• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 17 فروردین 1400
کد مطلب : 127384
+
-

انتقاد رئیس دستگاه قضا از مذاکره با کشورهای غربی

رئیسی: باید به اصحاب ما می‌توانیم در بستر گام دوم میدان داد

قضایی
انتقاد رئیس دستگاه قضا از مذاکره با کشورهای غربی

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه بدون اشاره به بحث «لغو تحریم‌ها» و اهمیت آن که مکررا مورد تأکید مسئولان نظام قرار می‌گیرد، از مذاکره مقام‌های جمهوری اسلامی با کشورهای غربی انتقاد کرد.
او دیروز در نخستین نشست شورای‌عالی قوه قضاییه با شورای قضایی استان‌ها در سال‌جاری گفت: اگر اینقدر که برخی آقایان جلسه گذاشتند برای اینکه چطور بتوانند از غربی‌ها یک امکانی برای این کشور بگیرند، جلسه برای رونق تولید و رفع موانع تولید در کشور می‌گذاشتند بسیار می‌توانست در گره‌گشایی در کشور مؤثر باشد.
رئیسی گفت: حساب کنند چقدر وقت کشور را برای مواردی که نتیجه‌ای نداشت، گذاشتند و اگر همین وقت را برای رفع موانع تولید می‌گذاشتند امروز بسیاری از کارخانجات تعطیل و نیمه تعطیل در کشور فعال و بسیاری از گره‌ها باز شده بود.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه ما اصحاب «ما می‌توانیم» هستیم، بیان داشت: یقین داریم فرهنگ «ما می‌توانیم» بر فرهنگ «ما نمی‌توانیم» فائق خواهد آمد و باید به اصحاب «ما می‌توانیم» در بستر گام دوم میدان داد.
به گزارش میزان، رئیسی ادامه داد: یکی از حوزه‌های مهم تولید در قوه قضاییه مسئله مبارزه با فساد است؛ چرا که فساد اقتصادی مانع رونق تولید است و یقین بدانید که اگر در جایی رشوه و رانت خواری باب شد، رونق تولید شکل نخواهد گرفت.
او با تأکید بر اینکه در امنیت اقتصادی است که رونق تولید اتفاق می‌افتد، گفت: امنیت اقتصادی در گرو مبارزه با فساد اقتصادی است. باید مبارزه با فساد همچنان در دستور کار قوه قضاییه باشد و با جدیت دنبال شود و مطلقا اجازه ندهید در هیچ کجا و حوزه اداری در کشور فساد لانه کند. او با بیان اینکه  یکی از موانع مهم تولید مسئله قاچاق کالاست، گفت: با قاچاق کالا به‌ویژه قاچاق سازمان یافته باید با حساسیت برخورد شود.
رئیسی با بیان اینکه قاچاق کالا خنجری بر پشت تولید است، ادامه داد: واردات بی‌رویه در کشور، تولید را دچار آسیب می‌کند.
رئیس دستگاه قضا به حمایت از تولید، مبارزه با فساد و مبارزه با قاچاق کالا به‌عنوان ضروریاتی که برای مانع‌زدایی از مسیر تولید مورد تأکید است، اشاره کرد.
او بازخوانی و مرور قوانینی ازجمله قانون توسعه فضای کسب‌وکار، قانون رفع موانع تولید و قانون اقتصاد مقاومتی را مورد تأکید قرار داد و با بیان اینکه برخی از این قوانین به‌طور کامل اجرا نشده است، گفت: باید قوانینی که تصویب شده به‌طور کامل اجرا شود و در این صورت در فضای کسب‌وکار و رونق تولید نقش مهمی خواهند داشت.
او در ادامه با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در دستگاه قضایی در راستای هوشمندسازی و الکترونیکی کردن امور و نقش این امر در رفع اطاله دادرسی بیان داشت: در سال گذشته ۴۰ سامانه هوشمند و الکترونیکی در دستگاه قضایی راه‌اندازی شد و همچنین در این سال شاهد فعال شدن ۲۵ سرویس استعلامی در قوه قضاییه بودیم که این اقدامات در رفع و کاهش اطاله دادرسی‌ها بسیار مؤثر بود.
رئیسی همچنین به کاهش ۱۳ درصدی زمان رسیدگی به پرونده‌ها در سال۹۹ نسبت به سال۹۸ اشاره کرد و از این بابت از مسئولان و همکاران قضایی در سراسر کشور تقدیر به عمل آورد.
رئیس قوه قضاییه در ادامه با تأکید بر حفظ کرامت ارباب رجوع و همکاران قضایی در همه واحدها و مراجع قضایی، گفت: حفظ کرامت مردم و همکاران قضایی و همچنین مشارکت‌جویی از جامعه نخبگانی و عموم مردم در حوزه‌های مختلف مرتبط با دستگاه قضایی اعم از بخش‌های پیشگیری، راهبردی، زندان‌ها و... همواره مورد تأکید ما قرار دارد و این امر در پیشبرد مطلوب عموم بسیار مؤثر است.

ضرورت اجرایی شدن کامل سند تحول قضایی
ابراهیم رئیسی با اشاره به ضرورت اجرایی شدن کامل مفاد سند تحول قضایی در همه بخش‌ها گفت: همکاران و مسئولان قضایی باید سند تحول قضایی را به درستی و تمام و کمال بخوانند و فهم کنند و با تمام توان به اجرایی کردن مفاد این سند بپردازند و چنانچه در اجرای مفاد سند تحول با سؤال یا مشکلی مواجه شدند مراتب را به ستادی که زیرنظر معاونت راهبردی قوه قضاییه تشکیل شده است منتقل کنند تا نسبت به رفع این مشکلات اقدام صورت گیرد.
رئیس دستگاه قضا تأکید کرد: همه اجزای قوه قضاییه باید با جدیت به پیاده‌سازی بخش‌های مختلف سند تحول قضایی بپردازند و اثرات اجرایی شدن مفاد سند تحول قضایی برای مردم ظاهر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید