• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 22 شهریور 1399
کد مطلب : 109824
+
-

تغییری که حال تئاتر را خوب نمی‌کند

تغییری که حال تئاتر را خوب نمی‌کند

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه نگار

سال ۹۷ و در زمان مدیریت شهرام کرمی در مرکز هنرهای نمایشی، پیمان شریعتی از تئاترشهر خداحافظی کرد و سعید اسدی مدیر این مجموعه شد. حالا تنها با گذشت 2 سال و تغییر مدیریت مرکز هنرهای نمایشی، سعید اسدی از این مجموعه خداحافظی کرد و جایش ابراهیم گله‌دارزاده سرپرست این مجموعه شد. تغییر مدیریت در کمترین فاصله‌های زمانی که حالا به یک سنت در مدیریت کشور ما تبدیل شده و هیچ‌وقت هم دلیلش مشخص نبوده و نمی‌شود.
این مدل مدیریتی تا اندازه‌ای در تئاتر ما ریشه دوانده که به شکل ناخودآگاه وقتی مدیری در سطح کلان تغییر می‌کند دیگر مدیران منتظر جابه‌جایی یا رفتن خود هستند و گاهی نیز خودشان ترجیح می‌دهند از مجموعه خارج شوند. ریشه این رسم که برای همه عادی شده است هیچ‌گاه مشخص نشد، اما آنچه مشخص است این برکناری‌ها و تغییرات نتیجه‌اش بهبود اوضاع و احوال نیست و بیشتر ریشه در سلیقه‌های شخصی و نبودن حرف مشترک و یا مشکلات شخصی دارد. قادر آشنا که تجربه پیشین مدیریت مرکز هنرهای نمایشی را در سال‌های گذشته داشته، در گفت‌وگویی دلیل این تغییر را اصرار سعید اسدی عنوان کرده است. اینکه اسدی فردی پژوهشگر و مدرس است و کارهای اجرایی، او را از کار اصلی‌اش دور کرده، اما این سؤال پیش می‌آید: این تغییرات چه اندازه وضعیت تئاترشهر را سامان می‌بخشد؟ مجموعه‌اش که در گذشته نه‌چندان دور قلب تپنده تئاتر کشور بود و حالا دایره فعالیتش آنقدر محدود شده که کسی نمی‌تواند حتی آینده آن را پیش‌بینی کند. آنقدر عمر مدیریتی در این مجموعه کوتاه شده که هر مدیر با آمدنش چند صباحی را می‌‌گذراند تا با امور و پرسنل و شیوه اجرایی‌اش آشنا شود و چند‌ماه نیز مدیریت کند. همین عمر کوتاه مدیریتی باعث شده که تئاترشهر هیچ‌گاه برنامه مدون و بلندمدت نداشته باشد. این تنها برای تئاترشهر صدق نمی‌کند و کل تئاتر کشور را تحت‌الشعاع خود قرار داده است و در این میان وضعیت کلی تئاتر کشور را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. تغییر مدیریت تئاترشهر در این روزهای بی‌رمقی تئاتر می‌تواند چه معنایی داشته باشد؟ تغییری که نهایت ۹‌ماه دیگر ادامه یابد و با تغییر دولت این دایره تحولات بزرگ‌تر خواهد شد و باز هم قصه جابه‌جایی‌ها و رفتن‌ها تکرار می‌شود. اما حال تئاتر کشور همان حال خراب امروز خواهد بود. نه بودجه‌ای افزایش می‌یابد و نه حامی خواهد داشت و....
ابراهیم گله‌دارزاده برای تئاتری‌ها اسم شناخته شده‌ای است. فردی که در بدنه تئاتر بوده، اما با آمدنش به تئاترشهر قدرت بیشتری برای بهبود حال تئاترشهر خواهد داشت؟ آیا با آمدن هر مدیر جدید قرار است مشکلات اجرایی، مالی و ساختار بهتر یا برطرف شود؟‌ای کاش مدیران به جای فکر کردن به این تغییرات در این روزهای سخت و غیرقابل پیش‌بینی کمی به فکر بهبود زیرساخت‌ها باشند، تنها چیزی که در این تغییر و تحولات مورد نظر نیست، بهبود وضعیت تئاتر در سطح کلان است. تئاتری که این روزها در کنج عزلت است وکسی به دادش نمی‌رسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید