• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 6 اسفند 1399
کد مطلب : 125301
+
-

اعتراض جامعه سوارکاری به یک تصمیم جنجالی

اسب مولد، کالای لاکچری نیست

 جمعی از تولیدکنندگان، باشگاهداران، مربیان، قهرمانان ملی و فعالان صنعت اسب در بیانیه‌ای که به وزیر جهاد کشاورزی نوشته‌اند به تصمیم‌ یکی از معاونت‌های این وزارتخانه معترض شده‌اند. یک سال و نیم پیش ردیف اولویت واردات اسب مولد از ردیف 21 به ردیف 27 تغییر کرد. با این تغییر این اسب به کالایی لاکچری تبدیل و واردات آن ممنوع شد. جامعه سوارکاری معتقد است که این اتفاق باعث شده چند واردکننده با استفاده از رانت، مبالغ نجومی روی این اسب‌ها بگذارند. آنها می‌گویند تداوم اجرای ممنوعیت واردات اسب مولد سرمایه بخش خصوصی را با تهدید روبه‌رو می‌کند و موجب بیکاری هزاران نفر می‌شود.
در صنعت اسب، نقش اسب مولد در تولید و تکثیر و گردش این چرخه حیاتی است. گونه‌های خط خونی داخلی هنوز فاصله‌ زیادی با اسب‌هایی دارد که خط خونی خارجی دارند. مجید شریفی رکورددار پرش اسب ایران در این باره می‌گوید: «همه ما در مسیر تولید اسب داخلی هم گام‌های مهمی بر داشته‌ایم اما به دلیل عدم امکانات لجستیکی و سخت‌افزاری، اقلا 30سال در پرورش اسب با قابلیت مسابقه از نمونه‌های خارجی عقب‌تر هستیم. در حالی که رکورد پرش از مانع بین ۱۵۵ تا ۱۶۰سانتی‌متر است، این رکوردها را بچه‌های سوارکار ایرانی در داخل کشور و با اسب‌های دارای خط خونی خوب می‌پرند، درحالی که بهترین گونه‌های اسب ایرانی کمتر از ۱۳۰سانتی‌متر می‌پرند.»
رضا الله‌دادی پرافتخارترین ایرانی در مسابقات اسب زیبایی که قهرمانی جهان را هم در کارنامه‌اش دارد می گوید: «متاسفانه در کشور ما تا به امروز حتی یک دلار نیمایی هم صرف واردات اسب نشده و تمام این چرخه نهایتا یک میلیون دلاری سالانه برای واردات اسب مولد با این دستورالعمل ممنوع شده است و شاهد پدیده قاچاق واردات اسب به کشور از یک طرف و افزایش غیر قابل باور در قیمت کره‌اسب‌ها هستیم. الان اسبی را که باید با همین قیمت دلار در نهایت ۲۰۰ تا ۳۰۰میلیون تومان باشد به قیمت ۸۰۰میلیون تا یک میلیارد تومان می فروشند. قیمت هر کشش برای تولید مثل هم به ارقام نجومی رسیده است و  تعداد انگشت‌شماری از همکاران ما که قبل از این دستورالعمل عجیب یکباره تعداد زیادی اسب وارد کرده بودند، به‌طور انحصاری صاحب سودهای آنچنانی شدند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید