• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 21 بهمن 1399
کد مطلب : 124133
+
-

هشدار سفر به استان‌ها

تعداد شهرستان‌های زرد و نارنجی در حال افزایش است و تعطیلات پیش‌رو نگرانی‌ها را درباره ورود به موج چهارم کرونا افزایش داده است

هشدار سفر به استان‌ها

سیده‌زهرا عباسی- خبرنگار

بعد از گذشت هفته‌های آرام کرونایی، چند روزی است خیز ملایم بیماری در برخی شهرها آغاز شده و طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا تعداد شهرهای زرد و نارنجی در حال افزایش است. هفته گذشته وزارت بهداشت فقط ۱۸ شهرستان آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، ساری، فریدونکنار، قائمشهر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران و صومعه‌سرا، رودسر و لاهیجان در گیلان را در وضعیت نارنجی اعلام کرد و ۱۲۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۶ شهرستان در وضعیت آبی بودند. اما حالا تعداد شهرهای نارنجی از ۱۸ به ۳۶ مورد و شهرهای زرد از ۱۳۰ به ۱۷۸ مورد افزایش و تعداد شهرهای آبی از ۳۰۶ به ۲۳۴ شهر کاهش یافته است.
همین خیز ملایم که مسئولان استانی معتقدند احتمالا در نیمه دوم اسفند به یک پیک منجر خواهد شد، ستاد ملی مقابله با کرونا را بر آن داشته در بسیاری از استان‌ها منع تردد اعلام کند. این منع تردد با هدف جلوگیری از سفر در تعطیلات آخر هفته در 3 استان گیلان، مازندران و گلستان و 7شهر مشهد، اصفهان، شیراز، بندرعباس، بوشهر، جزیره قشم و کیش آغاز شده و منع تردد شبانه هم در اغلب شهرها برقرار است.

به مازندران نیایید
گرچه در تصمیم‌گیری جدید ستاد ملی مقابله با کرونا تردد پلاک غیربومی به 3 استان شمالی مازندران، گیلان و گلستان ممنوع است، اما مازندران در هفته‌های گذشته وضعیت شکننده‌تری نسبت به همسایه‌های خود داشته. در این مدت، مازندران تنها استان نارنجی کشور بود و طی چند روز گذشته هم تعداد شهرستان‌های نارنجی آن افزایش یافت. هم‌اکنون به جز سیمرغ، گلوگاه، میان‌دورود، سوادکوه، کلاردشت، عباس‌آباد، فریدونکنار و چالوس که در وضعیت زرد قرار دارند، بقیه استان در شرایط نارنجی است.
سخنگوی علوم‌پزشکی مازندران در این‌باره به همشهری می‌گوید: «در 24ساعت گذشته 163 بیمار مشکوک به کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند و جمع بستری‌ها به 906 مورد رسید. از این تعداد 195 نفر علائم حاد تنفسی دارند و در بخش ویژه بستری هستند و متأسفانه 13نفر هم فوت کردند. در همین مدت 159نفر مرخص شدند تا درمان را در منزل ادامه دهند.» سیمین بابایی، وضع شهرهای نارنجی را شکننده توصیف می‌کند و می‌افزاید: «وضع بی‌ثبات مازندران موجب شده تردد به این استان کاملا ممنوع شود. همچنین تردد بین‌شهری به شهرهای نارنجی هم ممنوع است و از مسافران می‌خواهیم به این استان سفر نکنند.»
مازندران به‌گفته مسئولان علوم‌پزشکی با شیب ملایم وارد پیک سوم بیماری شده و با شیب ملایم هم در حال خروج از آن است و اگر پروتکل‌ها رعایت نشود، ممکن است بلافاصله به پیک چهارم وارد شود.

افزایش شهرستان‌های نارنجی در گیلان
در گیلان هم شرایط با اختلاف در تعداد شهرستان‌های نارنجی مشابه مازندران است. گیلان در هفته‌های گذشته 3شهرستان نارنجی داشت و این آمار هم‌اکنون به 7مورد رسیده است. براساس آخرین گزارش‌های علوم‌پزشکی گیلان، شهرستان های رودسر، لاهیجان، صومعه سرا، رودبار، رشت، آستانه اشرفیه و بندرانزلی مناطق نارنجی گیلان هستند. همچنین 7شهرستان این استان در وضع زرد و 2شهرستان املش و شفت نیز در وضعیت آبی قرار دارند. با توجه به این شرایط براساس مصوبه کمیته امنیتی انتظامی وزارت کشور از ۱۸ بهمن ورود و تردد خودروهای پلاک غیربومی به استان‌ ممنوع شده است. در داخل استان هم تردد از شهرستان‌های زرد به نارنجی و برعکس همچنان ممنوع است.

خطر موج چهارم کرونا در گلستان
گلستان از استان‌هایی است که در روزهای گذشته بنابر اعلام مسئولان علوم‌پزشکی وضع سینوسی همراه با افزایش یا کاهش اندک در آمار مبتلایان به کرونا را پشت سر گذاشته و تردد پلاک غیربومی به آن از ابتدای هفته جاری ممنوع شده است.
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی گلستان شرایط حال حاضر استان را زرد می‌داند و به همشهری می‌گوید: «در مجموع در گلستان  2شهرستان کردکوی و بندرگز نارنجی و مراوه‌تپه، گالیکش، رامیان و گمیشان در شرایط زرد هستند.» عبدالرضا فاضل با تأکید بر اینکه آمار کرونا در گلستان در 2، 3هفته اخیر کاهش یا افزایش چشمگیری نداشته است، به گزارش ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر شیب افزایشی خفیف در 12استان اشاره می‌کند و آن را زنگ خطر برای سایر استان‌ها می‌داند. وی توضیح می‌دهد: «معمولا در شیب‌های افزایشی، ابتدا آمار بیماران سرپایی افزایش می‌یابد و 2هفته بعد آمار بستری بالا می‌رود. به‌نظر می‌رسد نیمه دوم اسفند آمار کرونا در گلستان به‌صورت قابل‌توجهی افزایش یابد.» با توجه به زنگ هشدار در همه استان‌ها، علاوه بر منع تردد شبانه از ساعت 10تا 3بامداد، تردد غیربومی به گلستان هم ممنوع شده و با 500هزار تومان جریمه همراه خواهد بود. البته رعایت پروتکل‌های بهداشتی در گلستان هم بالاتر از میانگین کشوری و حدود 78درصد است، اما فاضل نگرانی اصلی این روزها را تغییر قدرت انتقال ویروس و افزایش شانس انتقال آن می‌داند. بنابر آخرین آمار علوم‌پزشکی گلستان هم‌اکنون 75بیمار کرونایی بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه بستری و 22نفر به دستگاه‌های ونتیلاتور متصل هستند. روز گذشته 3نفر در این استان بر اثر ابتلا به کرونا فوت کردند.

هفته دوم روند افزایشی در اصفهان
پس از افزایش نسبی آمار کرونا در مناطق مختلف کشور، هرمزگان، خوزستان، یزد، گیلان، مازندران و گلستان، آذربایجان‌غربی و لرستان هشدار دریافت کرده‌اند.
هرچند نام اصفهان در میان استان‌هایی که هشدار گرفته‌اند، نیست، اما شهرستان اصفهان در میان 7شهرستانی قرار گرفته که ورود پلاک غیربومی به آنها ممنوع است. این تصمیم بعد از نارنجی شدن وضعیت اردستان گرفته شد که سخنگوی علوم‌پزشکی اصفهان درباره آن به همشهری توضیح می‌دهد: «منع تردد درواقع در شهرهایی است که شرایط بدی دارند یا به سمت تغییر شرایط حرکت می‌کنند. در اصفهان هم متأسفانه بعد از مدت‌ها ثبات آمار، از هفته گذشته خیز ملایم کرونا آغاز شده و یکشنبه (19بهمن) بعد از مدت‌ها شاهد افزایش آمار بستری به بیش از 100نفر بودیم.» آرش نجیمی با بیان اینکه 6شهرستان خمینی‌شهر، شاهین‌شهر، لنجان، مبارکه، نجف‌آباد و نطنز از وضع آبی به زرد تغییر وضع داده‌اند، می‌افزاید: «هشدارها را از‌ ماه گذشته شروع کردیم، اما هیچ تغییری در رعایت پروتکل‌ها شاهد نبودیم و در نتیجه از 2هفته بعد مراجعه به مراکز پزشکی افزایش یافت. اگر شرایط به همین منوال پیش رود، ممکن است با افزایش قابل‌توجهی در همه آمارها روبه‌رو شویم.»
به‌گفته وی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌طور قابل‌توجهی در اصفهان کاهش یافته است.

قرنطینه اجباری مبتلایان غیربومی در هرمزگان
علاوه بر شهرهای شمالی در این فصل از سال، آب و هوای مطبوع در جنوب ایران هم مسافران زیادی را به سفر ترغیب می‌کند. با توجه به همین موضوع مسئولان علوم‌پزشکی هرمزگان قوانین سختگیرانه‌ای را برای تردد به جزایر کیش، قشم و هرمز گذاشته‌اند. طبق اعلام ستاد استانی مقابله با کرونا تردد پلاک غیربومی به بندرعباس، حاجی‌آباد‌، میناب، بستک، بندرلنگه، جاسک و جزایر قشم و کیش و هرمز از روز گذشته ممنوع شده است. با این حال سخنگوی علوم‌پزشکی هرمزگان به همشهری می‌گوید: «مسافرانی که از راه‌های دیگر به استان می‌آیند هم برای ورود به جزایر باید با هزینه شخصی تست سریع و پی‌سی‌آر بدهند. هزینه تست سریع برای هر نفر 150هزار تومان و هزینه پی‌سی‌آر 350هزار تومان است. اگر نتیجه تست مثبت یا مشکوک باشد، فرد قرنطینه اجباری می‌شود که برای این قرنطینه هم هر نفر باید روزی 200هزار تومان پرداخت کند.»
فاطمه نوروزیان با بیان اینکه بندرعباس، میناب، جاسک و حاجی‌آباد در وضع زرد و بندرلنگه، بستک و جزایر قشم و کیش و هرمز در وضع نارنجی هستند، می‌افزاید: «تعداد کل فوتی‌های استان تا روز گذشته به 1005مورد رسیده است و هم‌اکنون 128نفر در مراکز درمانی بستری و 1496نفر هم در قرنطینه خانگی هستند.»
به‌گفته او، آمار بیماران سرپایی و موارد مثبت در هرمزگان رو به افزایش است و شهروندان باید پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت کنند.
   
طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت ۳۶ شهر در آذربایجان‌شرقی، اصفهان، خراسانشمالی، سمنان، کرمانشاه، گیلان، مازندران، گلستان، هرمزگان، همدان و یزد نارنجی و در وضعیت پرخطر قرار گرفته‌اند و تردد پلاک غیربومی در آنها ممنوع است. تهران و البرز همچنان در وضعیت زرد هستند، اما شرایط شکننده‌ای دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید