• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 18 دی 1399
کد مطلب : 121167
+
-

نگاهی به 8 اثری که درباره سردار سلیمانی

مرد میدان به روایت کتاب‌ها

مرد میدان به روایت کتاب‌ها

بعضی از آدم‌ها ناشناس باقی می‌مانند؛ ولی اثرگذار. تا اینکه اتفاقی می‌‌افتد و کم‌کم، مردم متوجه می‌شوند که با چه انسان بزرگی هم‌عصر بوده‌اند. در واقع به نوعی، ماجرای دنیا چنین است؛ وقتی که از آن می‌گریزی، دنبالت می‌دود و وقتی به سمت و سویش می‌دوی، از تو دور می‌شود؛ درست مثل سایه. حاج‌قاسم سلیمانی هیچ وقت دنبال دنیا و شهرت نبود؛ هم کارش اقتضا می‌کرد که گمنام بماند، هم روحیاتش. وگرنه خیلی‌ها که یک‌دهم او هم اثرگذار نبوده‌اند، گوش فلک را کر کرده‌اند از کارهایی که کرده‌اند. اما این، معامله‌ای بود که با خدا کرده بود و خدا هم به‌خوبی او را شهره عام و خاص کرد. حالا درباره‌اش‌ کتاب‌ها و مستندها و مصاحبه‌های زیادی تولید شده که هر کدام، به بخشی از زندگی این بزرگمرد اختصاص یافته است؛ مردی که به قول خودش نامزد شهادت بود تا نامزد مقام‌های دنیوی دیگر. بد نیست چند تایی از این کتاب‌ها را هم با هم مرور کنیم. علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور این 8اثر را معرفی کرده؛ روایت‌هایی از مردی که همه‌جا بود و نبود و همه، از او خاطره‌ای به یادگار دارند.

آورتین

  نویسنده: بهزاد دانشگر
  ناشر: ستارگان درخشان
نام این کتاب برگرفته از منطقه‌ای در حد فاصل استان کرمان و استان سیستان و بلوچستان است؛ روستایی دورافتاده که یادآور حماسه ایستادگی و مبارزه حاج‌قاسم در برابر اشرار است. این کتاب روایتگر بخش کمتر شنیده‌شده از جنگی به فرماندهی حاج‌قاسم سلیمانی است که حدود ۲ تا۳ سال طول کشیده است.

عمو قاسم

  نویسنده: محمدعلی جابری
  ناشر: کتابک
این کتاب ویژه کودک و نوجوان در ۴۸ صفحه، به روایت 20داستان از زندگی سردار حاج‌قاسم سلیمانی می‌پردازد تا راه و رسم سلیمانی شدن را به کودکان و نوجوانان بیاموزد.

شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی

  نویسنده: علی شیرازی
  ناشر: خط مقدم
کتاب «شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی» به قلم حجت‌الاسلام علی شیرازی، نماینده ولی‌فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران نوشته شده و بر مبنای سخنان و خاطرات سردار سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی، اثری جامع و مستند از خصوصیات مکتب و تفکرات این شهید ارائه می‌دهد.

آیت حق؛ تحلیل تشییع تاریخی شهید سلیمانی

  کاری از جمعی از نویسندگان
  ناشر: آفتاب توسعه
کتاب «آیت حق» در ۷۴ صفحه به تحلیل و بررسی تشییع تاریخی سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی پرداخته است. این کتاب مجموعه‌گفتارهایی از محمدباقر خرمشاد، پرویز امامی، حجت‌الاسلام رضا غلامی، مجید امامی، فرزاد جهان‌بین، محمدمهدی اسماعیلی، محمدهادی همایون، عبدالحسین کلانتری و سیدسعید زاهد زاهدانی است.

ما با تو سربلندیم

  نویسنده: بابک نیک‌طلب، حامد محقق
  ناشر: به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی)
این کتاب حاوی مجموعه اشعاری نوجوانانه در وصف شهید حاج‌قاسم سلیمانی است. «خبرهای سرخ» از منیره هاشمی، «در قصه‌ها» از مریم زارعی، «رسم خوبی» از مرضیه تاجری، «او همیشه هست» از حامد محقق، «مانند تو مرد می‌شوم من» از اسماعیل صوفی‌نژاد و... اشعار این مجموعه را شامل می‌شود.

مالک زمان

  اثری از گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی
  ناشر: شهید ابراهیم هادی
کتاب مالک زمان بیش از 50 داستان زیبا از زندگی و مجاهدت‌های سردار رشید اسلام مالک اشتر و حاج‌قاسم سلیمانی را در خود جای داده و زندگی این دو بزرگوار را با هم مقایسه کرده است.

من قاسم سلیمانی هستم

  نویسنده: محمد حسینخانی
  ناشر: انتشارات شهید حاج‌قاسم سلیمانی
کتاب «من قاسم سلیمانی هستم» ویژه کودکان و نوجوانان است و مراحل مختلف زندگی سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی از تولد تا شهادت را برای آینده‌‌سازان این مرز و بوم روایت می‌کند.

فصلنامه علمی- تخصصی مدیریت جهادی

  صاحب امتیاز: مرکز رشد
دانشگاه امام صادق(ع)
«فصلنامه علمی- تخصصی مدیریت جهادی» در شماره‌های ۴ و۵، در ۱۶۰ صفحه و در قالب ۲۴ یادداشت، گفتار و...، با محوریت پرونده ویژه «درآمدی بر مکتب حاج‌قاسم» منتشر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید