• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 12 اسفند 1399
کد مطلب : 125742
+
-

آخرین روزهای زمستان

در هفته‌های پایانی سال بیش از ۴۰ نمایش هر شب در تماشاخانه‌ها اجرا می‌شود

گزارش
آخرین روزهای زمستان

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

در  روز‌های باقی‌مانده سال گروه‌های نمایشی در تماشاخانه‌های مختلف اجراهای خود را تا پایان اسفند ادامه می‌دهند و برخی گروه‌ها درصدد اجراهای نوروزی هستند. برخلاف سالن‌های دولتی تماشاخانه‌های خصوصی نیز بیشتر اجراها را دارند و با توجه به منع تردد تا ساعت ۲۱ تئاترها ساعت اجرای خود را به بعدازظهر و شامگاه موکول کرده‌اند؛اجراهایی که هر چند ممکن است شرایط اقتصادی و فروش خوبی به واسطه ترس از کرونا نداشته باشند اما همچنان روی صحنه‌اند. در این هفته‌های پایانی بیش از ۴۰ نمایش هر شب روی صحنه می‌رود.

محدودیت سنی برای تماشای نمایش‌ها
نمایش «هولودومور» به کارگردانی رها حاجی‌زینلی اجرای خود را از اول اسفند آغاز کرده و این اجرا تا ۲۲ اسفند در عمارت نوفل‌شاتو روی صحنه است. گروه تئاتر سه‌گانه هر شب ساعت ۱۹ این نمایش را روی صحنه دارند. هولودومور روایت خانواده دهقان اوکراینی است که در زمانه قحطی ساختگی توسط استالین، برای بقا تلاش می‌کنند؛ نمایشی که برای آن رده سنی ۱۴ سال تعیین شده است. از نهم اسفند هم مجتبی جدی متنی از محمد چرمشیر را در عمارت‌روبه‌رو اجرا می‌کند.«چشم‌های بسته از خواب» اجرایش تا ۱۵ اسفند است و هر روز 2اجرا در ساعت‌های ۱۷ و ۱۹ دارد. این نمایش هم داستان فروپاشی یک خانواده است که تماشای آن برای رده سنی زیر ۱۵سال ممنوع است. از اول اسفند در تماشاخانه استاد مشایخی هم نمایش «زمین مردگان» به نویسندگی و کارگردانی محمد کرمی روی صحنه است. اجرای این نمایش تا ۲۶ اسفند روی صحنه و تماشای آن نیز برای افراد زیر ۱۳سال ممنوع است.

نوشته‌هایی از چرمشیر و تهرانی در شهرزاد
«نقره‌ای» نوشته جلال تهرانی و کارگردانی محمد تنها هم اجرایش را از ۵ اسفند شروع کرده و تا ۱۵‌اسفند ادامه دارد. این نمایش با 2بازیگر در سالن صنوبر تماشاخانه شهرزاد هر شب ساعت ۱۹ روی صحنه می‌رود. عادل عزیزنژاد هم «چرک» را تا نیمه دوم اسفند در شهرزاد روی صحنه دارد. حامد شیخی نمایش «برای لیلا» را در این تماشاخانه کارگردانی و اجرا می‌کند؛ نمایشی که براساس یک داستان واقعی و با اقتباس از نمایشنامه‌های «نمیدونم فردا چی میشه» تنسی ویلیامز و «یک بوته گل برای لیلا» محمد چرمشیر نوشته شده است و هر شب ساعت ۱۷ روی صحنه است. آرمان شیرالی‌نژاد هم «مختلفیم» را تا نیمه اسفند در سالن گلایل شهرزاد روی صحنه دارد؛ نمایشی که در جشنواره تئاتر فجر نیز حضور داشت.

دقایق آخر زندگی هدایت در مهرگان
در سالن مهرگان هم نمایش‌هایی چون «مسافر اتاق شماره ۳۷» پانیذ نوروزی و «اطلسی‌های لگدمال شده» پویا پورهمدانی تا هفته پایانی اسفند اجرا می‌شود. در این دو نمایش هم رده سنی برای تماشا تعیین شده است. نوروزی در مسافر اتاق شماره ۳۷ روایتی از ساعات پایانی عمر صادق هدایت را روی صحنه می‌آورد که با شخصیت‌هایی که در کتاب‌هایش خلق کرده روبه‌رو می‌شود. «قصاص هنگام جنایت» جواد رحیمی هم اجرایش را دهم اسفند آغاز کرده و تا پایان اسفند‌ماه در سالن شماره یک روی صحنه می‌رود.

مرگ در کلوزآپ
سالن اصلی تالار محراب هم تا پایان اسفند نمایش «امینه» را به کارگردانی سعید مصطفایی روی صحنه دارد.این نمایش یک ساعت و نیمه هر عصر ساعت ۱۸:۳۰ اجرا می‌شود. سالن کوچک مولوی هم میزبان «حاد» ابراهیم عبدی تا نیمه اسفند خواهد بود. «زندگی در لانگ‌شات یا مرگ در کلوز‌آپ» به نویسندگی محمدرضا مالکی و جواد خورشا و کارگردانی محمدرضا مالکی از بیست و هفتم بهمن در سالن کوچک تئاتر مولوی اجرای خود را آغاز کرده و همه روزه ساعت ۱۷ به صحنه می‌رود.

شانو، دیوار چهارم و حافظ
تماشاخانه شانو هم تا پایان اسفند «زندگی دوگانه اندرو» سهیل حاتمی را روی صحنه دارد. این نمایش هر شب ساعت ۱۹ اجرا می‌شود. «کابوس‌ها» اقتباسی آزاد از نمایشنامه «مکبث» شکسپیر است که به نویسندگی و کارگردانی شادی اسدپور و با هدایت بازیگر فرزین محدث از ۱۷ اسفند ساعت ۱۷:۳۰ در تماشاخانه دیوار چهارم روی صحنه می‌رود. «ذات یا ضات» به نویسندگی علی‌اصغر حبیبی، کارگردانی احمد ارجمندی و تهیه‌کنندگی مهشید شعبانی از ۲۸ بهمن اجرای خود را در تالار حافظ آغاز کرده است. این اثر نمایشی تا ۱۵ اسفندماه ساعت ۱۸ روی صحنه خواهد بود.

اجرای «مرگ گرم» در روزهای بهاری
کنسرت تئاتر «مرگ گرم» نوشته و کار محمدرضا عطایی‌فر قرار بود آذر سال‌جاری در مجموعه تئاترشهر به صحنه رود که اجراهای آن در پی تعطیلی سالن‌های نمایشی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد. این نمایش فروردین و اردیبهشت سال ۱۴۰۰ در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه خواهد رفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید