• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 10 دی 1399
کد مطلب : 120406
+
-

برای سرباز وطن

2 اثر پوئم سمفونی و نمایش مستند درباره شهیدسلیمانی منتشر شده و روی صحنه می‌رود

گزارش
برای سرباز وطن

فهیمه پناه آذر_روزنامه نگار

در نخـستین سالگرد شهادت سردارقـاسم سلیمانی سازمان فرهنـگی و هنری شهرداری تهران، پوئم سمفونی «سرباز» را آماده اجرا کرده است و حسین پارسایی قرار است نمایش مستند «سرباز» را برای اجرا در تالار وحدت روی صحنه ببرد. هر دو اثر هنری به نام «سرباز» بوده که به گفته سازندگان این آثار موسیقیایی و نمایشی، عرض ارادتی به سردار ایرانی است.

6قطعه برای پوئم سمفونی
 پوئم سمفونی «سرباز» روز گذشته رونمایی شد و در دسترس مخاطبان قرار گرفت. پوئم‌سمفونی سرباز شامل ۶ قطعه است که در ۵موومان به تصویرسازی یک شعر نیمایی بلند می‌پردازد. در تولید این اثر ارکستر صداوسیما کمک کرده و این پوئم سمفونی با نام‌های «سرباز»، «میهن»، «پیکار»، «پدر»، «الله‌اکبر» و «فتح» به آهنگسازی آرمان مهربان، اشعار علی‌محمد مودب، رهبری ارکستر آرش امینی، خوانندگی امیرحسین سمیعی و رهبری گروه کر رازمیک اوحانیان منتشر شده است.

نسخه فیزیکی و آنلاین سرباز
امیرحسین سمیعی، مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران درباره روند تولید پوئم‌سمفونی سرباز می‌گوید: «پیش‌تولید کار از 3‌ماه پیش آغاز شد و فرم پوئم‌سمفونی با توجه به اینکه سرزمین ما سرزمین شعر است، فرم مناسبی برای این کار بود. تصمیم بر این شد که از اشعار علی‌محمد مؤدب استفاده کنیم. پوئم‌سمفونی سرباز هم نسخه فیزیکی و هم نسخه آنلاین دارد. نسخه فیزیکی در همین هفته عرضه می‌شود و نسخه آنلاین نیز از روز گذشته و همزمان با رونمایی اثر در سایت‌های عرضه آنلاین موسیقی مانند بیپ‌تونز قرار گرفته است. تصمیم ما این بود که با توجه به وجهه مردمی شهید سلیمانی، اثر به رایگان در اختیار مردم قرار بگیرد و به گوش مخاطبان برسد. همچنین مذاکراتی برای پخش گسترده از شبکه‌های صداوسیما داشته‌ایم.»

چالش‌های تولید و تلاش برای تولید
عبدالرضا صفایی، مدیر ارکستر سمفونیک رسانه ملی هم به چالش‌های تولید اثر اشاره می‌کند: «زمانی که کار به‌دست ما رسید، با چالش‌هایی مواجه بودیم که یکی از آنها، محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا بود که باعث می‌شد ارکستر نتواند به‌صورت کامل در استودیو حضور پیدا کند و مجبور شدیم سازها را به‌صورت بخش‌بخش ضبط کنیم. این کار دلی ساخته شده، نوازندگان ما هم دلی نواخته‌اند و امیدوارم به دل مخاطبان و دوستداران سردار دل‌ها بنشیند.»

تولید پوئم‌سمفونی‌های دیگر
علیرضا زندوکیلی، معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری نیز با اشاره به تولید این پوئم‌سمفونی اضافه می‌کند: «این پوئم‌سمفونی ماحصل 4‌ماه برنامه‌ریزی و قریب به ۲۰ روز ضبط فشرده در استودیوی سازمان صداوسیماست که واقعا همه همکاری کردند و باید تشکر کنم از همه کسانی که خالصانه در این عرصه حضور داشتند. تصمیم بر این است که در گام‌های بعدی پوئم‌سمفونی‌های دیگری را نیز تولید کنیم.»


   سرباز روی صحنه
 در کنار تولید و انتشار این پوئم‌سمفونی، در تالار وحدت نیز قرار است نمایش مستند سرباز از 12دی‌ماه روی صحنه برود. حسین پارسایی در ایام ‌ماه صفر موسیقی- نمایش «علمدار» را به تهیه‌کنندگی پرویز پرستویی و رسول خادم و با همراهی تنی چند از بازیگران در قالب نذر فرهنگی و کمک به مناطق محروم روی صحنه برده و حالا دست به‌کار شده و قرار است مستند- نمایش «سرباز» را در تالار وحدت اجرا کند. این اثر مستند- نمایشی قرار است به‌صورت اجرای آنلاین و با حضور تماشاگران محدود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرا شود. پارسایی درباره پروسه تولید این اثر به همشهری می‌گوید: «کار تحقیقی و پژوهشی برای تولید این اثر نزدیک به 6ماه طول کشید و به این نتیجه رسیدیم که برای تولید نمایش سرباز در راستای ‌شأن و شخصیت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گونه مستند-نمایش می‌تواند بهترین باشد. بعد از 4ماه فعالیت و تحقیق و گفت‌وگو با نزدیکان سردار، کتاب‌هایی که درباره او چاپ شده بود و مطالب و اخباری که در رسانه‌ها منتشر شده بود درنهایت اثر مستند-نمایش سرباز تولید شد.» پارسایی همچنین عنوان می‌کند:« در تولید این اثر از تکنولوژی و تکنیک‌های مختلف که بخشی از آن به انیمیشن و هنرهای دیداری بازمی‌گردد، بخشی از ماشینری تالار وحدت و بخشی دیگر شکل روایی و فاصله‌گذاری است را روی صحنه داریم و این شاکله مستندـ نمایش خواهد بود». پارسایی که نام مستندـ نمایش را براساس وصیت‌نامه سردار شهید انتخاب کرده، اضافه می‌کند که این اثر نمایشی سفارش هیچ ارگان و نهادی نبوده و نیست. به گفته این کارگردان تئاتر، انوش معظمی، مجید رحمتی، رضا راد، ندا سیاس، احمد صمیمی، رضا طالبی‌نژاد، مسعود رحیم‌پور و تعدادی دیگر از هنرجویان و دانشجویان حوزه تئاتر در این اثر نمایشی بازی می‌کنند و نزدیک به 25بازیگر در این نمایش حضور دارند. پارسایی می گوید که قطعه آوازی «حالا که میروی» محمد معتمدی پایان‌بخش مستندـ نمایش سرباز است. این نمایش از 12دی‌ماه به‌مدت 4روز اجرا خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید