• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 10 دی 1399
کد مطلب : 120307
+
-

بازتاب مثبت «کوچه‌های رنگی»

بازتاب مثبت «کوچه‌های رنگی»

مصطفی کاظمی/ مشاورعالی ومدیرکل حوزه شهردار تهران

یکی از پروژه‌های کوچک مقیاس محلی که شهرداری منطقه ۱۶ به خوبی آن را اجرا کرده، اجرای طرح «کوچه رنگی» است که از لحاظ اجتماعی و فرهنگی و از جهت خلق زیبایی بصری و افزایش حس تعلق اجتماعی بین ساکنان بسیار تأثیرگذار و اثربخش بوده است.
نقطه قوت و برگ طلایی این پروژه، دعوت از ساکنان بومی و قدیمی برای پروژه شهری و در نقطه مقابل استقبال بی‌نظیر مردم برای زیبا کردن محله و رنگ‌آمیزی چهره فرسوده و غبارآلود کوچه پسکوچه‌های محل زندگی‌شان است که به نوعی تعامل مطلوب بین مدیران شهری و شهروندان را به تصویر می‌کشد.
از لحاظ روان‌شناسان رنگ‌آمیزی شاد در محله‌ها باعث تقویت روحیه ساکنان می‌شود و آنها هنگام عبور و مرور از کوچه‌ها و خیایان آرامش روحی بیشتری احساس می‌کنند. به‌عنوان نمونه اگر در کوچه‌های بهمنیار و شهید دهقان‌پور محله خزانه بخارایی قدم بزنید و با شهروندان صحبت کنید، متوجه خواهید شد که آنها تا چه اندازه از رنگ‌آمیزی در و دیوار محله‌شان رضایت دارند و عنوان می‌کنند که این کار در روحیه‌شان تغییرات مثبت زیادی گذاشته و به هیچ عنوان دوست ندارند که محله‌شان دوباره چهره سابق را پیدا کند. هر چند درصد بالایی از خانه‌های فرسوده، ریزدانه و با متراژ پایین هستند و سکونت در این ساختمان‌ها مشکلات خاص خودش را دارد اما اجرای طرح «کوچه رنگی» می‌تواند امید به آینده را در دل ساکنان بیدار کند و در مراحل بعدی شاهد همکاری و مشارکت ساکنان کوچه‌های فرسوده در تجمیع پلاک‌های فرسوده و رونق پروژه نوسازی در محله خزانه بخارایی باشیم.
بدون‌ تردید در اجرای هر پروژه‌ای که در شهر تهران اتفاق می‌افتد اگر نقش و اثر شهروندان نادیده گرفته شود به مقصود و هدف نهایی منجر نخواهد شد و این اتفاق زمانی می‌افتد که مدیریت شهری جایگاه شهروندان را بشناسد و آنها را در امور شهر و محله دخالت دهد؛ مثل طرح «کوچه رنگی» که باعث اعتماد و اطمینان شهروندان به کار و برنامه شهرداری شده است و در آینده می‌توان تعداد بیشتری از این پروژه‌ها را با کمک مردم اجرا کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید