• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 29 آبان 1399
کد مطلب : 116209
+
-

تیپ‌ شخصیتی چهره‌های جنجالی: ترامپ

آقای اختلالات روانی

آقای اختلالات روانی


 معتبرترین تست شخصیت‌شناسی
MBTI معتبرترین تست خودشناسی در دنیاست، آنقدر که 89درصد از شرکت‌های موفق دنیا، از این آزمون برای ارزیابی کارمندان خود استفاده می‌کنند که در این آزمون 4شاخصه بررسی می‌شود: شاخصه اول، جهان مورد علاقه یعنی درون‌گرا(Introversion)  یا برونگرا(Extraversion) بودن است. شاخصه دوم، کسب اطلاعات یعنی شهودی (Intuition) یا حسی (Sensing) بودن را نشان می‌دهد. شاخصه سوم، شیوه تصمیم‌گیری یعنی فکری(Thinking)  یا احساسی(Feeling)  بودن است و شاخصه چهارم، ساختار ذهنی یعنی ساختارگرا(Judging)  یا منعطف(Perceiving) بودن را نشان می‌دهد. با تعیین هر کدام از این مشخصه‌ها، جواب تست برای هر فرد، یک کلمه 4حرفی است که تحلیل می‌شود.

 پاسخ تست ترامپ 
خب واقعیت این است که پاسخ تست شخصیت‌شناسی ترامپ، از شیوه برعکس معمول تعیین شده، یعنی او که تست را انجام نداده، اما محققان و روانشناسانی از روی نشانه‌های رفتاری او، به این جواب رسیده‌اند. به‌نظر آنها ترامپ یک ESTP  است، این یعنی چه؟ یعنی فردی برونگرا، حسی، فکری و منعطف است. شواهد نشان می‌دهد این مرد جنجالی، فردی به‌شدت عملگرا و اهل ریسک و معامله‌های سرسام‌آور است. او کاری را که می‌گوید، به سرعت انجام می‌دهد. محققان می‌گویند کافی است به سرعت انجام اقدامات توسط او و حجم کاری که انجام داده، نگاه کنید. دونالد ترامپ آن قدر دورنما و چشم‌انداز پررنگی ندارد که او را یک شهودی بدانیم.

 رؤیای یک‌شبه پولدار شدن
«کسب‌وکار و معامله‌های تجاری من به خاطر پول نیست، من به اندازه کافی ثروت دارم. من معامله می‌کنم، فقط به خاطر اینکه معامله کردن را دوست دارم». این جملات از ترامپ نشان می‌دهد آن حرف P  در تیپ شخصیتی او درست به‌نظر می‌رسد. چرا که او اهل ریسک، اقدامات آنی و ناگهانی است و جملاتش ما را یاد تجربه‌گراها می‌اندازد. هسته اصلی فعالیت‌های چنین افرادی؛ هیجان و لذت موجود در لحظه است. آنها بیش از هر شخصیت دیگری به دنبال فرصت‌های در لحظه و فعالیت‌های هیجان‌آور و مخاطره‌آمیز هستند. هدف آنها از معامله‌های کلان، صرفاً کسب پول نیست. آنها معامله کردن را به خاطر هیجان و ریسکی که درون آن نهفته است دوست دارند. ایده یک‌شبه پولدار شدن یا یک‌شبه شکست خوردن برای آنها هیجان‌انگیز است.

تست‌های شخصیت‌شناسی یکی از جذاب‌ترین بخش‌های دنیای روانشناسی هستند که می‌توانند اطلاعات جالبی درباره‌ تیپ‌های مختلف شخصیتی و خصوصیات آنها ارائه کنند. وقتی درباره تیپ شخصیتی چهره‌های مشهور بیشتر بدانیم، نشانه‌های رفتاری آنها برایمان معنا پیدا می‌کند. یکی از جنجالی‌ترین چهره‌های دنیای امروز که این روزها با اعتراضاتش به نتایج انتخابات آمریکا جنجالی‌تر هم شده، دونالد ترامپ است. بد نیست اگر تیپ شخصیتی این رئیس‌جمهور را که توانایی پذیرش شکست ندارد را با هم مرور کنیم.

 ترامپ و پارانوئید
عجیب نیست که منتقدان ترامپ این همه از ویژگی‌های عجیب و غریب رفتاری او شاکی هستند. او مجموعه‌ای از اختلالات رفتاری و روانی را با خود حمل می‌کند! افراد مبتلا به شخصیت پارانوئید معمولا در زندگی خود نسبت به دیگران بدبین هستند و بسیار کم به سایر افراد اعتماد می‌کنند. آنها فکر می‌کنند ممکن است توسط دیگران به خطر بیفتند و با کوچک‌ترین اتفاق می‌گویند که اعتبارشان خدشه‌دار شده است. اینها تماما مواردی است که بسیار در برخوردها و حرف‌های ترامپ نیز دیده می‌شود. به همین‌خاطر متخصصان در بررسی‌های خود احتمال وجود این اختلال را نیز مطرح می‌کنند.

