• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 24 اسفند 1399
کد مطلب : 126615
+
-

ترامپ رفت، واکسن کرونا آمد

گپ‌و‌گفت کارشناسان حوزه‌های مختلف، در جست‌وجوی یک اتفاق خوب در سال99

ترامپ رفت، واکسن کرونا آمد

نگار حسینخانی_روزنامه نگار

24اردیبهشت‌ماه امسال پانسمان مخصوص کودکان پروانه‌ای با حمایت یونیسف و دولت آلمان وارد ایران شد. ۸خردادماه ناسا پس از ۱۰ سال سفینه‌ای با سرنشین به فضا فرستاد و ۲۷تیرماه مأموریت مریخ ۲۰۲۰ ناسا برای بررسی سکونت مریخ در آماده‌سازی برای ماموریت‌های آینده بشر راه‌اندازی شد. یکم مردادماه نیز تست واکسن ویروس کرونا، برای عرضه جهانی واکسن ویروس کرونا انجام شد. چنانچه مصطفی تاجزاده به‌عنوان فعال سیاسی و اجتماعی بهترین اتفاق سال جدید را تولید این واکسن می‌داند. با این‌ همه، این اتفاقات، اما از تلخی سال99 نکاست. انگار علم دیگر چندان مسئله مردم نباشد و مشکلات اقتصادی نفس‌ها را بند آورده باشد. از این‌رو بعضی از خوشی‌ها و خبرهای خوب، در خیل روزهای سخت گم و به فراموشی سپرده شدند. ما در این گزارش از فعالان حوزه‌های مختلف خواستیم تا رخدادهای خوب سال پایانی قرن را برایمان باز تولید کرده و دوباره به گوش ما برسانند.

دنیا از نو تعریف شد

احمد طالبی‌نژاد_منتقد

مهم‌ترین و شاید بهترین اتفاق سال 99همه‌گیری ویروس کرونا بود. شاید عجیب به‌نظر برسد که شیوع این ویروس را بهترین اتفاق بدانم، اما بهترین اتفاق از این جهت که ضربه‌ای بر پیکره جهان هستی وارد شد تا بدانیم با وجود پیشرفت‌های علمی در جهان، در مواجهه با ویروسی که به چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود، ناتوانیم. شاید این ویروس شرایطی فراهم کرد تا به‌خود و موقعیت انسانی خود بازگردیم که تحت‌الشعاع دنیای مجازی،تکنولوژی و... قرار گرفته است. این اتفاق اگرچه از منظر اجتماعی بد بود و بسیاری از انسان‌های نازنین را از بین برد و خیلی‌ها ازجمله خودم در بستر بیماری چند‌ماه سخت را از سر گذراندیم، اما به این فکر کنیم که دنیا یک‌بار rest شده و از این منظر اتفاق خوبی رخ داده است.

پایان ترامپ

مجید انصاری_عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

۱۷ آبان‌ماه جو بایدن، به‌عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهور آمریکا معرفی شد. شاید اتفاق خوش را بتوان رأی نیاوردن ترامپ در آمریکا دانست. ترامپ در دوره ریاست‌جمهوری‌اش در دشمنی با مردم ایران از هیچ عملی دریغ نکرد. در توافقی که دولت پیشین آمریکا میدان‌داری کرده و برجام را که پس از 18‌ماه بسامان رسیده بود و می‌توانست برای جامعه جهانی الگوی موفقی از تعامل بین کشورها برای حل مناقشات محسوب شود و منشأ گشایشی در زندگی مردم ایران باشد، یکسره بر هم زد. هرچند در همه این فشارها مقاومت مردم ایران تأثیر این تحریم‌های فلج‌کننده را کاهش داد، ولی بار سنگینی را بر مردم تحمیل کرد. پس از 4سال اما در این سال این عنصر ماجراجوی تخریب‌گر با رأی مردم آمریکا کنار گذاشته شد.

حضور مردم در بازار سرمایه

عباس آرگون_نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی

ایستادگی مردم در مقابل فشارهای حداکثری در اقتصاد و معیشت شاید بهترین اتفاق سال99 باشد. از سویی رأی نیاوردن ترامپ در دوره دوم رئیس‌جمهوری آمریکا نیز اتفاق خوشایندی در سال99 محسوب می‌شود. از آنجا که ترامپ همه توان خود را صرف فشار اقتصادی به مردم ایران و تضعیف کشور ما کرد، شاید پس از او فرصتی برای کشور ایجاد شود تا از این موقعیت استفاده حداکثری کند. اقبال مردم به بورس و ورود آنها به این نوع سرمایه‌گذاری نیز در ابتدا بسیار خوشایند بود. اما بی‌توجهی و مدیریت غلط منابعی که وارد این بازار شد، این امر خوشایند را به مسیری ناخوشایند بدل کرد. اینکه مردم به سمت بازار سرمایه حرکت کنند و پول‌ها را از بخش واسطه‌ای و غیرمولد خارج کنند، بسیار اتفاق مبارکی است. اما در این‌سو، ظرفیت‌های مناسبی که بتواند از این سرمایه استفاده کرده و آن را به سمت بخش مولد راهنمایی کند، وجود نداشت و همین امر موجب شد قیمت سهام‌ها چند برابر شود. از سوی دیگر نبود حمایت لازم و تصمیم‌های مناسب منجر به این شد که خیلی‌ها در این بازار صدمه ببینند و اعتماد خود را از دست بدهند. اما نفس ورود مردم به بازار سرمایه مهم‌ترین رخداد خوب امسال بود.

رشد آگاهی عمومی

مزدک دانشور_انسان شناس پزشکی

شاید اگر به دورنمای جامعه نگاهی بیندازیم، بهترین اتفاق این بود که گسست‌ها و خلاء‌های نظام بهداشت و درمان در این سال مشخص شد. به‌عبارتی روشن شد که با این وضع خصوصی‌سازی، کالایی‌سازی و تجاری‌سازی پزشکی نمی‌توان در مقابل همه‌گیری‌ها و مشکلات حاصل از آن مقاومت و ایستادگی کرد. آنچه در سال99 اتفاقی خوب و مهم محسوب می‌شود، «دانستن» است. دانستن اینکه ما نیاز به نظام ملی سلامت فراگیر با حداقل کالایی شدن داریم. در روزهایی که تهران مکانی برای بستری بیماران نداشت، مردم برای استفاده از دستگاه اکسیژن باید اولویت‌بندی می‌شدند. اما کسانی نیز با هزینه‌های گزافی از بیمارستان‌های خصوصی با بهترین امکانات بهره‌مند ‌شدند. پس از این آگاهی، که در این سال به‌دست آمد، تغییر حاصل خواهد شد. در این سال‌ها خیلی مسائل شناسایی شده است؛ مثل سیل و آبگرفتگی معابر، استحکام نداشتن ساختمان‌ها، آلودگی هوا، ترافیک و... . اما در زمینه سلامت و درمان آگاهی وجود نداشت. خبر خوب امسال رسیدن به این آگاهی عمومی است.

پرسپولیس در فینال آسیا

عبدالحمید احمدی_معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان

شاید این سختی‌ها، دل‌ها را به هم نزدیک‌تر کرده و همدلی و مهربانی بیشتری ایجاد کرده باشد اما ما در ورزش روزهای سختی را از سر گذراندیم. سال99 برای ما همراه بود با تلخی از دست دادن پیشکسوتان و ورزشکاران محبوبی که داغ سختی بر دل‌هایمان گذاشت. هرچند در این سال سخت، پویش‌های کمک همدلانه اتفاق خوبی بود؛ پویش‌هایی که ورزشکاران را کنار مردم قرار داد.اما در این سال در رویدادهای ورزشی و ورزش قهرمانی متوقف شد. لیگ‌ها در چند رشته فعالیت کردند، اما شور و نشاط هر ساله را نداشتند. در ورزش فوتبال ۲۹آذرماه، فینال لیگ قهرمانان آسیا بین تیم پرسپولیس (ایران) و تیم اولسان هیوندای (کره‌جنوبی) می‌توانست نقطه عطفی در این سال باشد. هرچند این تیم در این مرحله شور تازه‌ای در دل اهالی ورزش به راه انداخت، اما اگر با جام و بُرد ایران همراه می‌شد، می‌توانست روحیه مردم را بسیار تقویت کنند. در حوزه سیاست هم شکست ترامپ در انتخابات آمریکا اتفاق خوشایندی بود، زیرا این فرد کشور ما را با تنگناهای جدی اقتصادی روبه‌رو کرده بود.

تلاش مردمی برای حفظ جنگل ها

محمد درویش_فعال حوزه محیط‌زیست

در این سال نخستین یگان مردمی حفاظت از جنگل‌های زاگرس در منطقه سردشت شکل گرفت. این کار به کمک گروهی 30نفره اتفاق افتاد که از آنها به‌عنوان «بلوط‌بانان پا به‌ رکاب» نام برده می‌شود. این گروه به جای استفاده از موتورسیکلت از دوچرخه‌های برقی برای پایش جنگل‌های سردشت و مهار آتش استفاده کردند. اقدام خوب امسال، این یگان حفاظت از جنگل‌ها بود که با کمک‌های مردمی شکل گرفت. در این سال بیش از 5میلیارد تومان پول جمع‌آوری شد تا تجهیزات اطفای حریق خریداری شود؛ ازجمله دمنده و آتش‌کوب، لباس‌های ضد‌حریق، پوتین‌های مناسب. همچنین در همین سال بود که بزرگ‌ترین کمپین مردمی با نام «دست‌ یار» برای تهیه پای پروتزی برای یکی از محیط‌بانان که در درگیری با متجاوزان آسیب دیده بود، شکل گرفت. در این کمپین بیش از یک و نیم میلیارد تومان پول جمع‌آوری شد درحالی‌که مردم در شرایط اقتصادی نامناسبی قرار داشتند. بیش از 69هزار و 700نفر در این پویش حضور داشتند که از 2هزار تا 2میلیون تومان کمک مالی کردند. از سویی پاندمی کووید- 19با وجود همه تلخی‌ها دستاورد‌های مثبتی داشت. مردم متوجه شدند که باید به محیط‌زیست توجه بیشتری کنند. اگر حاکمیت نیز در این سال‌ها به پژوهش‌ها در حوزه سلامت و محیط‌زیست توجه می‌کرد شاید کمتر از چنین همه‌گیری آسیب می‌دیدیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید