• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 4 آذر 1399
کد مطلب : 116654
+
-

پردیس تئاتر تهران «رادیو دراما» را برای روزهای کرونایی تدارک دیده است

این نمایش‌ها را بشنوید

این نمایش‌ها را بشنوید

سارا جعفرزاده

 از زمان شیوع کرونا تاکنون بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری از جمله تئاتر رو به تعطیلی رفته است.
در ابتدا تصور عموم این نبود که ویروس منحوس کرونا این‌قدر در جامعه ریشه بدواند و چند ماه تمام فعالیت‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار بدهد. با این حال، اتفاقی که خیلی‌ها از آن نگران بودند افتاد و اغلب فعالیت‌ها از حال عادی خارج شد و برخی حتی تعطیلی ناخواسته را تجربه کردند. در این میان دست‌اندرکاران پردیس تئاتر تهران برای بازگشت فعالیت‌های تئاتر به شرایط تقریباً عادی و تأمین اوقات فراغت شهروندان، برنامه‌ای با عنوان«رادیو دراما» تدارک دیده‌اند تا در شرایطی که تئاتر و سینما تعطیل است و شهروندان در قرنطینه قراردارند، تولیدات رادیودراما در قالب نمایشنامه‌هایی با موضوعات طنز بتواند اوقات فراغت کودکان و همچنین خانواده‌ها را پر کند. برای اطلاع از جزئیات فعالیت رادیو دراما پای صحبت‌های «حسین عالم‌بخش» مدیر پردیس تئاتر تهران در منطقه 15 نشستیم.
پردیس تئاتر تهران در 2 سال اخیر فعالیت‌های نمایشی قابل توجهی در حوزه کودکان تدارک دیده بود اما با شروع بیماری کرونا وقفه کوتاهی در اجرای این فعالیت‌ها ایجاد شد. مدیر پردیس تئاتر تهران در این‌باره می‌گوید: «یکی از فعالیت‌های پردیس تئاتر در تابستان گذشته، اجرای «پویش تئاتر» با حضور شهروندان در روستاهای اطراف تهران و مناطق کم برخوردار برای کودکان و نوجوانان بود و خوشبختانه این پویش همچنان فعال است و به‌صورت نمایش‌های کوتاه در قالب تولیدات رادیویی برنامه تولید می‌کند.»
حسین عالم بخش، به بهره‌گیری از تجهیزات پردیس تئاتر تهران برای تولید نمایشنامه‌ها اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «خوشبختانه پردیس تئاتر از امکانات و تجهیزات حرفه‌ای در زمینه تولید محتوای نمایشنامه و تئاتر برخوردار است و ما با بهره‌گیری از همین تجهیزات نمایشنامه‌های مختلفی را تولید می‌کنیم.»

راه‌اندازی رادیو دراما 

یکی از فعالیت‌های پردیس تئاتر تهران در روزهای اخیر، راه‌اندازی «رادیو دراما» در بخش فضای مجازی است که با توجه به وضعیت درگیری جامعه و مخاطبان تئاتر با بیماری کرونا، این فعالیت صورت گرفته است. عالم بخش در این‌باره می‌گوید: «رادیو دراما به همت قرارگاه جهادی تئاتر کودک راه‌اندازی شده و هدف آن تولید و انتشار نمایش‌های رادیویی در فضای مجازی است.
15اثر نمایشی برای کودکان و نوجوانان که خمیر مایه طنز دارند در فضاهای مجازی پردیس تئاتر تهران، کانال آپارات این مرکز به نشانی apparat.com/alambakhsh و صفحه اینستاگرام به نشانی pardistheatertehranبارگذاری شده است. همچنین این برنامه‌ها در کانال رادیو دراما در اپلیکیشن پرمخاطب و بین‌المللی(کست باکس) هم در اختیار مخاطب قرار گرفته است.»

بهره‌گیری از گروه‌های دانشجویی
برای تولید نمایشنامه‌های رادیو دراما مجموعه‌ای از افراد با یکدیگر همکاری می‌کنند. مدیر پردیس تئاتر تهران با اشاره به بهره‌گیری از گروه‌های دانشجویی در تولیدات نمایشی می‌افزاید: «در حال حاضر چند گروه دانشجویی و چند گروه دیگر به‌صورت رایگان در تولیدات نمایشی همکاری می‌کنند.
هرچند برخی از نمایشنامه‌ها هزینه جزئی دارند، اما همچنان این افراد به‌صورت رایگان و داوطلبانه در این امر فرهنگی مشارکت می‌کنند.» عالم بخش به تدارک نمایشنامه‌ها در مناسبت‌های مختلف اشاره می‌کند و می‌گوید: «همچنین با توجه به مناسبت‌های شمسی و قمری در تقویم تولیدات نمایشی زیر 10 دقیقه در دست تولید داریم که امیدواریم همچنان با استقبال خوب مخاطب همراه باشد.»

انتشار تولیدات نمایشی در شبکه‌های رادیویی
تا کنون مخاطبان استقبال خوبی از راه‌اندازی رادیو دراما در فضای مجازی داشته‌اند. این جمله را عالم بخش می‌گوید و ادامه می‌دهد: «مذاکراتی در حال انجام است تا تولیدات نمایشی در اختیار شبکه‌های رادیوی مختلف قرار بگیرد. با توجه به استقبال مخاطبان تاکنون شاهد اتفاقات مثبتی در این زمینه بوده‌ایم. درصورت اطلاع‌رسانی صحیح قطعاً در آینده نزدیک رادیو دراما در مرورگرهای مختلف شبکه‌های اجتماعی هم قرار خواهد گرفت.»
او به محدودیت‌های مالی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «در حال حاضر با سرعت زیاد نمی‌توانیم در زمینه تولیدات نمایشی حرکت کنیم. به این دلیل که از لحاظ مالی محدودیت‌هایی داریم و امیدوارم هنرمندان در حوزه‌های مختلف از رادیو دراما حمایت و پشتیبانی کنند تا بتوانیم آثار فرهنگی درخور شأن مخاطبان تولید کنیم و از طرفی بتوانیم هزینه‌های گروه‌های مختلف را تأمین کنیم.»
آوردن خنده بر لب‌های مخاطبان

در این روزهای کرونایی که تماشای تئاتر در سالن‌های نمایش و رفتن به سینما، آن هم بدون دغدغه و ترس از کرونا برای علاقه‌مندان به این هنر آرزو شده است، رادیو دراما گزینه خوبی برای پر کردن اوقات فراغت است. عالم بخش معتقد است یکی از وظایف مسئولان حوزه تئاتر در این شرایط ایجاد روحیه شادی و نشاط است. او می‌گوید: «رادیو دراما حرکتی از روی شور و عشق است و در شرایطی که شهروندان با مشکلات مختلفی از جمله مشکلات اقتصادی و بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند و از لحاظ روحی در فشار قرار دارند، روحشان نیاز به خوراک فرهنگی و هنری دارد و هدف ما از ایجاد رادیو‌دراما آوردن خنده روی لب‌های شهروندان است.
اینکه برای دقایقی کوتاه شادی مهمان خانه‌هایشان شود برایمان کافی است و ما رسالتمان را انجام داده‌ایم. امیدوارم ارگان‌ها و دستگاه‌های مختلفی که می‌توانند در این زمینه حمایت یا اقدامی انجام دهند، پای کار بیایند تا در این روزهای سخت در کنار هم برای شادی مردم تلاش کنیم.»

تولید 15 اثر نمایشی 
در تولید آثار نمایشی رادیو دراما گروه‌های هنری مختلفی همکاری می‌کنند. گروه‌های نمایشی از جمله کانون رادیو جوان سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، گروه الف مثل احساس، گروه نماهنگ و گروه نقاره‌خانه. اعضای این گروه‌ها همگی از افراد جوان و با استعداد و حرفه‌ای در زمینه تئاتر و نمایش هستند و هرکدام از این افراد کارنامه‌های هنری قابل تاملی دارند و در این روزهای کرونایی تلاش می‌کنند خنده را مهمان لب‌های شهروندان کنند. رادیو دراما نه تنها می‌تواند همدم اوقات فراغت کودکان و والدین آنها باشد بلکه فرصتی است تا میدان در اختیار جوانان هنرمند و علاقه‌مند به تئاتر و نمایش قرار بگیرد تا این افراد هم بتوانند استعدادهایشان به عرصه ظهور برسانند از طرفی فعالیت رادیو دراما باعث می‌شود تئاتر از رونق نیفتد و همچنان مخاطبان خود را حفظ کند. در رادیو دراما 15 نمایش رادیویی از جمله 
«قصه نخودی»، «نازی و عروسک‌ها»، «مهمان سحری»، «دوستان مهربان»، «مار بدجنس»، «فیل در تاریکی»، «فال کوزه»، «راه و بیراه» و... بارگذاری شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید