• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 21 دی 1399
کد مطلب : 121437
+
-

روزهای پرتغالی طارمی

آمار تأثیرگذاری مهاجم ایرانی پورتو روی گل‌ها بالاتر از استاندارد جهانی است

روزهای پرتغالی طارمی

مهدی طارمی این‌روزها به‌قدری در پرتغال محبوب است که به آرزو و کیس ازدواج برخی هواداران این تیم تبدیل شده است. او باز هم پنالتی گرفت و 2 گل زد و جایزه بهترین بازیکن زمین را در بازی با فامالیکائو به‌دست آورد. اگر سردار آزمون ۹سال است که هر بار قرار است به آرسنال، لاتزیو، لیورپول، ناپولی، دورتموند و ده‌ها تیم دیگر منتقل شود، به‌نظر می‌رسد طارمی نخستین بازیکن ایرانی در یک باشگاه بزرگ اروپایی خواهد بود. او که از وقت‌گذرانی در لیگ قطر و باشگاه الغرافه به لیگ پرتغال و تیم ریوآوه رسیده بود، در مدت ۶ماه ارزش خود در بازار نقل‌وانتقالات را دو برابر کرد. پورتو او را ۵.۵ میلیون یورو خریده بود و حالا سایت ترانسفرمارکت قیمت او را ۱۱میلیون می‌داند. برخی هواداران در توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی از او مثل یک قهرمان حمایت می‌کنند. بعضی از آنها توییت می‌کنند که با تعویض طارمی و خروج او از زمین تلویزیون را خاموش می‌کنند. مهدی ۷۴دقیقه در زمین بود، 2 گل زد و یک پنالتی به سبک خودش گرفت و با نمره 
۹/۲ از زمین بیرون رفت. حالا سبک پنالتی‌گیری او هم جهانی شده و توییت‌های زیادی درباره آن دست‌به‌دست می‌شود. او خودش را به مدافع یا دروازه‌بان حریف می‌کوبد و برای داور و کمک‌داور ویدئویی شکی نمی‌گذارد که پنالتی بگیرند. شعار طارمی این است؛ «نمی‌دانم کی هستی و در چه پستی بازی می‌کنی ولی روزی پیدایت می‌کنم و از تو پنالتی می‌گیرم!» این چهاردهمین باری بود که او در پرتغال پنالتی می‌گرفت که یک رکورد جهانی است؛ ۱۰پنالتی در فصل قبل برای ریوآوه و ۴پنالتی برای پورتو در این فصل. او هر ۲۱۸دقیقه یک پنالتی برای تیمش به ارمغان می‌آورد. رکورد گلزنی‌اش نیز با توجه به دقایق کمی که به بازی گرفته می‌شود جالب توجه است. او گل‌هایش را در این فصل به پورتیمونزه، توندلا، گیمارش (۲) و فامالیکائو (۲) زده و مقابل فامالیکائو، گیمارش (۲) و براگا پاس‌گل داده. فصل قبل مشترکا با کارلوس وینیسیوس و پیتزی با ۱۸گل آقای گل شد (۴پاس‌گل در ۳۰بازی لیگ) و در این فصل با وجود دقایق کم و تنها ۶۰۱دقیقه حضور در میدان در ۱۳بازی لیگ ۶گل زده و ۴پاس‌گل هم ثبت کرده. هر ۱۰۰دقیقه یک گل و میانگین هر ۶۰دقیقه یک گل یا پاس‌گل در لیگ. در مجموع بازی‌ها در سوپرجام (۷۷دقیقه مقابل بنفیکا)، لیگ قهرمانان (۲۷دقیقه در ۳بازی)، آلیانس‌کاپ (۵دقیقه) و جام حذفی (۱۵۳دقیقه و 2 گل) ۸۶۳دقیقه بازی کرده که میانگین هر ۶۶دقیقه یک گل یا پاس گل را به نام خود ثبت کرده و هر ۱۰۷دقیقه یک گل. این آمار حتی برای مسی و رونالدو هم قفل است!

حرف‌های طارمی پس از درخشش در بازی آخر پورتو که منجر به صعود این تیم به رده دوم جدول شد: «طبیعی است وقتی بازیکنی تیمش را تغییر می‌دهد، نیاز به زمان برای هماهنگی با تیم و همبازیان جدیدش دارد. دوره سازگاری من در پورتو پایان یافته و اکنون احساس خوبی دارم. در پورتو بیشتر از تیم قبلی‌ام فرصت گلزنی دارم. فصل گذشته در برخی بازی‌ها برای ریوآوه گل می‌زدم اما این فرصت در پورتو بیشتر است، البته این موضوع طبیعی است، زیرا پورتو تیم بزرگی است. من از این بابت خوشحالم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید