• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 26 فروردین 1397
کد مطلب : 12144
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/gn6Y
+
-

7راه برای رسیدن به آرامش ذهنی

یک ذهن زیبا

زندگی مثبت
7راه برای رسیدن به آرامش ذهنی

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که این روزها بسیاری از افراد با آن درگیر هستند، داشتن زندگی پر از دغدغه است؛ نکته‌ای که باعث می‌شود افراد آنچنان که باید و شاید از زندگی لذت نبرند و نتوانند روی بهبود شرایط زندگی‌شان تمرکز داشته باشند. ریچارد دیویدسون، نویسنده کتاب «زندگی احساسی مغز شما» می‌گوید: شخصیت، الگوهای فکری و واکنش‌های احساسی ما همه در مغز ما شکل می‌گیرند. اما انسان قادر است مغز و ذهن خود را تغییر دهد. در ادامه به مواردی می‌پردازیم که با تمرین آنها می‌توانید به ذهن‌تان انسجام دهید و از دغدغه‌هایتان کم کنید.



دید مثبت داشته باشید

قبل از هرچیزی و باوجود داشتن مشکلات پیشنهاد ما این است که نگاه مثبت به زندگی، خانه و خانواده خود داشته باشید. به این فکر کنید که این تنها شما نیستید که با چالش‌هایی در زندگی در انواع آن روبه‌رو هستید. پیشنهاد ما این است که مثبت فکر کردن و نگاه پرانرژی را جایگزین فکرهای منفی کنید تا امکان ایجاد تغییرات در زندگی‌تان به‌وجود بیاید و از دغدغه‌های ذهنی‌تان کم شود و به جای آن نگاه سازنده جایگزین شود. یکی از اتفاقاتی که در این راه می‌تواند به شما کمک کند تغییر شرایط است. برای مثال اگر در خانه‌ای چند سال است زندگی می‌کنید تلاش کنید که فضای آن را تغییر بدهید و حتی به جای جدیدی اسباب‌کشی کنید. یا اینکه با یک مسافرت فضای ذهنی خود و خانواده‌تان را عوض کنید.



با ورزش، ذهن‌تان را آرام کنید



شما اهل چه ورزشی هستید و علاقه به چه حرکاتی دارید؟ پاسخ به این سؤال می‌تواند هر ورزشی باشد از شنا گرفته تا پیاده‌روی، کوهنوردی، یوگا و... همه اینها می‌توانند به آرام کردن ذهن شما بسیار کمک کنند، پیشنهاد مهم ما به شما این است که تحرک داشته باشید و حتما به‌صورت منظم ورزش کنید. البته حتما ورزش‌هایی مانند یوگا و تمرکز‌های ذهنی به آرام شدن ذهن بیشتر کمک می‌کنند. شما حتی در منزل هم می‌توانید روی تمرکزهای ذهنی کار کنید. کافی است تشک کوچکی را پهن کنید، لباسی راحت بپوشید و هنگامی که ذهن‌تان کاملا هوشیار است روی تنفس‌های عمیق تمرکز کنید و تلاش کنید تا ذهن‌تان را از نکات منفی دور ‌سازید.



از زندگی سپاسگزار باشید

به جای اینکه دائم به چیزهای منفی فکر کنید و به نداشته‌های‌تان بیندیشید بهتر است به داشته‌های‌تان فکر کنید و سپاسگزار آنها باشید. یاد بگیرید که علاوه براینکه در زندگی به‌ خودتان انرژی مثبت می‌دهید به دیگران هم این انرژی‌ها را منتقل کنید. اگر کسی برای شما کاری انجام داد حتما از او تشکر کنید و تلاش کنید تا این موضوع در اطرافیان شما هم به یک فرهنگ تبدیل شود. ذهنیت مثبت داشتن و به داشته‌ها فکر کردن باعث می‌شود که از دغدغه‌های زندگی‌تان کم شود و آرامش به ذهن‌تان بازگردد. همچنین یاد بگیرید که از دیگران و موقعیت‌هایی که در شما تأثیرات مثبت می‌گذارد تعریف کنید.



به زبان بدن خود و دیگران توجه کنید



پروفسور دیویدسون می‌گوید، اگر دوست دارید در اجتماع خوب ظاهر شوید و ارتباط درستی با مردم داشته باشید خوب است به رفتارها و واکنش‌های بدن مردم در موقعیت‌های مختلف دقت کنید و با خود حدس بزنید او اکنون چه احساسی دارد. سپس این تمرین را روی زبان بدن دوستان و همکاران خود تمرین کنید و ببینید به واسطه حدسی که زده‌اید، آنها چگونه پاسخ می‌دهند.



روزانه 10دقیقه تمرکز کنید

اگر دوست دارید قدرت تمرکز و دقت خود را افزایش دید، هر روز 10دقیقه در اتاقی ساکت روی زمین بنشینید، چشمان خود را باز نگه دارید و روی سوژه خاصی همچون لامپ روبه‌رو یا تابلوی نقاشی تمرکز کنید. سعی کنید همه حواس و تمرکز شما روی همان سوژه واحد باشد و با چشم نیز آن را نگاه کنید. اگر ذهن‌تان به هر دلیلی از موضوع پرت شد، دوباره با نگاه عمیق به سوژه حواس خود را به آن برگردانید. این تمرین را هر روز 10دقیقه روی سوژه‌های مختلف انجام دهید.



محرک‌های احساسی را شناسایی کنید

اگر دوست ندارید براساس هیجانات و احساسات خود واکنش نشان بدهید و تمایل دارید همیشه متعادل و منطقی برخورد کنید، باید برای خود فهرستی از رویدادهای خاص را یادداشت کنید که باعث تحریک احساسات شما شده‌اند. سپس چند نفس عمیق بکشید و درحالی‌که آرام هستید، حدود 15دقیقه زمان بگذارید و به واکنش‌های خود در رابطه با آن موضوع فکر کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید