• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 29 آبان 1399
کد مطلب : 116234
+
-

جشن اهدای خون

در پی اعلام کمبود ذخایر خونی، گروه‌های بزرگی از مردم برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کردند؛ دیروز بالاترین میزان اهدای خون طی هفته گذشته در استان تهران ثبت شد

جامعه
جشن اهدای خون

پس از اعلام نگرانی از کاهش شدید ذخایر خونی در کشور به‌ویژه در استان تهران که بالاترین مصرف‌کننده و تامین‌کننده خون کشور است، کمپین‌ها و هشتگ‌هایی برای دعوت به اهدای خون در فضای مجازی و رسانه‌ها به راه افتاد. در هفته گذشته بارها در اینستاگرام و توییتر، درباره کمبود ذخایر خونی و نیاز بیماران به‌ویژه تالاسمی‌ها و هموفیلی‌ها و مبتلایان به سرطان اطلاع‌رسانی شد و هشتگ‌هایی با عنوان «خون»، «اهدای خون»، «همدلی» و... به راه افتاد و صدها پست و توییت به اشتراک گذاشته شد که در آن مردم از تجربه اهدای خونشان نوشتند و دیگران را دعوت به این کار کردند. خیلی‌ها خبرها را بازنشر کردند که حکایت از وخامت اوضاع ذخایر خونی داشت و خیلی‌های دیگر از جزئیات و ممنوعیت‌های اهدای خون نوشتند. آدرس تمام مراکز استان تهران هم در خبرهای جداگانه‌ای منتشر شد. همه اینها در شرایطی است که براساس اعلام سازمان انتقال خون افراد از طریق ورود به این سایت و سامانه نوبت‌دهی به‌راحتی زمان و روز اهدای خونشان را می‌توانند مشخص کنند.
اوایل هفته، روزنامه همشهری در گفت‌وگو با مسئولان سازمان انتقال خون استان تهران و کشور، نسبت به بحران ذخایر خونی هشدار داد. در آن گزارش اعلام شد که میانگین اهدای خون روزانه در استان تهران 1200واحد بود که به 800واحد رسیده است. شیوع ویروس کرونا، سردی هوا، آلودگی و شرایط اقتصادی و اجتماعی به‌عنوان عوامل مؤثر در کاهش میزان مراجعه به مراکز انتقال خون اعلام شد. از اسفند سال گذشته روند اهدای خون با کاهش عجیبی مواجه شد و کمبود آن در مقایسه با مدت مشابه سال قبلش به 75درصد در کشور هم رسیده بود. هفته گذشته مسئولان سازمان انتقال خون اعلام کردند میزان اهدای خون در استان تهران 20 تا 25درصد نسبت به‌ مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته و اگر مردم 5.5روز برای اهدای خون مراجعه نکنند ذخایر تمام می‌شود. در روزهای گذشته سازمان انتقال خون با ارسال پیامک‌هایی مردم را برای اهدای خون دعوت به کمک کرد. در این پیامک اعلام شد که هر واحد خون می‌تواند جان 3نفر را نجات دهد. همان موقع سخنگوی سازمان انتقال خون کشور هم از همکاری سازمان داوطلبان هلال‌احمر با این سازمان برای افزایش تیم‌های سیار اهدای خون خبر داد. حالا از تهران و استان‌های دیگر خبرهای خوبی از میزان بالای مراجعه مردم به گوش می‌رسد. با فراخوان‌های مکرر، افراد بیشتری برای اهدای خون به این مراکز مراجعه کرده‌اند. این سازمان می‌گوید به تمام گروه‌های خونی نیاز است.

محمدرضا مهدی‌زاده، مدیرکل انتقال خون استان تهران در گفت‌وگو با همشهری از استقبال قابل تقدیر مردم برای اهدای خون در روزهای گذشته خبر داد و گفت: از روز چهارشنبه هفته گذشته با شروع موج اهدای خون تاکنون به‌طور متوسط بین 1200تا 1400واحد خون به‌صورت روزانه اهدا شده و روز گذشته یعنی چهارشنبه بالاترین میزان اهدای خون با 1500واحد ثبت شد. به گفته او، استقبال مردم برای اهدای خون شگفت‌انگیز بوده و تنها نگرانی موجود این است که این اهدا دائمی و همیشگی نباشد؛ چراکه نیاز به خون به‌دلیل وجود بیماران هموفیلی، تالاسمی، مبتلایان به سرطان و مجروحان سوانح و بیماران نیازمند جراحی، همیشگی است و نباید قطع شود.
مدیرکل انتقال خون استان تهران که میزان مراجعه مردم در روزهای گذشته را از 12پایگاه انتقال خون استان تهران رصد کرده، این را هم اضافه کرد که تا هفته قبل میزان ذخایر خونی در این استان، 5.5روز بود و حالا با مراجعه بالای مردم این کمبود جبران شده اما نباید قطع شود؛ چراکه امکان ذخیره طولانی‌مدت فرآورده‌های خونی وجود ندارد و برای نمونه عمر پلاکت، تنها 3روز است. براساس اعلام مهدی‌زاده در برخی مراکز انتقال خون میزان مراجعه مردم به اندازه‌ای بوده که امکان پاسخگویی به تمام آنها نبوده است. به همین دلیل بهتر است افراد از طریق سایت سازمان انتقال خون و سامانه نوبت‌دهی که در این سایت قرار گرفته، نسبت به انتخاب روز و ساعت اهدای خون و حتی مرکز مورد نظرشان اقدام کنند تا در زمان مراجعه با شلوغی جمعیت و معطلی مواجه نشوند.
مهدی‌زاده تأکید کرد که مردم اگر در مراجعه به مرکزی با ازدحام جمعیت مواجه شدند در روزهای بعدی برای اهدای خون اقدام کنند. به گفته او این روند بالای اهدای خون نه‌تنها دراستان تهران که در استان‌های دیگر هم دیده شده است: «این میزان مراجعه یک موج هیجانی است و تنها نگرانی این است که مردم تصور کنند ذخایر خونی تامین شده و دیگر مراجعه نکنند. درحالی‌که اینطور نیست. ما در استان تهران بیش از 160مرکز درمانی و بیش از 28هزار تخت بیمارستانی داریم که نیاز به خون دارند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید