• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 2 اسفند 1399
کد مطلب : 124851
+
-

سایه سنگین ماراتن 1400 بر فعالیت احزاب و جریان های سیاسی

سایه سنگین ماراتن 1400 بر فعالیت احزاب و جریان های سیاسی

رئیسی، ترجیع‌بند نشست‌های اصولگرایان
وعده‌های انتخاباتی اصولگرایان در آخرین ‌ماه سال تقویت می‌شود. ائتلاف‌های انتخاباتی‌شان در جلوی صحنه آرایش می‌گیرند، اعلام موضع می‌کنند و فضای استقبال از شرایط حضورشان را رصد می‌کنند. غلامعلی حدادعادل پدر معنوی و چهره همیشه در صحنه انتخاباتی اصولگرایان نیز یک‌بار دیگر در فصل انتخابات به میدان آمده است. زمستان سال قبل وقتی فهرست اصولگرایان برای مجلس یازدهم بسته شد، خیلی از جوان‌ترهای این جریان به‌علت حذف در مرحله نهایی زبان به طعنه و انتقاد گشودند و حداد عادل دیروز اذعان کرد خودش بانی این حذف و اضافه بوده است؛ البته در قالب عذرخواهی می‌گفت: «100بار از جوان‌هایی که 2روز پیش از برگزاری انتخابات مجلس برای حفظ پیروزی و وحدت با دست خودم از لیست حذف کردم عذرخواهی کردم، ولی چاره‌‌ای نبود زیرا وحدت باید حفظ می‌شد.» او رئیس شورای ائتلاف اصولگرایان است و بسیاری از جریان‌های نواصولگرایی منتقد در همین جریان گرد آمده‌اند. مشخص نیست این تناقض چگونه جمع خواهد شد ولی ظاهرا داوطلبی احتمالی حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی حلقه وصل همه اختلافات آنان خواهد شد. در همه نشست‌ها و برنامه‌های انتخاباتی صحبت از نامزدی رئیس قوه قضاییه برای انتخابات سال بعد است و ظاهرا رئیسی نیز با آنها درباره نامزدی خود گفت‌وگو داشته است. غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز که شورای وحدت اصولگرایان را صحنه‌گردانی می‌کند هم گفته بود هیچ‌گونه تردیدی در حمایت از رئیسی نداریم. به گزارش فارس، حداد عادل در نشست اخیر جامعه اسلامی دانشجویان و نشست مناطق شورای ائتلاف نیروهای انقلاب تهران به بخش‌هایی از این رویکرد انتخاباتی اشاره داشت. در نشست پنجشنبه هم امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب‌رئیس مجلس، محمدرضا عارف، رئیس بنیاد باران ایرانیان و صادق محصولی، دبیرکل جبهه پایداری حاضر شده بودند، چون عنوان برنامه تحول حکمرانی در گام دوم انقلاب بود.
او در بخش قابل‌توجهی از نشست مناطق شورای ائتلاف در تهران تلاش کرد تا جریان مقابل اصولگرایان را مورد حمایت در خارج از مرزها جلوه دهد. غلامعلی حدادعادل با طرح این ادعا که شبکه بی‌بی‌سی فارسی از فهرست هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات خبرگان94 حمایت کرد، گفت: دشمنان از ابزار تحریم و شل و سفت‌کردن تحریم‌‌ها برای روی کار آمدن جریان خاص در انتخابات بهره می‌گیرند؛ این در حالی است که حرف من نیست، بلکه خودشان به آن اذعان کردند. حداد عادل در ادامه همچنین مدعی شد: روزگاری آنها می‌گفتند ما لیستی از تحریم‌ها آماده کرده‌ایم ولی فعلا به کنگره آمریکا نمی‌بریم تا مبادا در انتخابات ایران تأثیر منفی بگذارد؛ این کار آنها همان در باغ سبز نشان‌دادن است. وعده‌های آنها در برجام و بعد از اینکه ایران به وظایف و تعهداتش عمل کرد و سانتریفیوژها را برچید، عملیاتی نشد و اصلا آمریکایی‌ها به روی خود نیاوردند که وظایف و تعهداتی هم بر دوش آنهاست.

رد صلاحیت احمدی‌نژاد در 1400
در این نشست همچنین حداد  عادل از رد صلاحیت احتمالی  محمود احمدی ن‍‍ژاد در انتخابات 1400 خبر داد و با  اشاره به رد صلاحیت وی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته، گفت: به هر دلیلی اتفاق نیفتاد، این دفعه دلایلش بیشتر است؛ بنابراین به این فکر نکنید.
رئیس شورای ائتلاف اصولگرایان در همایش جامعه اسلامی دانشجویان نیز که پنجشنبه برگزار شد، درباره احتمال حضور حجت‌الاسلام رئیسی در انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری، گفت: درباره حضور او در انتخابات نظر بزرگان نظام را نمی‌دانم. با صحبت‌هایی که با آقای رئیسی شده، وی می‌گوید وظیفه بنده اداره قوه قضاییه است و هیچ‌وقت خودش تمایل به حضور در عرصه انتخابات را اعلام نکرده است. البته گروه‌های مختلفی تلاش دارند تا او را راضی کنند در انتخابات حضور پیدا کند.
حدادعادل با بیان اینکه شورای ائتلاف مخالف حضور رئیسی در انتخابات نیست، اضافه کرد: درباره آمدن یا نیامدن، محتمل است که بیاید و یا نیاید و بنده نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که آیا می‌آید یا خیر.
صادق محصولی، دبیرکل جبهه پایداری نیز در نشست جامعه اسلامی دانشجویان گفت: «بنده در جایگاهی که دارم، وظیفه دارم با همه کسانی که در معرض نامزدی انتخابات یا مؤثر در آن هستند جلسه برگزار کنم و نقطه نظرات آنها را برای تصمیم‌گیری‌های بعدی جویا می‌شوم که در این راستا با آقایان رئیسی، نیکزاد، رستم قاسمی، جلیلی، ضرغامی و چند نفر دیگر جلساتی داشته‌ایم.»

اصلاح‌طلبان در جست‌وجوی راهبرد انتخاباتی
نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان عملا از هفته گذشته فعالیت خود را آغاز کرد و با یک تغییر چهره همراه بود و محمدرضا عارف از ریاست این نهاد کنار رفت. 3روز پس از نخستین نشست آنها به ریاست موقت بهزاد نبوی اگرچه قرار بود تا چهارشنبه آیین‌نامه هیأت‌رئیسه دائم مشخص شود، ولی این جلسه برگزار نشد.
راهبردهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان معطوف به فعالیت‌های همین تشکیلات تجدید ساختار شده مانده است. تا شروع به‌کار این جبهه، احزاب اصلاح‌طلب عضو کنگره‌های پایان سال خود را برگزار می‌‌کنند و مواضع انتخاباتی‌شان را متوقف به جلسات جبهه اصلاح‌‌طلبان نکرده‌اند. احزاب کارگزاران سازندگی و ندای ایرانیان همانند انتخابات سال گذشته مجلس قائل به معرفی نامزد در رقابت‌های سال بعد هستند. با این حال جریان‌سازی‌های خبری رقیب اصلاح‌طلبان نیز بیکار ننشسته‌اند و نامزدهای حزبی اصلاح‌طلبان را به نیابت از آنان معرفی می‌کنند. از هفته گذشته طرح برخی اسامی در این رسانه‌ها کلید خورد.
چهارمین کنگره حزب کارگزاران پنجشنبه‌‌ای که گذشت با حضور محسن هاشمی رفسنجانی، غلامحسین کرباسچی و محمد عطریانفر برگزار شد. غلامحسین کرباسچی درباره راهبرد این حزب برای انتخابات 28خرداد1400 گفت: در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو همه توجه کنیم که اگر حرکت و کار کنیم، نتیجه خواهیم گرفت و اینطور نیست که این دوره برای اصولگرایان باشد و اگر بتوانیم با مردم درست صحبت کنیم و آنها را قانع کنیم و منصفانه بگوییم که 2دیدگاه سیاسی وجود دارد، اینطور نمی‌شود که حتماً اصولگرایان پیروز شوند.
به گزارش ایسنا، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی درباره دولت روحانی، گفت: پای تمامی اصلاح‌طلبان در این دولت درگیر است. ما بسیار از این دولت انتقاد کردیم و یکی از احزابی هستیم که بیشترین نقد را به دولت وارد کرده است اما حواسمان پرت نشود که نقد ما به‌معنای نفی کاری که در سال۹۲ و ۹۶ انجام دادیم، نیست و از آنچه اتفاق‌افتاده نه پشیمان هستیم و نه توبه می‌کنیم. همانطور که تعریف از دولت آقای هاشمی و خاتمی به‌معنای تقدیس آن نیست و نقدهای زیادی به آنها وارد است، در دولت کنونی نیز کارهای مثبت فراوان بوده است اما ما باید نقد خود را اعلام کنیم، زیرا سیئات با نقد تبدیل به حسنات می‌شود.

پیشنهاد تشکیل حزب واحد
او با بیان اینکه در طول 2سال گذشته حزب برای انسجام نیروهای اصلاح‌طلب فعالیت زیادی کرده است، گفت: من لازم می‌دانم از ناحیه حزب پیشنهادی را به‌خصوص به برادرم جناب آقای نبوی مطرح کنم که شما با توجه به سوابق تاریخی که در کار سیاسی دارید، می‌‌دانید کار سیاسی بدون یک تشکیلات قوی و یکپارچه انجام نمی‌شود و از طرف تمام اعضای حزب پیشنهاد می‌کنم که تمامی دوستان معتدل یک قدم اساسی بردارند و خواهشم از آقای نبوی این است که همت بگذارند و برای تشکیل یک حزب واحد پیشقدم شوند. اگر اصلاح‌طلبان این کار تاریخی را انجام دهند، در جبهه مقابل نیز اثرگذار خواهد بود.
محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز خطاب به احزاب اصلاح‌‌طلب گفت: «من از احزاب تقاضا دارم که از به‌کار‌بردن جملاتی که باعث اختلاف در جبهه می‌شود، پرهیز کنند. علت آن هم این است که این انتخابات هم برای نظام و هم برای اصلاح‌طلبان سرنوشت‌ساز است؛ چرا‌که ما اکنون در شرایط اقتصادی ویژه‌ای قرار گرفته‌ایم و از ابتدای انقلاب تاکنون شاهد چنین وضعیتی نبودیم.» او با بیان اینکه 4راه در مقابل اصلاح‌طلبان وجود دارد، گفت: نخستین گزینه بحثی است که بعضا تندروها در میان اصلاح‌طلبان مطرح می‌کنند؛ رویکرد تحریمی و عدم‌مشارکت در انتخابات در سطح نامزدها و در سطح رأی‌دهندگان، که من این راه را نمی‌پسندم.
رئیس شورای شهر تهران نام راه دوم را راه آقای مرعشی عنوان کرد و افزود:  در این راه مشارکت و حضور احزاب منفعلانه خواهد بود به این معنا که در انتخابات شرکت کنیم و یک نامزدی هم داشته باشیم ولی از وی حمایت جدی نکنیم.
رئیس شورای شهر تهران گزینه سوم را هم گزینه آقای کرباسچی خواند و گفت: این گزینه حضور در انتخابات با حضور یکی دو کاندیدای پرتلاش و جدی است که اگر رأیی به‌دست ‌آورند و یا رأیی به‌دست نیاورند، اهمیت چندانی ندارد. رئیس شورای شهر تهران راه چهارم را راه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نامید و افزود: این یک حضور و رقابت جدی برای پیروزی در انتخابات است.

این خبر را به اشتراک بگذارید