 دشمنی با همه دنیا
محققان می‌گویند بیشتر رفتارهای ترامپ ریشه در تربیت او دارد. زندگی در محله کوئینز و بروکلین نیویورک که محیطی پرخطر داشته و اهالی آن معمولا مسلح بوده‌اند، جهان‌بینی ترامپ را شکل داده است. انگار نگاه ترامپ به جهان هستی و سیاست بین‌الملل از آن دوره ناشی می‌شود و این تلقی خصمانه که جهان جای خطرناکی است و مدام باید با همه جنگید، ریشه در همان روزها دارد. این طرح‌واره ذهنی که دیگران گرگ و دشمن هستند و باید بجنگی تا حق خود را به‌دست آوری به‌عنوان روش همیشگی ترامپ در عرصه بین‌المللی دیده شده است.

 علاقه به رفتار نمایشی
روانشناسان می‌گویند ترامپ دارای شخصیت کاملا نمایشی است و در برخورد با دیگران رفتارهای گمراه‌کننده و تحریک‌آمیزی از خودش به نمایش می‌گذارد. به همین دلیل هم ظاهرگرا، دارای رفتار مصنوعی و ساختگی است. او در تلاش است از طریق رفتار و سخنان نمایشی، خود را در کانون توجه دیگران قرار دهد. رفتار او به فریب‌کاری و شارلاتان بازی در سیاست منجر شده است. دشمنی ترامپ با رسانه‌های خبری به این دلیل است که اصحاب رسانه، دغل‌کاری‌های او را افشا کرده‌اند. او می‌تواند از نظر اجتماعی خود را فردی موجه نشان دهد اما تنها با این هدف که در معرض توجه قرار بگیرد رفتار می‌کند.

 ریشه اختلالات ترامپ در کودکی
حس ناامنی است که باعث می‌شود رئیس‌جمهور یک کشور در آن سطح، همیشه به‌دنبال جلب توجه باشد. همانطور که یک کودک به‌دلیل عدم‌توانایی و احاطه بر محیط، نیازمند توجه والدینش است و با گریه دنبال مقاصد خود می‌گردد. اطلاعاتی که درباره ترامپ منتشر شده می‌گوید او در کودکی بیش‌فعال بوده و شیطنت او، والدینش را کلافه کرده بود. پدر و مادر او برای کنترل بیش‌فعالی پسرشان او را در جوانی به آکادمی نظامی می‌فرستند و ترامپ موفق به دریافت دیپلم آموزش نظامی از این مدرسه می‌شود. کشتی‌کج ورزش مورد علاقه او بوده و در یکی از مسابقات، حریفش را به زمین زده و پس از زدنش، دست وپای او را بسته و موهای سرش را می‌تراشد. این زمینه‌ها باعث شده است که او شخصیت عصبی، خودشیفته و ضداجتماعی معرفی شود.

 یک شخصیت ضداجتماعی
تحلیل رفتارهای ترامپ متخصصان را به این نتیجه رسانده که او با اختلال شخصیت ضد‌اجتماعی روبه‌رو است. اما این تنها مشکل موجود نیست، چون ویژگی‌های دیگری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد احتمالا او به اختلال شخصیت خود شیفته نیز مبتلا است. ازجمله علائم خودشیفته بودن ترامپ می‌توان به این اشاره کرد که او روشنفکران و خبرنگاران را خطرناک توصیف می‌کند و از هر فرد متخصصی می‌گریزد تا عقایدش به چالش کشیده نشود. در شرایطی که مرکز توجه نباشد بسیارعصبانی می‌شود و احساس ناکامی می‌کند. ضمن اینکه در روابط بسیار سطحی عمل می‌کند و دیدگاه صفر و صدی نسبت به دیگران دارد. افراد برای او یا بسیار دوست و وفادار هستند یا دشمن! در واقع او تفکر خشکی دارد که باعث می‌شود دائما افراد را به شکل خوب یا بد طبقه‌بندی کند.

 نیاز به تأیید دنیای بیرون
مطالعه رفتار سیاسی ترامپ نشان می‌دهد او به‌شدت نیازمند این است که از سوی دیگران مورد تحسین و تقدیر قرار بگیرد. او احساس همدلی نسبت به دیگران ندارد و مدام نگرش یا رفتارهای حاکی از غرور از خود نشان می‌دهد. گرچه او در ظاهر دارای اعتمادبه نفس بالاست و شجاع به‌نظر می‌رسد، ولی واقعیت چیز دیگری است. می‌توان گفت اتفاقا این دیوانه‌بازی‌ها نوعی فرافکنی درونی است که در ضمیر ناخودآگاه او نهادینه شده است. شجاعت ظاهری ترامپ ریشه در احساس ناامنی، بدبینی و بی‌اعتمادی او دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید