• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 18 دی 1399
کد مطلب : 121154
+
-

آشنایی با پرطرفدارترین ورزش‌های هوایی

روی ابرها قدم بزنید


پرواز و ماجراجویی در دل آسمان از روزگار قدیم یکی از رؤیاهای دست‌نیافتنی بشر بوده و در این سال‌های طولانی، رشته‌های ورزشی بسیاری تلاش کردند به عطش انسان برای پرواز در آسمان پاسخ بدهند. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی‌ها، ابزارهای مختلفی برای این منظور ساخته شده و امروز بسیاری از انسان‌ها با کمک این ابزارها پرواز امن را تجربه می‌کنند. ورزش‌های هوایی با وجود خطرات کم و بیش در دنیا طرفداران بسیاری را جذب کرده و دست بر قضا در ایران هم سکه رایجی دارد. برخی از این ورزش‌ها به‌صورت گروهی انجام می‌شود و امکان پرواز دسته‌جمعی هم وجود دارد.

 وینگسوت 

اولین ورزش هوایی که به شما معرفی می‌کنیم وینگسوت یا همان پرواز با لباس خفاشی است که با توجه به مختصاتش بین قشر جوان در سراسر دنیا طرفداران بی‌شماری پیدا کرده. وینگسوت درست مثل آن است که بدون واسطه ابرها را بغل کنی و روی آنها قدم بزنی. این ورزش تا 20سال قبل خطرناک بود اما با وجود تکنولوژی، پرش‌ها کامل متفاوت و امن شده است. شرط سنی برای انجام وینگسوت و پرش از ارتفاع 18سال است و باید حداقل 200بار به‌طور استاندارد از ارتفاع، هواپیما و هلی‌کوپتر پرش داشته باشید. این ورزش به‌خاطر اینکه با هواپیما و تجهیزات خاصی سر و کار دارد به لحاظ مالی پرهزینه است.

 پاراگلایدر

یکی دیگر از هیجان‌انگیزترین ورزش‌های هوایی انفرادی، پاراگلایدر است. پاراگلایدینگ جنبه تفریحی دارد اما به‌عنوان یکی از ورزش‌های هوایی هم شناخته می‌شود. احتمال بروز حادثه در این ورزش نسبت به سایر ورزش‌های هوایی کمتر است اما اگر به‌صورت تفریحی پرواز می‌کنید بهتر است یک فرد حرفه‌ای همراه شما باشد. پاراگلایدر به‌راحتی در کوهستان و ارتفاعات بالا انجام می‌شود اما به‌خاطر داشته باشید که پیش از پرواز حتما از مساعد بودن هوا مطمئن شوید. در بیشتر شهرهای بزرگ کشور تعدادی باشگاه‌های ورزشی در زمینه پاراگلایدر فعالیت می‌کنند و علاقه‌مندان را آموزش می‌دهند.

 کایت

یکی از سبک‌ترین ابزارهای پرواز «کایت» است و در ایران طرفداران بسیاری دارد. در ورزش کایت سواری یا هنگ گلایدینگ، خلبان روی وسیله‌ای که از بال آویزان است سوار می‌شود و از طریق انتقال دادن وزن بدن خود به دوطرف، آن را کنترل می‌کند. شرایط انجام این ورزش به آب و هوا بستگی دارد و کایت‌سواری فقط در وضعیت مشخصی امکانپذیر است. اگر شرایط جوی مناسب باشد، می‌توانید در بازه زمانی زیادی پرواز کنید. در این ورزش باید از بینایی خوبی بهره‌مند باشید و بهتر است قبل از یاد گرفتن و پرواز با کایت با پزشک مشورت کنید.

 بالون

بالون سواری در آسمان یک تجربه منحصر به فرد است چرا که هیجان و آرامش را توأمان به شما القا می‌کند. معلق بودن در هوا، گشت و‌گذار در میان ابرها و گوش کردن به صدای طبیعت هر پرنده‌ای را به آرامش می‌رساند و هیجان فاصله گرفتن از زمین به جذابیت این ورزش تفریحی اضافه می‌کند. اگر می‌خواهید بالون‌سواری در حوالی پایتخت را تجربه کنید جایی بهتر از منطقه کوهستانی دماوند پیدا نخواهید کرد. بالون‌سواری به‌ویژه بر فراز مناطقی با منظره‌های بکر و چشم‌انداز طبیعی، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی و لذتبخش است.

 بانجی جامپینگ

اگر ورزشی را جست‌وجو می‌کنید که آدرنالین خون را به اوج برساند، پیشنهاد ما بانجی جامپینگ است. خیلی‌ها وقتی به سکوی پرش بانجی‌جامپینگ می‌رسند از پریدن منصرف می‌شوند اما همه کسانی که برای یک‌بار این ورزش را تجربه کرده‌اند بعد از مدتی به هیجان آن عادت کرده‌اند. بانجی جامپینگ یا پرش بانجی، از ورزش‌های خطرناک و پرهیجانی است که در آن افراد پاهای خود را با طناب‌های انعطاف‌پذیر می‌بندند و از ارتفاع به پایین می‌پرند. افزایش اعتماد به نفس، کنترل حرکات عصبی، بهبود سیستم قلبی عروقی و لذت ترشح آدرنالین از خاصیت‌های این ورزش است.

 زیپ‌لاین

معلق ماندن بین زمین و آسمان و حرکت با سرعت بالا در ارتفاع بالا را می‌توان از جذابیت‌های بی‌بدیل ورزش زیپ‌لاین دانست. این ورزش به واسطه هیجان بالایی که دارد علاقه‌مندان زیادی را به سمت خود کشانده و جزو پرطرفدارترین ورزش‌های هوایی است. در ورزش زیپ‌لاین، ورزشکار دو نقطه مرتفع را با کمک طناب‌های مخصوص و مستحکم به هم وصل می‌کند و با به‌کار‌گیری قرقره و کارابین و پوشیدن جلیقه مخصوص، خود را از یک سوی ارتفاع رها می‌کند و به سمتی دیگر می‌رساند. در زیپ‌لاین می‌توانید به‌طور نشسته، خوابیده و معلق، مسیر بین دو سر طناب را طی کنید، بدون اینکه خطری شما را تهدید کند.

 پاراسل

پیشنهاد برای تجربه یک ورزش مفرح پاراسل یا همان چتربازی روی آب است. پاراسل جزو معدود ورزش‌های هوایی است که به‌صورت دسته‌جمعی هم انجام می‌شود. تجهیزات مورد نیاز این ورزش جلیقه ضدآب و کمربند است. پس از پوشیدن جلیقه و بستن کمربند باید منتظر حرکت قایق باشید. وقتی قایق شروع به حرکت کرد و سرعت گرفت، چتر هم آرام‌آرام به پرواز درمی‌آید و شما را با خود به آسمان می‌برد.. پاراسل حداکثر تا ارتفاع ۳۰۰ متر بالا می‌رود و حتی می‌تواند در آب کشیده شود. جزیره کیش و شهرهای شمالی مثل متل‌قو و نمک آبرود مناسب‌ترین جا برای تجربه پاراسل‌سواری است.

 پاراموتور

بسیاری از علاقه‌مندان به ورزش‌های هوایی بر این باورند که پاراموتور بهتر از پاراگلایدر است. در این ورزش شما یک صندلی برای نشستن دارید که به وسیله یک دستگیره کوچک و توسط خلبان قابل کنترل است. این را هم فراموش نکنید که پرواز با پاراموتور در مقایسه با سایر وسیله‌های پروازی تخصصی‌تر و دشوار‌تر است. البته پرواز با پاراموتور به دوره آموزشی خاصی نیاز ندارد و شما می‌توانید همراه با یک خلبان مجرب پرواز با پاراموتور را کنید. نکته مهم دیگر این است که پاراموتور نیازی به باند ندارد و به همین دلیل آسیبی به محیط‌زیست وارد نمی‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید