• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 23 شهریور 1399
کد مطلب : 109870
+
-

تولیدات جدید خودروسازان چه ویژگی‌هایی دارند و چقدر می‌توانند کمبود در بازار را جبران کنند؟

صفرهای بی‌رمق

صفرهای بی‌رمق

آوین آزادی- روزنامه‌نگار

خودروسازان وعده تولید خودروهای متنوعی می‌دهند. آنها مدعی شده‌اند که در سال جهش تولید قرار است محصولات جدیدی را به بازار عرضه کنند تا از وخامت حال بازار خودرو کم کنند. براساس اظهارات سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صمت تولید یک‌میلیون‌و۲۰۰هزار دستگاه خودرو در سال۹۹ از سوی سیاستگذار خودرو هدف‌گذاری شده است. به‌نظر می‌رسد بخشی از این عدد قرار است به دوش محصولات جدید ایران‌خودرو و سایپا باشد. شاهین، راناپلاس، k132 و... خودروهایی هستند که نام آنها این روزها با برچسب تولیدات داخلی سال99، رسانه‌ای شده‌اند و به‌نظر می‌رسد کمکی به کنترل بازار خودرو نخواهند کرد.

خودروی بی‌نام

محصول تولیدی جدید k132، خودرویی سدان در کلاس ابعادی C است که هنوز مسئولان نامی برایش پیدا نکرده‌اند. تولیدی ایران‌خودرو، در ٢مدل با گیربکس دستی و اتوماتیک، دارای استاندارد آلایندگی یورو۵ است. فرمان برقی، صندوق عقب جادار، صندلی‌های جلو برقی، دوربین دید عقب، آینه‌های برقی تاشونده راهنمادار، سیستم هشدار‌دهنده مالتی پلکس، کروز کنترل، سان روف، چراغ روشن‌کننده فضای پایین داخل کابین (Foot lamp)، سیستم تهویه هوای اتوماتیک از دیگر مزایای این خودرو سدان جدید است. علاوه بر این دارا بودن چراغ‌های جلو مجهز به لامپ نئون و چراغ روز (Day Light)، گرافیک جدید چراغ‌های عقب از دیگر ویژگی‌های این خودرو به‌شمار می‌رود.

راناپلاس چه امکانات جدیدی دارد؟
رانا پلاس دیگر خودرو تولیدی جدید در بازار است؛ رانا پلاس یکی از خودروهای جدیدی است که قرار است تا پاییز امسال وارد بازار شود و به نوعی دومین برند ملی شناخته می‌شود. این خودرو تجهیزات ارتقا یافته‌ چندانی ندارد. استاندارد یورو۵ یکی از تغییرات جدی این خودرو است. علاوه بر این حجم موتور در این خودرو ۱.۶، حداکثر قدرت موتور ۱۰۵ (۵۸۰۰دور در دقیقه)، حداکثر گشتاور موتور ۱۴۲ (۴۰۰۰دور در دقیقه)، تعداد سوپاپ ۱۶، استاندارد حد آلایندگی یورو۵، حداکثر سرعت۱۹۰، میانگین مصرف سوخت در خارج از شهر ۵.۵، میانگین مصرف ترکیبی ۶.۹، ترمز‌های جلو دیسکی خشک‌شونده و ترمز‌های عقب کاسه‌ای است. سایر تجهیزات این خودرو شامل سیستم ضد‌سرقت و سیستم هشدار‌دهنده مرکزی ورودی غیرمجاز، سیستم عیب‌یابی هوشمند، قفل مرکزی با ریموت کنترل، کمربند‌های ایمنی جلو سه نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع است. ایران خودرو برای راناپلاس از همان موتور TU5 سابقش استفاده کرده فقط با این تفاوت که این موتور در رانا LX و EL از نوع یورو۴ بود ولی در رانا پلاس از نوع یورو۵ است.
 
سورن پلاس در راه است
سورن‌پلاس مجهز به موتور EF7 با حجم ۱.۷لیتر و حداکثر قدرت۱۱۵ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور ۱۶۰نیوتن متر بوده و می‌تواند استاندارد‌های آلایندگی یورو۵ را پاس کند. نکته حائز اهمیت درخصوص سورن‌پلاس مطابقت این خودرو با استاندارد یورو۵ است. مثل بقیه خودروهای در راه! یک گیربکس پنج سرعته دستی نیز نیروی تولید موتور این خودرو را به چرخ‌های جلو آن منتقل می‌کند. قوای محرکه و جعبه دنده سورن پلاس در بسیاری از محصولات دیگر ایران‌خودرو نیز مشاهده می‌شود و همین موضوع می‌تواند به خریداران اطمینان دهند که خودرو مذکور در این دو بخش مشکلی درخصوص قطعات و خدمات پس از فروش نخواهد داشت.

شاهین پرسروصدا
شاهین پرسروصداترین خودروی تولیدی سال‌جاری است که حتی پیش‌فروش هم شده است! شاهین سدان ملی جدید سایپاست که بر مبنای پلتفرم SP100 توسعه پیدا کرده است. این خودرو قرار است از اواخر تابستان سال‌جاری پا به جاده‌های کشور بگذارد؛ وعده‌ای که قطعا محقق نخواهد شد.
سایپا شاهین (سایپا رهام) قرار بود تا پیش از آغاز تحریم‌ها در مشارکت با کمپانی برلیانس چین، با پیشرانه ۱٫۶۵ لیتری ۱۶سوپاپ تنفس طبیعی به بازار بیاید. این پیشرانه قدرت ۱۱۳ اسب‌بخار را با گشتاور ۱۵۴نیوتن متر برای شاهین فراهم می‌کرد. همچنین جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک هیوندای پاورتک (HPT) وظیفه انتقال قدرت را در نسخه فول آپشن این سدان سایپا، به چرخ‌های جلو داشت. از سویی قرار بود تا نمونه کراس اوور (هاچ بک کراس) پلتفرم SP100 با پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو گروه برلیانس به بازار بیاید که قدرتی نزدیک به ۱۵۰ اسب‌بخار را داشت. اما آغاز تحریم‌ها باعث شد تا تامین قوای فنی شاهین از سایت‌های تولیدی خارجی امکان پذیر نباشد. لذا در این مدت، سایپا و «مگاموتور» سعی داشتند تا با داشته‌های فنی خود و ساخت پیشرانه‌های جدید، مشکل تولید شاهین را حل کنند. بدنه این خودرو تویوتا یاریس و موتور داخلی آن به عقیده کارشناسان مشابه پراید است؛ ۴سیلندر و ۸ سوپاپ! این خودرو هم از استاندارد آلایندگی یورو۵ برخوردار است و سامانه هشدار‌دهنده تعویض دنده GSI دارد و مجهز به هشدار بستن کمربند ایمنی، چراغ روشنایی روز، سنسور نور، سنسور پارک و دوربین عقب، آینه‌های تاشوی برقی، تهویه اتوماتیک دیجیتال، نمایشگر لمسی، سان‌روف، بلوتوث است. هنوز به‌صورت رسمی قیمتی برای این نسخه سایپا شاهین اعلام نشده است. اما با توجه به برخی اطلاعات، احتمال آن زیاد است که در تابستان۱۳۹۹ این سدان جدید با قیمتی فراتر از 150میلیون تومان به‌دست مشتریان برسد.

پرایدهای بزک کرده در سال99
پلتفرم X200 در محصولاتی چون کوئیک، ساینا و تیبا استفاده می‌شود. در سال۹۸ شرکت سایپا کوئیک آر را در این سبد محصول معرفی کرد و از سویی پیش فروش نمونه‌های آپشنال خانواده تیبا و ساینا را آغاز کرد.
«کوئیک۹۹» نخستین عضو این خانواده است و سپس «ساینا۹۹» به بازار معرفی می‌شود. با توجه به حذف کامل خانواده پراید در بخش خودروهای سواری گروه سایپا از خرداد سال‌جاری، این شرکت برنامه دارد که تیپ‌ها و نسخه‌های خانواده X200 را ارتقا دهد. اطلاعات اولیه حاکی از آن است که سری۹۹ محصولات X200، در بحث طراحی با فیس لیفت همراه شده‌اند و از سوی تریم داخلی متفاوتی نسبت به سایر نمونه‌ها دارند.

خودروهای گران در راه کمکی به تنظیم بازار نمی‌کنند
فربد زاوه- کارشناس خودرو

کمبود خودرو و گرانی در بازار بیداد می‌کند. در شرایط فعلی بازار ایران، خودروسازان هرچه تولید کنند به فروش می‌رود. برای مثال سایپا در ماه‌های گذشته خودرو شاهین را برای پیش‌فروش گذاشته است. آیا آنهایی که (تعداد قابل توجه) برای خرید این خودرو اقدام کرده‌اند، می‌دانند موتور این ماشین دقیقا چیست و چه استانداردهایی دارد؟ حتی خود سایپا هم تا اردیبهشت امسال نمی‌دانست موتور شاهین چه جزئیاتی دارد! این در حالی است که موتور خودرو باید پیش از رسیدن به مرحله تست‌های مختلفی مثل تست تصادف را پشت سر بگذارد. استاندارد گرفتن این خودروهای تولید99 در سال جهش تولید محل ابهام و سؤال است.
یا مثلا درباره خودروی k132  ایران‌خودرو ادعا کردند که 92.5درصد این خودرو ایرانی و تولید داخل است! خودرویی که حتی هنوز نام و هویتش مشخص نیست 92.5درصد قطعاتش چطور در این بازه زمانی کوتاه در شرایط تحریمی در ایران تولید شده است؟ چطور ممکن است که پژو405 بعد از 40سال تنها 20درصد ساخت داخل واقعی باشد اما ناگهان خودروی بدون نامی بیاید و 92درصد بومی‌سازی شود؟
اما سؤالی که در این میان مطرح می‌شود این است که آیا این خودروها می‌توانند کمبود بازار را جبران کنند؟ من پیش‌بینی می‌کنم که این خودروها نتوانند کمکی به کنترل بازار کنند چرا که حداقل 300میلیون تومان قیمت‌گذاری خواهند شد. سایپا نمی‌تواند بعد از 40سال پراید را به قیمت دربیاورد. چطور قرار است تولیدات جدید ارزان باشند و حجم بازار گسترده‌ای داشته باشند؟ نهایتا حجم بازار این خودروها 200 تا 300هزار دستگاه خواهد بود. فراموش نکنیم با پیش‌فرض غلط نمی‌توانیم راه‌حل درست بدهیم. صنعت یک دستگاه اجرایی است و باید از این گود بیرون بایستد. نمی‌شود انحصار خودروسازان ادامه داشته باشد، مدیران‌شان را دولتی‌ها با اما و اگرهای خود تعیین کنند، اجازه رقابت از سایر شرکت‌ها گرفته شود اما در نهایت انتظار تنظیم بازار و کنترل قیمت و... با تولید چند خودروی بی‌کیفیت در سال99 داشته باشیم.









 

این خبر را به اشتراک بگذارید