• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 26 آذر 1399
کد مطلب : 118939
+
-

قانونش قرآن بود

قانونش قرآن بود


اسپانیا
ال پاییس: آیت‎‌‎الله‎‌‎خمینی شخصیتی همیشه پیروز بود. آیت‎‌‎الله‎‌‎خمینی درگذشت اما راه آن خداشناس قم ادامه خواهد داشت. راز پیروزی آیت‎‌‎الله‎‌‎خمینی در شخصیت و خمیره او بود. اندوه و هیجان غیرارادی ملتی وفادار در آخرین دیدار با مردی که توانست غرور آنها را احیا کند مراسم خاکسپاری را ساعت‌ها به تأخیر انداخت.
 
فرانسه
خبرگزاری فرانسه: موجی از مردم برای مشاهده آخرین بار شخصی که طی یک دهه حساس رهبر سیاسی و مذهبی ایران بود به مصلای پایتخت آمدند. این درحالی بود که هزاران نفر در مقابل پیکر امام شب گذشته به شب زنده‌داری پرداختند.
 
انگلستان
تایمز: آیت‎‌‎الله‎‌‎خمینی به زبان مردم عادی سخن می‎‌‎گفت و به طرفداران فقیر و محروم خود اعتماد به نفس می‎‌‎بخشید. این احساس آنها را قادر ساخت تا هر کسی را که سر راهشان بایستد با مشت از بین ببرند. وی به مردم نشان داد که حتی می‎‌‎توان در برابر قدرت‎‌‎هایی مثل آمریکا ایستاد و نهراسید. وداع مردم ایران با آیت‎‌‎الله‎‌‎خمینی، شایسته رهبری بود که بر حمایت توده‎‌‎های مردم متکی بود. از نظر مردم ایران ممکن است جسم او آنها را تنها گذاشته باشد  اما روح و دستورات او جاودانه خواهد ماند و تشییع او فرصتی بود که مردم ایران حمایت خود را از آیت‎‌‎الله به نمایش بگذارند.

ایندیپندنت: کمتر دیده شده است که تغییر مسیر تاریخ به‎‌‎عهده یک مرد آن هم دست تنها گذاشته شود و این همان کاری بود که آیت‎‌‎الله‎‌‎خمینی از عهده آن برآمد. او یک نظریه‌پرداز برجسته سیاسی بود که موفق شد اندیشه خود در مورد یک حکومت اسلامی را که به‎‌‎نظر می‎‌‎رسید باید در عرض دو‌،سه قرن تحقق یابد به‎‌‎دست خویش و در مدتی کوتاه به ثمر برساند. [امام] خمینی ممکن است تنها پیامبری در سرزمین خود بوده باشد، و ایده‎‌‎های وی هرگز به ایسمی جهانی تبدیل نشود  ولی کوشید کشوری را از غرب جدا کند و به زندگی ساده و شیعه‌گرایی ایرانی بازگرداند.

آبزرور: رمز توفیق آیت‎‌‎الله‎‌‎خمینی خلوص عقیده و تقابل عقیدتی با آسودگی‎‌‎های غرب بود و این رمز توفیق وی احساس افتخار پیروان اوست.

فایننشال‌تایمز: همه کسانی که انتظار داشتند با درگذشت آیت‎‌‎الله‎‌‎خمینی سیاست‎‌‎های ایران ناگهان تغییر کند باید با دیدن صحنه‎‌‎های پرهیجان و خروشان از جمعیت تشییع‎‌‎کننده پیکر آیت‎‌‎الله‎‌‎خمینی همه امیدهای خود را بر باد رفته دیده باشند. کسانی که پیش‎‌‎بینی کرده بودند در غیبت رهبری آیت‎‌‎الله‎‌‎خمینی بر سر جانشینی رهبری در ایران هرج و مرج و تشنج بروز خواهد کرد باید با دیدن انتخاب سریع آیت‎‌‎الله خامنه‎‌‎ای که از سوی بسیاری از شخصیت‎‌‎های ایران تأیید شده دچار اختلال ذهن شده باشند.

مجله اکونومیست: عظمت مراسم سوگواری توده‎‌‎های ایرانی در غم فقدان رهبرشان نشان داد که جمهوری اسلامی رژیمی پایدار است.

بی بی‎‌‎سی: آیت‎‌‎الله‎‌‎خمینی، جهان اسلام را بیش از هر رویداد دیگری در قرن حاضر یا حتی در قرون دیگر تکان داد. هرگز هیچ انقلابی تحت نام اسلام روی نداده بود و در واقع انقلاب اسلامی واژه‎‌‎ای تازه است که با آیت‎‌‎الله‎‌‎خمینی، مفهوم پیدا کرد. او به‎‌‎عنوان یکی از قدرتمندترین رهبران انقلابی قرن اخیر در خاورمیانه محسوب می‎‌‎شود که موفق شد برای مردم عادی ایران شخصیت و غرور آنان را بازگرداند و توانست کشور ایران را که پرچمدار نفوذ غرب در خاورمیانه و آسیای شرقی بود به نخستین جمهوری انقلابی اسلامی مدرن عالم مبدل سازد.

رویترز: بعید به‎‌‎نظر می‎‌‎رسد پس از درگذشت آیت‎‌‎الله‎‌‎خمینی نیز روابط ایران و آمریکا بهبود یابد. درگذشت آیت‎‌‎الله‎‌‎خمینی حتی می‎‌‎تواند حملات علیه منافع غرب را از سوی ایران تشدید کند.
 
آلمان غربی
اشپیگل: آیت‎‌‎الله‎‌‎خمینی برای مردم نمونه بارز انقلاب اسلامی بود و شاه را که مورد تنفر مردم بود فراری داد و پوزه آمریکا را چندین بار به خاک مالید‎‌‎. شخصی بود که به یکصد میلیون شیعه جهان اعتماد به نفس و غرور داد. فقط آیت‎‌‎الله‎‌‎خمینی بود که به اعتراف حتی دشمنانش کوچک‌ترین لکه سیاهی در بیوگرافی‎‌‎اش دیده نمی‎‌‎شود.

رادیو کلن: بدون تردید نام آیت‎‌‎الله‎‌‎خمینی در تاریخ جهان در ردیف نام مردانی ثبت خواهد شد که واقعیت سیاسی قرن بیستم را تغییر دادند. اگر کسی [امام] خمینی را یک فرد متعصب بداند که توانسته بود توده‎‌‎های عوام و بی‎‌‎اطلاع را در یک کشور شرقی به فریب دنبال خود بکشاند درباره او قضاوتی سطحی کرده است‎‌‎.

خبرگزاری آلمان: امروز اکثر شیعیان جهان برای درگذشت مردی که او را مسیح قرن بیستم می‎‌‎دانند عزاداری می‎‌‎کنند.
 آلمان شرقی
آلمان نوین: آیت‎‌‎الله‎‌‎خمینی شخصیتی است که پیوسته با آغاز مرحله نوین در تاریخ ایران باقی خواهد بود.
 
ایتالیا
استامپا: آیت‎‌‎الله‎‌‎خمینی بیانگر نیاز ملتی بود که دچار یک هویت بیگانه شده بود و او آنان را به خویشتن خویش بازگرداند. حقیقت تفکر آیت‎‌‎الله‎‌‎خمینی بسیار عمیق است و جهان غرب تاکنون از درک آن عاجز مانده است چرا که غرب از ابتدا انقلاب اسلامی و اندیشه رهبری، آن را با سایر انقلاب‎‌‎های جهان سومی و مارکسیستی اشتباه گرفت.
 
شوروی
رادیو مسکو: انسانی چشم از جهان فرو بست که مردم ایران را برای پیکار علیه حکومت سلطنتی برانگیخت و به سلطنت 2500ساله ایران خاتمه داد. فعالیت‎‌‎های او موجب تحولات و دگرگونی‎‌‎های بی‎‌‎نظیری در حیات اقتصادی، سیاسی و معنوی جامعه ایران شده است. ایشان اندیشه‎‌‎های اصلی خویش را بار دیگر در وصیتنامه خود مطرح ساخت. سه نکته پایه و اساس تعالیم امام‌خمینی در طول مبارزات بود؛ یعنی اسلام، استقلال و مقاومت در برابر سیطره و قیادت خارجیان.
 
بلژیک
استاندارد: ما عادت داریم در ایران جمعیت‎‌‎های انبوه و میلیونی را مشاهده کنیم، ولی این بار با تمام دفعات قبل فرق دارد و این تعداد جمعیت تا به حال در ایران سابقه نداشته است.

 لوسوار‎‌‎: انبوهی از مردم با حضور خود تأثرشان را در سوگ آیت‎‌‎الله‎‌‎خمینی نشان دادند. میلیون‌ها ایرانی به طرف تهران که از ساعت 6صبح جنازه آیت‎‌‎الله برای وداع مردم در آنجا به نمایش گذاشته بود سرازیر شدند‎‌‎. هیجان و فشار جمعیت باعث کشته شدن 8نفر و زخمی شدن 500نفر شد.

پرچم سرخ: با ورود هلی‎‌‎کوپتر حامل پیکر آیت‎‌‎الله‎‌‎خمینی حزن و اندوه مردم به اوج خود رسید و در این مراسم تعداد بی‎‌‎شماری مجروح شدند.
 
چکسلواکی
رودپراو: مرگ [امام] خمینی فاجعه‎‌‎ای عظیم و ضایعه‎‌‎ای جبران‌ناپذیر برای ایران است.
 
ترکیه
ملیت: آیت‎‌‎الله‎‌‎خمینی به جهانیان درس‎‌‎های زیادی آموخت. او برای ملت‎‌‎های جهان قیام را آموخت، درس عزت و شرف و ایستادگی در برابر کفار را آموخت. برای مومنان مقاومت در مقابل ظلم و دشمنان تا به دندان مسلح اسلام را آموخت و بالاخره  [امام] خمینی آموزگار بزرگ شهادت بود و برای مسلمانان درس شهادت را نیک آموخت.
سوئد
داگنس‌نایتر: بیش از 10میلیون نفر ایرانی در تهران جمع شدند تا پیکر رهبر خود را تشییع کنند. تهران پوشیده از مردم عزادار و غرق در سوگواری است که برای آخرین وداع با آیت‎‌‎الله‎‌‎خمینی گرد آمده بودند.
 
نروژ
داگیلادت: آیت‎‌‎الله‎‌‎خمینی شخصی بود استوار و در سختی‎‌‎ها به آرامی تصمیم می‎‌‎گرفت. سخن وی قانون بود و قانون وی قرآن؛ همان قرآنی که هر روز در وقت معین آن را تلاوت می‎‌‎کرد.
 
هلند
تروو: پیکر رهبر مذهبی ایران آیت‎‌‎الله‎‌‎خمینی پس از اینکه کنترل مردم از دست مقامات خارج شد با تأخیر به خاک سپرده شد. تعداد مردم تهران برای شرکت در مراسم 10 میلیون تن بود.
 
آمریکا
نیویورک‌تایمز: آیت‎‌‎الله‎‌‎خمینی، رهبر اسلامی ایران نیرویی عمده در صحنه سیاسی جهان بود.
  آسوشیتدپرس: آیت‎‌‎الله‎‌‎خمینی یک پادشاه را سرنگون کرد، یک ابرقدرت را متحیر ساخت و با پیام تقوا و قدرت خود برای مسلمانان، دنیا را تکان داد. او هیچ‎‌‎وقت سازش نکرد و در چهره مصمم و پولادین‎‌‎اش هیچ نشانی از تردید و آشفتگی درونی که معمولا بسیاری از افراد بر سر قدرت دچار آن می‎‌‎شوند دیده نمی‎‌‎شد. در تمامی دوران انقلابش، پیام او ساده باقی ماند: «شاه باید برود» و هیچ کدام از پیشنهادهای متعدد سازش در این زمینه به جایی نرسید. چهره امام‌خمینی هرگز نشانه‎‌‎ای از تردید به همراه نداشت.
 
واشنگتن‌پست: او یکی از رهبران ریاضت‌کش (متقی) و انعطاف‌ناپذیر اسلام شیعه بود که شاه ایران را برانداخت و آمریکا را تحقیر کرد.
 
هرالد تریبیون: آیت‎‌‎الله‎‌‎خمینی انقلابی خستگی‌ناپذیری بود که تا آخرین لحظه حیات به آرزوی خود برای پی‌ریزی یک جامعه اسلامی و حکومت اسلامی در ایران وفادار ماند. آیت‎‌‎الله‎‌‎خمینی در آنچه برای سرزمین باستانی‎‌‎اش می‎‌‎خواست لحظه‎‌‎ای درنگ نکرد.
وی خود را ماموری می‎‌‎دانست که می‎‌‎باید ایران را از آنچه فساد و انحطاط غربی می‎‌‎دیده پاک کند و خلوص اسلامی را به ملت بازگرداند.
 
آرژانتین
بوینوس‌آیرس‌هرالد: اسلام تولد مجدد خود را از آیت‎‌‎الله‎‌‎خمینی دارد و او بود که با احیای ارزش‎‌‎های فراموش شده میلیون‌ها انسان، تعجب رهبران غرب و جهانیان را برانگیخت.
 مکزیک
میلنیو: عشق دوستداران آیت‎‌‎الله‎‌‎خمینی در وداع با رهبرشان، بزرگ‎‌‎ترین مراسم تشییع جنازه در عصر مدرن را رقم زد.
 
پاکستان
مسلم: امام‌خمینی با تاسیس یک نظام اسلامی در ایران نه‎‌‎تنها مردم این کشور را از نظام ستمشاهی نجات داد بلکه تمام مسلمانان و مستضعفین را بیداری و آگاهی بخشید و متحول کرد. او رهبر قاطعی بود که در طول حیات در مقابل دشمنان ایستاد و سر فرود نیاورد. برای امام خمینی هیچ مصلحتی جز اسلام اصیل مطرح نبود و همواره قاطعانه از اسلام و مسلمانان دفاع کرد.

پاکستان تایمز: رهبری قاطعانه امام، مسلمانان را هدایت کرد و لرزه بر تن دشمنان اسلام انداخت. او از هیچ قدرتی هراس نداشت و با وجود تهدیدات ابرقدرت‌ها آمریکا را شیطان بزرگ و شوروی را متجاوز خواند.

نیشن: امام خمینی با وجود تهدیدات مختلف ابرقدرت‌ها سیاست نه شرقی نه غربی را اعلام کرد و در مقابل دشمنان ایستاد.

جنگ: امام خمینی نشانه وحدت امت اسلام بود و با مجاهدت خویش غرور ابرقدرت‌ها را شکست. او نه‎‌‎تنها برای شیعیان که برای همه مسلمانان رهبری قاطع و شکست ناپذیر بود.

حیدر: جهان اسلام با رحلت امام خمینی، از رهبری عظیم و کبیر محروم شد. گرچه مرگ حق است و امروز امام نیز به دیار باقی شتافت اما بی‎‌‎شک راه و نام امام خمینی برای همیشه به‎‌‎عنوان اسوه ارزش‎‌‎های متعالی در تاریخ باقی خواهد ماند.

مرکز: امروز جهان اسلام در سوگ مردی الهی و رهبری شایسته در عزا و ماتم فرو رفته است. امروز اشک از چشمان تمام مسلمانان و محرومان جهان جاری است.
 
ژاپن
ژاپن‌تایمز: آیت‎‌‎الله‎‌‎خمینی یک ابرمرد بود که در سال1979قدرت را به‎‌‎دست گرفت و دنیای اسلام را به لرزه درآورد. او توانست ایران را به یک جمهوری مذهبی مبدل سازد و هر دو ابرقدرت را به مبارزه طلبید.

ماینیچی ژاپن: آیت‎‌‎الله‎‌‎خمینی نه‎‌‎تنها بنیانگذار و راهنمای مذهبی انقلاب اسلامی ایران بود، بلکه وی به‎‌‎عنوان نیروی محرکه تجدید حیات اسلامگرایی در جهان به شمار می‎‌‎رفت.
 
سوریه
تشرین: جهان اسلام شخصیتی را از دست داد که تاریخ نظیر او را کمتر به‎‌‎خود دیده است. رحلت ایشان نه‎‌‎تنها برای ایران بلکه برای جهان اسلام و امت عرب ضایعه بزرگی محسوب می‎‌‎شود. کسانی که تصور می‎‌‎کنند با رحلت امام خمینی انقلاب اسلامی از مسیر و راه اصلی خود منحرف می‎‌‎شود سخت در اشتباه‎‌‎اند.
 
الوطن: ایشان با درایت و تدبیر، کاروان انقلاب را از طوفان‎‌‎های مخوف جهان به سوی نور هدایت کرد. منشور مبارزه او با ظلم و استبداد ابدی و جاودانه باقی خواهد ماند.
 
لبنان
السفیر: امام‌خمینی آخرین تاریخ‌ساز قرن معاصر بود که سلطه افسانه‎‌‎ای غرب را لگدمال کرده و با ایجاد امتی انقلابی عصر تازه‎‌‎ای را به‎‌‎وجود آورد و با انتقال وی از دنیای فانی به جهان باقی عصر خمینی پایان نخواهد یافت. دهه کنونی را باید عصر خمینی نامید. او از شخصیت‎‌‎های نادری است که در دل و جان میلیون‎‌‎ها انسان در سرتاسر این جهان پهناور رسوخ کرده است.

الدیار: مردی که از عظیم‎‌‎ترین رجال قرن حاضر محسوب می‎‌‎شد چشم از جهان فروبست؛ مردی که با ساده‎‌‎ترین زندگی دنیا را به لرزه درآورد و انقلابی عظیم در ارکان جهان ایجاد کرد که صدای آن همچنان در اذهان تاریخ باقی خواهد ماند. او بود که آمریکا را شیطان بزرگ معرفی کرد و همه معادلات سلطه‌گری ریشه‌دار را تغییر داد.
 
قبرس
فیل‌لفتروس: امواج جمعیت آرامگاه آیت‎‌‎الله‎‌‎خمینی را به‎‌‎عنوان زیارتگاه جدید اسلام مورد تقدیس قرار داده‎‌‎اند.
 
مصر
الاهرام-حسنین هیکل: او مردی بزرگ بود که از جهان دیگری آمده بود.
 
الجزایر
الشعب: امت اسلامی گوهری گرانبها و کمیاب را که جهان اسلام تاکنون به‎‌‎خود ندیده است، از دست داد. امام‌خمینی که در طول 87سال عمر خود لحظه‎‌‎ای از گسترش تعالیم اسلام و آزادی دربند کشیدگان تاریخ باز نایستاد و قلب مهربان وی برای استقلال و آزادی جمهوری اسلامی می‎‌‎تپید، به سوی خدا شتافت و جهان اسلام در غم از دست دادنش به سوگ نشست.

این خبر را به اشتراک بگذارید