• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 18 دی 1399
کد مطلب : 121194
+
-

مجلس شیوه اجرای قانون اقدام علیه تحریم‌ها را قبول ندارد

مجلس
مجلس شیوه اجرای قانون اقدام علیه تحریم‌ها را قبول ندارد

 اختلاف نظر دولت و مجلس بر سر قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم همچنان ادامه دارد. رد آیین‌نامه دولت برای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها از سوی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس جدیدترین چالشی است که حالا بر سر اجرای این قانون میان بهارستان و پاستور رسانه‌ای شده است.
به گزارش همشهری، احمد امیرآبادی‌فراهانی، عضو هیأت رئیسه مجلس و نماینده اصولگرای قم نیز در این‌باره با اعلام اینکه رئیس مجلس آیین‌نامه دولت در مورد قانون هسته‌ای مجلس را رد کرده است، در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت که دولت برای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها آیین‌نامه تصویب کرده که اگر سازمان برنامه بنویسد پول نیست، انرژی اتمی بگوید امکان فنی نیست و وزیر خارجه هم بگوید شرایط سیاسی مناسب نیست در عدم‌اجرا کسی مستنکف محسوب نمی‌شود. گفته می‌شود رئیس مجلس با استناد به اصل85 قانون اساسی تصمیم به رد آیین‌نامه اجرایی دولت در این‌باره گرفته است. طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم، یازدهم آذرماه گذشته و به‌دنبال ترور شهید فخری‌زاده از دانشمندان هسته‌ای کشورمان به‌صورت اولویت‌دار در دستور کار مجلس قرار گرفت و 48ساعته روند تصویب آن طی شد. با قانونی که بنا به تحلیل منتقدانش زمینه‌ساز خروج ایران از پروتکل الحاقی است زمینه پایان دادن به برجام را مهیا کردند، در همین راستا هم در خارج از بهارستان، نمایندگان به نقض قانون و تخطی از اصول 176، 110 و 75 قانون اساسی متهم شدند.  پیش‌تر لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور در این‌باره به همشهری گفته بود که این قانون وارد امر اجرایی و امور موضوعی نه حکمی شده. این تقنینی است که وارد میدان اجرا شده، یعنی حدفاصل و تمیز و تفکیک قوای مقننه و مجریه در آن دیده نشده است، به همین دلیل صلاحدیدهای اجرایی را که مربوط به قوه مجریه است اگر نگوییم سلب کرده دست‌کم در ظواهر برخی عبارات و الفاظ را خیلی محدود کرده است. او با اعتقاد به اینکه این محدودیت حتما آن چیزی نیست که قانون اساسی مقرر کرده است، تأکید کرده بود: قانون اساسی به قوه مجریه، تشخیص اجرایی داده است، ممکن نیست جز این باشد، بنابراین در اجرا باید حواسمان باشد که کدام تفسیر قانون عادی را منطبق با قانون اساسی می‌کند یا قابل جمعش می‌کند. با توجه به این اظهارات به‌نظر می‌رسد دولت قانون مذکور را با صلاحدید اجرایی خود نوشته است؛ صلاحدیدی که به کام مجلس و در راس آن محمدباقر قالیباف خوش نیامده است.
به‌دنبال تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم در مجلس، مقامات دولتی صراحتا تصویب قانون مذکور را غیرمفید دانستند ازجمله حسن روحانی، رئیس‌جمهور و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه. روحانی در نشست خبری خود گفته بود: آیین‌نامه اجرایی را در چارچوب تفسیرمان از قانون مجلس خواهیم نوشت.  مصوبه مجلس حتی صدای انتقاد علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی که شخصیتی آرام دارد را هم درآورده بود. صالحی در یک اظهارنظر رسانه‌ای با اشاره به هزینه‌های ساخت سانتریفیوژ آی‌آر۶ به کنایه گفته بود کسانی که گفته‌اند ۱۰۰۰عدد سانتریفیوژ‌ آی‌آر۶ بسازیم یا قیمت آن را نمی‌دانند یا نمی‌دانند سانتریفیوژ آی‌آر۶ چیست؟!

این خبر را به اشتراک بگذارید