• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 25 آبان 1399
کد مطلب : 115758
+
-

اما و اگرهای پرتاب جایگزین سایوز

نخستین پرتاب عملیاتی کپسول سرنشین‌دار اسپیس‌ایکس به‌علت شرایط نامناسب جوی به تأخیر افتاده و امروز یا چهارشنبه انجام می‌شود

در جست‌و‌جوی آینده
اما و اگرهای پرتاب جایگزین سایوز

عمادالدین قاسمی پناه- خبر‌نگار

قرار بود که شب گذشته 4فضانورد با کپسول فضایی کرو دراگون(Crew Dragon) شرکت اسپیس‌‌ایکس وارد مدار شوند. به گزارش سی‌ان‌ان، با این حال، جیم بریدنشتاین، مدیر ناسا، بعد‌از‌ظهر جمعه اعلام کرد که وزش شدید باد در مرکز فضایی کندی فلوریدا که منطقه پرتاب شرکت اسپیس‌ایکس و ناساست، آنها را ناگزیر کرده که پنجره پرتاب(زمان پرتاب) خود را به ساعت 7:27 امروز(یکشنبه) به وقت محلی(به وقت تهران دوشنبه ساعت 4صبح) موکول کنند.
به گفته سخنگوی ناسا، شرکت اسپیس‌ایکس خواستار به تأخیر انداختن این ماموریت شده است.

تأخیر به‌خاطر شرایط جوی
این خبر اندکی پس از آن منتشر شد که ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس در توییتر فاش کرد که از چند روز پیش دچار تب و سرفه شده است. در این سفر علاوه بر مایکل هاپکینز، ویکتور گلاور و شانون واکر که فضانوردان ناسا هستند، سوئیچی نوگوچی، فضانورد آژانس فضایی ژاپن(JAXA) هم حضور دارد. اینکه امروز این پرتاب انجام شود، بستگی به شرایط آب و هوا دارد، اما براساس آخرین پیش‌بینی‌ها به‌نظر می‌رسد که شرایط آب و هوایی امروز نامناسب‌تر از دیروز است.
این در حالی است که روز چهارشنبه آینده به‌عنوان روز جایگزین برای این ماموریت درنظر گرفته شده است.

مأموریت اصلی
این پرتاب پس از مأموریت تاریخی‌ ماه می انجام می‌شود که طی آن فضاپیمای کرو دراگون برای نخستین‌بار به همراه فضانوردان به پرواز درآمد. آن ماموریت، نخستین ماموریتی بود که فضانوردان با یک فضاپیمای خصوصی به مدار می‌رفتند و همچنین پس از نزدیک به یک دهه، نخستین ماموریتی بود که از خاک آمریکا به فضا صورت می‌گرفت. با این حال، آن سفر همچنان یک مأموریت «نمایشی» محسوب می‌شد که به وسیله 2فضانورد کهنه‌کار ناسا و ‌خلبانان آزمایشی نظامی سابق صورت گرفت. همه‌‌چیز بدون هیچ مشکلی به اتمام رسید، اما ناسا کرو دراگون را به‌عنوان یک فضاپیمای «رده‌ دارای سرنشین انسانی» رسما تأیید نکرد. این عدم‌تأیید به این معنی بود که این فضاپیما می‌تواند به‌عنوان یک وسیله ایمن برای حمل انسان به فضا «فرض» شود، تا اینکه بررسی‌های نهایی در هفته گذشته به پایان رسید.
این ماموریت که کرو یک(Crew-1) نامیده می‌شود، به‌طور واقعی انجام خواهد شد. هیچ‌کدام از 4فضانورد، خلبانان آزمایشی نیستند. آنها از سوابق گوناگونی از پیشینه علمی و دانشگاهی گرفته تا مهندسی روباتیک برخوردار و آماده اسکان تمام‌وقت در ایستگاه فضایی هستند. آنها قرار است که در این منطقه تحقیقات و همچنین تعمیر و نگهداری کامل یک آزمایشگاه مداری 20ساله را انجام دهند.

کرو دراگون چیست؟
کرو دراگون یک کپسول مخروطی‌شکل است که قطر آن حدود 4متر و به 7صندلی و سیستم‌های کنترل لمسی مجهز شده است. اسپیس‌ایکس یک دهه را صرف توسعه و آزمایش این فضاپیما کرد. البته نباید این فضاپیما را با استارشیپ(موشک آزمایشی مریخ) یا فضاپیمای دراگون که وسیله انتقال محموله‌ها و تجهیزات بین زمین و ایستگاه فضایی است و از چند سال پیش در حال کار است، اشتباه گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید