• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 10 دی 1399
کد مطلب : 120413
+
-

نامه چندخطی روحانی مشکل‌گشا شد

تصویب کلیات بودجه1400 در کمیسیون تلفیق

گزارش
تصویب کلیات بودجه1400 در کمیسیون تلفیق


سرانجام کلیات لایحه بودجه سال1400 پس از نامه چند خطی رئیس‌جمهوری به رئیس مجلس به تصویب کمیسیون تلفیق مجلس رسید تا بررسی تبصره‌های درآمدی و هزینه‌ای بودجه شروع شود. انتظار می‌رود برخی از احکام بودجه در مذاکرات بین اعضای کمیسیون یادشده و مسئولان سازمان برنامه و بودجه تغییر کند و گزارش کمیسیون اوایل بهمن‌ماه در صحن علنی مجلس رونمایی شود.
به‌گزارش همشهری، نامه حسن روحانی به محمدباقر قالیباف درواقع اصلاحاتی است که در پی پاسخ مقام معظم رهبری درباره میزان ورودی ارز به صندوق توسعه ملی و برداشت دولت از این صندوق صورت می‌گیرد. این نامه به چه معناست و چه تغییری در دخل و خرج سال آینده ایجاد می‌کند؟
رئیس‌جمهور در نامه‌اش به آثار نامه 23آذرماه رئیس دفتر مقام معظم رهبری اشاره کرده و می‌نویسد: مصارف بودجه به میزان 53هزار میلیارد تومان اضافه خواهد شد که شامل 50هزار میلیارد تومان جهت افزایش مصارف بابت جبران موارد مندرج در جدول بند 5تبصره 4خواهد بود و 3هزار میلیارد تومان هم بابت پرداخت اقساط وام 175میلیون یورویی به بیمه سلامت درنظر گرفته می‌شود که به‌عنوان بدهی دولت به صندوق توسعه ملی قلمداد می‌شود. علاوه بر اینکه میزان منابع بودجه دولت ناشی از مجوز استفاده از 18درصد سهم صندوق توسعه ملی صرفا در صادرات یک‌میلیون بشکه در روز به‌میزان 40هزار میلیارد تومان خواهد بود.
نامه روحانی نشان می‌دهد، دولت از یک‌سو با افزایش 53هزار میلیارد تومانی هزینه‌ها و از سوی دیگر با کاهش 40هزار میلیارد تومانی درآمدهای خود مواجه خواهد شد و 93هزار میلیارد تومان اصلاح در طرف منابع و درآمدها را دولت قول داده تامین کند. از کدام محل؟ رئیس‌جمهور اعلام کرده که 53هزار میلیارد تومان را با فروش بیشتر اوراق مالی جبران خواهد کرد و 40هزار میلیارد تومان بقیه از محل صرفه‌جویی حین اجرا و کاهش تخصیص مصارف توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تامین خواهد شد.

رأی 53درصدی تلفیقی‌ها
با ارسال نامه رئیس‌جمهور به مجلس، اکثریت اعضای کمیسیون تلفیق به این نتیجه رسیدند که لایحه بودجه برای تصویب قانع‌کننده است و 23عضو این کمیسیون رأی مثبت، 19نفر رأی منفی و یک نفر هم رأی ممتنع داد تا کلیات سند دخل و خرج سال1400 با رأی 53درصدی تلفیقی‌ها تصویب شود. حسین گودرزوند‌چگینی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: در جلسه دیروز نمایندگان موافق و مخالف درباره منابع و مصارف لایحه بودجه به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و موضوع پرداخت ۲۵درصد حقوق کارکنان نیز از مباحث جلسه امروز بود و اغلب نمایندگان تأکید داشتند نباید در این عدد تغییری ایجاد شود. او افزود: با توجه به اینکه رئیس مجلس در جلسه غیرعلنی صبح دیروز تأکید داشتند با همکاری دولت و مجلس می‌توان منابع لازم را تامین کرد، اصلاحات صورت خواهد گرفت و نمایندگان و اعضای کمیسیون به کلیات لایحه بودجه۱۴۰۰ رأی مثبت دادند. از روز شنبه هفته آینده کمیته‌های مربوطه برای بررسی جزئیات‌آن وارد بحث و گفت‌وگو خواهند شد.

توافق بر سر بودجه غیرتورمی 
به گزارش همشهری، توافق بر سر آخرین بودجه دولت روحانی در نشست دوشنبه سران قوا صورت گرفت و روحانی اعلام کرد: رویکرد دولت نسبت به منابع جدید درآمدی بودجه مثبت است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت با توجه به‌نظر مقام معظم رهبری درخصوص سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفت، اصلاحیه لازم را در مورد درآمد بودجه ارائه می‌کند، افزود: دولت اصلاحیه لازم را در مورد درآمد بودجه پیشنهادی ارائه می‌کند و همزمان حداکثر صرفه‌جویی در مصارف را اعمال خواهد کرد. او در عین حال تأکیدکرد: باید 2ملاک واقعی بودن درآمدها و تحمیل نشدن فشار بر مردم به‌طور دقیق مورد توجه قرار گیرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید