• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 25 اسفند 1399
کد مطلب : 126810
+
-

عیددیدنی تجسمی

گالری‌ها چه برنامه‌هایی در نوروز برای دوستداران هنرهای تجسمی تدارک دیده‌اند

عیددیدنی تجسمی

مهرداد طبرسی_روزنامه نگار

نوروز سال گذشته که با روزهای نخست شیوع کرونا مصادف شده بود، فعالیت گالری‌ها را متوقف کرد اما از استثنای سال گذشته که بگذریم چند سالی است که گالری‌ها در ایام نوروز نیز درهای خود را به روی دوستداران هنرهای تجسمی باز می‌کنند و برای کسانی که روزهای سال نو را جهت دیدار نوروزی از گالری‌ها انتخاب می‌کنند، برنامه‌هایی تدارک می‌بینند.
امسال نیز بسیاری از گالری‌ها در روزهای نوروز دایرند. خیلی از گالری‌ها نمایشگاه‌های هفته آخر اسفند خود را به‌گونه‌ای تنظیم کرده‌اند که در ایام تعطیلات سال نو نیز ادامه داشته باشد. در عین حال شماری از گالری‌ها، طبق روال روزهای کرونایی، نمایشگاه‌های خود را به‌صورت آنلاین برگزار می‌کنند و همه دوستداران هنرهای تجسمی در اقصی‌نقاط ایران و دوستداران هنر در دنیا می‌توانند به تماشای آثار بنشینند.

پنجاه و چند سال بعد
یکی از متفاوت‌ترین نمایشگاه‌های روزهای اخیر «کارنمای تالار، پنجاه و چند سال بعد» است. کارنمای تالار به بازخوانی تجربه تالار ایران(قندریز) در دهه‌های 40 و 50 پرداخته است. آثاری از پروانه اعتمادی، منصور قندریز، رویین پاکباز، ‌گارنیک درهاکوپیان، سعید شهلاپور، فرشید ملکی، مرتضی ممیز و محمدرضا جودت از مجموعه‌های خصوصی گردآوری شده و در معرض تماشا قرار گرفته است. نکته جالب توجه اینجاست که نمایشگاه در محل تالار ایران که اکنون در اختیار انتشارات نیلوفر است برگزار می‌شود. «کارنمای تالار...» از 22 اسفند آغاز شده و تا 27فروردین در محل سابق تالار ایران در خیابان دانشگاه دایر است.

دیدار با آخرین شیر تناولی
«آخرین دیدار، آخرین شیر تناولی» نمایشگاهی است که از جمعه 22اسفند در گالری هدایت دایر شده است. نمایشگاه در روزهای اول فروردین تعطیل است و از ششم تا بیستم فروردین دوستداران آثار استاد بزرگ مجسمه‌ ایران می‌توانند به تماشای آثار او بروند.

گل‌های نوروزی
«زمان گل» نمایشگاه گروهی سرامیک است به انتخاب بهنام کامرانی که از پنجشنبه 21اسفند آغاز شده است. در ایام نوروز گالری ویستا تا هشتم فروردین تعطیل است و بعد نمایشگاه زمان گل از هشتم تا بیستم فروردین ادامه خواهد داشت.

فرصت طولانی برای تماشای آثار آقای نقاش
طولانی‌ترین نمایشگاه ماه‌های اخیر نمایشگاه آثار علی گلستانه است که از 24بهمن در گالری فصیحی آغاز شده است و تا 10اردیبهشت 1400 ادامه خواهد داشت. این نمایشگاه فرصتی است که دوستداران هنر معاصر ایران به تماشای آثار یکی از نقاشان پیشکسوت ایرانی بروند. نقاشی که در نیم‌قرن گذشته کار خود را در خلوت و سکوت دنبال کرده است.

3نمایشگاه در کارخانه آرگو
بنیاد پژمان که در چند سال اخیر محل سابق کارخانه آرگو را به‌عنوان گالری بازسازی کرده، 3نمایشگاه برای روزهای اسفند و فروردین تدارک دیده است. «دو سایه سبز» از ندا سعیدی، «نفت ارتفاع عمیق» از محمد حسن‌زاده و «به آواز تیرتیر» از علی میرعظیمی. هر 3نمایشگاه از 15اسفند آغاز شده و تا 10اردیبهشت ادامه خواهند داشت.

یک ‌سال آنلاین با گالری گلستان
بسیاری از گالری‌ها یک سالی است که برنامه‌های خود را به‌صورت آنلاین برگزار می‌کنند. در صدر گالری‌های آنلاین باید گالری گلستان را قرار داد که در یک سال گذشته هم نمایشگاه نقاشی کرونا برگزار کرده، هم نمایشگاه «صد اثر، صد هنرمند» را به‌صورت آنلاین برگزار کرده و آثار بسیار زیادی را هم به فروش رسانده است. سایر نمایشگاه‌های گالری گلستان در سال1399 نیز به‌صورت آنلاین برگزار شده‌اند. نمایشگاه مجسمه‌های شمس‌الدین غازی آخرین نمایشگاه گالری گلستان در سال‌جاری است که از 22اسفند آغاز شده و تا 12فروردین ادامه خواهد داشت.

بسته پیشنهادی نوروز
گالری لیام در ماه‌های گذشته نمایشگاه‌های خود را در قالب بسته پیشنهادی ماهانه عرضه کرده است. بسته پیشنهادی فروردین گالری لیام از امروز بازگشایی می‌شود و دوستداران تماشای بسته می‌توانند به وب‌سایت گالری مراجعه کنند.
سایر گالری‌ها نیز آثاری را به‌صورت آنلاین به نمایش می‌گذارند. نگارخانه آریا میزبان چهارمین نمایشگاه جواهرسازی هنری ایران است که از 15اسفند آغاز شده و تا 15فروردین ادامه خواهد داشت. بازدید از نمایشگاه آنلاین است. گالری فرمانفرما نیز از بیستم اسفند میزبان نمایشگاه آنلاین آثار فهیمه نیکویی‌فرد است که تا اول فروردین ادامه دارد.

ارمغان منیژه میرعمادی
موزه هنرهای معاصر تهران که پس از 2سال و اندی مرمت مدتی است بازگشایی شده، از 14بهمن نمایشگاه ارمغان را دایر کرده است. نمایشگاه ارمغان، مجموعه آثار اهدایی منیژه میرعمادی به موزه است که در حقیقت گزیده‌ای است از بهترین آثار هنر نوگرای ایران. نمایشگاه ارمغان تا 29فروردین در موزه هنرهای معاصر تهران دایر است.

ملاقات با روشنا
به‌جز گالری‌های تهران، بعضی از گالری‌های شهرستانی نیز در ایام نوروز دایرند. روشنای انتزاع نمایشگاه آثار علی‌ خوب‌یار است که از 15اسفند در گالری آبان شیراز آغاز شده و تا 15فروردین ادامه خواهد داشت. گالری اکنون در اصفهان نیز نمایشگاهی از آثار گلناز برومندی، گلناز پایانی، صبا نیک‌نام و الیکا هدایت با عنوان ملاقات برگزار کرده که امکان بازدید آنلاین از گالری در روزهای فروردین وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید