل‌های لاله، از بزرگ‌ترین فرش گل خاورمیانه هم بازدید کنید تا پایان فروردین‌ماه همه روزه از ساعت 10تا 21خودتان را به کرج، میدان امام حسین(ع)، پارک شهید چمران برسانید.

قدیمی‌ترین پارک پایتخت
و اما بشنوید از یک لاله‌زار دیگر که هر سال  ابتدای فصل بهار در پارک‌شهر تهران برپا می‌شود. همانطور که می‌دانید گل لاله ازجمله گل‌های پیازی‌شکل است و برای داشتن آنها، باید پیاز آن را در فصل زمستان کاشت و از آن مراقبت کرد تا این گل در فروردین و اردیبهشت‌ماه رشد کند. شهرداری تهران امسال هم مانند سال‌های گذشته در قالب طرح استقبال از بهار، پیاز گل لاله را در بیش از 50بوستان تهران کاشته که یکی از مهم‌ترین آنها پارک‌شهر تهران، قدیمی‌ترین پارک پایتخت است. اگر می‌خواهید نخستین روزهای سال را با چشیدن طعم شیرین گشت و‌گذار در میان لاله‌های قرمز، زرد، نارنجی، صورتی و... سپری کنید، حتما سری به نخستین پارک تهران بزنید؛ پارک خاطره‌انگیزی که سال 1329با مساحت 25هکتار ساخته شد و دارای 8در ورودی است. با مراجعه به این پارک در این وقت سال می‌توانید به تماشای لاله‌های رنگارنگ بنشینید و کلی عکس زیبا و بهاری بگیرید. پارک شهر در منطقه 12و در محدوده خیابان‌های خیام و شهیدفیاض‌بخش قرار دارد.

پیاده‌راه لاله برای مادران
تا به اینجا هر لاله‌زاری که معرفی کردیم، سرزمین‌های رنگارنگی است که باعث و بانی ایجادشان، شهرداری‌ها هستند. اما چند سالی می‌شود که در غرب تهران پیاده‌راهی از گل‌های لاله شکل گرفته که نتیجه اقدام یکی از شهروندان منطقه 2است. دکتر هومن اردبیلی یکی از شهروندان ساکن در غرب پایتخت که از او باعنوان «خیر محیط‌زیستی» هم یاد می‌شود، از سال 1392تا به امروز به یاد مادر مرحومش در حاشیه پیاده‌راه خیابان زرافشان گل لاله می‌کارد. این پزشک هر سال در آستانه فصل بهار با هزینه شخصی خود و به یاد مادر مرحومش که عاشق گل لاله بود، در پیاده‌روی خیابان زرافشان پیاز گل لاله را می‌کارد تا با این کار یاد مادرش را زنده نگه‌دارد. امسال هم مثل سال‌های گذشته، این اقدام جالب توجه هومن اردبیلی باعث ایجاد لاله‌زاری زیبا در غرب تهران شده است؛ لاله‌زاری که به «پیاده‌راه لاله مادران» شهرت پیدا کرده و به نمادی برای پاسداشت مقام والای مادر تبدیل شده است. برای دیدن نهمین طرح زیبا و پر از احساس لاله برای مادران، می‌توانید به شهرک غرب، بلوار شهید فرحزادی، خیابان بلوار ایوانک، خیابان زرافشان مراجعه کنید.

رویش گل‌های لاله در پارک ملت
یکی دیگر از گزینه‌های گشت و‌گذار در لاله‌زارهای پایتخت، پارک ملت است؛ بوستان بزرگی که از شرق به خیابان ولیعصر (عج)، از جنوب به بزرگراه نیایش، از غرب به مجموعه ورزشی انقلاب و از شمال به ساختمان مرکزی صدا و سیما محدود می‌شود و قدمتی 55ساله دارد. این پارک زیبا که در تمام ایام سال پاتوق بسیاری از پایتخت‌نشین‌ها به‌حساب می‌آید، در زمان پادشاهی پهلوی دوم در شمال شهر تهران ساخته شد که آن زمان نام پارک شاهنشاهی را به دوش می‌کشید. نکته قابل توجه درباره این پارک زیبا و منحصر به‌فرد که به استخر بزرگ موزیکال و آبنماهای زیبایش شهرت دارد، تبدیل آن به لاله‌زار در ماه‌های ابتدایی سال است. هر سال در این روزهای سال، با کاشت ده‌ها هزار پیاز لاله در بوستان ملت، باغ لاله منحصر به‌فردی در این پارک 34هکتاری بازگشایی می‌شود که همه علاقه‌مندان به گل و گیاه به‌خصوص گل زیبا و بهاری لاله را به سمت خود می‌کشاند.

گل لاله در پارک لاله!
شهروندان پایتخت‌نشین همین که در تهران پارکی به نام پارک لاله دارند، یعنی در فصل بهار لاله‌زاری چشم‌نواز پیش رویشان است؛ لاله‌زاری که هر سال در این فصل پاتوق شهروندان تهرانی می‌شود و حتی باعث شده ساکنان شهرهای اطراف هم برای دیدن بهاری دلنشین، خودشان را به این تکه از پایتخت برسانند. این روزها دیدن گل‌های لاله در پارکی که به همین نام است، حس بسیار شیرینی است که برای تجربه آن فقط کافی است به مرکز شهر رفته و خودتان را به خیابان کارگر شمالی، تقاطع بلوار کشاورز برسانید. در این بوستان زیبا علاوه بر اینکه دور درخت‌ها و در حاشیه مسیر عابران گل لاله کاشته شده، 2امکان زیبا و منحصر به‌فرد هم برای گرفتن عکس‌های بهاری وجود دارد. یکی از آنها فرش گل لاله است که در بخشی از محوطه پارک پهن شده و دیگری باغچه کاشی‌کاری شده گل لاله است که بهترین گزینه برای گرفتن عکس‌های یادگاری به شمار می‌آید. 

این خبر را به اشتراک بگذارید