• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 18 شهریور 1399
کد مطلب : 109524
+
-

حل هوشمندانه مشکلات شهری

مطالبه‌گری شهروندان برای بهبود زیست‌شهری با استفاده از حساب شهروندی «تهران من»

گزارش
حل هوشمندانه مشکلات شهری


پریسا امیرقاسم خانی ـ خبر‌نگار

پایتخت‌نشینان گاهی با تصویر تازه‌ای در شهر روبه‌رو می‌شوند که دوست دارند، مستند، توضیحات آن‌را به‌دست مدیران شهری برسانند. اما در روزگاری که زمان گویا با سرعت برق از جلوی چشمان همه می‌گذرد، تصور نامه‌نگاری یا حتی منتظر ماندن پشت خط برای وصل شدن به اپراتورهای سامانه‌های پیگیری، برای خیلی‌ها عذاب‌آور و غیرممکن است.  حال خبر خوش اینکه جلوی روی شهروندان تهرانی، راهی نوین و هوشمند وجود دارد.
در گذشته شهروندان مشکلات و پیشنهادهای خود درباره شهر، مانند خرابی پل‌های عابر پیاده، چاله‌های خیابانی، کارتن‌خواب‌ها، حضور معتادان، زباله‌های رها شده، داربست‌های ناایمن، سدمعبر و... را با تماس به شماره137 اعلام می‌کردند.
 این روند ثبت مشکلات شهری، به‌علت فراوانی تماس‌ها و عدم ‌استفاده از تکنولوژی به‌روز در سیستم ثبت پیام با کندی انجام می‌گرفت. در تصمیم‌گیری جدید مدیریت شهری، شهروندان اما می‌توانند علاوه بر تماس با شماره137، در روشی ساده‌تر اپلیکیشن «تهران من» را روی گوشی همراه خود نصب کنند، سپس با مراجعه به بخش137سامانه، مشکلات شهر را گزارش دهند. در این سامانه در هرجایی از شهر، با هر مشکلی که مواجه شدید، می‌توانید وارد حساب شهروندی‌تان شوید و پیام‌تان را به همراه نقطه دقیق مکانی، عکس، صوت یا فیلم ثبت کنید. به این صورت ضمن ثبت دقیق مشکل از لحاظ زمانی، مکانی و... می‌توانید نتیجه و بازخورد پیام‌تان را از طریق سامانه پیگیری کنید.
در بخش137 اپلیکیشن تهران من، پس از انتخاب زبانه، «ایجاد درخواست جدید» ابتدا باید گروه موضوعی خود را مشخص کنید؛ آن هم از بین موضوعاتی مثل ویروس کرونا، آبگرفتگی، آتش‌نشانی، آسفالت، آسیب‌های اجتماعی، اتوبوس، ایستگاه مترو، برف، بوستان‌ها، بهشت‌زهرا(س)، پارکینگ حافظ، ترمینال‌ها، تفکیک و بازیافت، جمع‌آوری و نصب، حیوانات، سدمعبر، شست‌وشو و لایروبی، مسیر دوچرخه‌سواری و... سپس باید جزئیات موضوع، موقعیت مکانی، منطقه، ناحیه و نشانی و فایل‌های پیوست را اضافه کنید و در انتها متن درخواستی خود را بنویسید و تمام.

معلولان نامناسب‌سازی‌ها را گزارش کنند
در دوره قبلی مدیریت شهری، شورای مشورتی شهر دسترس‌پذیر شهردار امکانی را فراهم کرد تا افراد دارای ناتوانان جسمی اگر در مسیر تردد خود با مشکلاتی مانند نامناسب‌سازی و... مواجه شدند، بتوانند با فرستادن فیلم، عکس، صوت یا محل مورد نظر به ‌یک‌سامانه مشکلات مدنظر خود را به شهرداری منطقه اعلام کنند؛ اقدامی که پیگیری نشد و به‌خاطر نبود زیرساخت‌های لازم به سرانجام نرسید.  جالب است بدانید حالا اما معلولان و ناتوانان جسمی زیر مجموعه طرح سامانه تهران من می‌توانند مشکلات خود را با فیلم، ‌عکس، صوت و محل اعلام کرده و جواب پیام خود را مشاهده و پیگیری کنند.



مکث
صدای مردم از پاریس تا تهران


هر شهروند گوش و چشم تازه شهر است. در تمام شهرهای بزرگ و پیشرفته جهان، شهروندان به‌عنوان دیده‌بان‌های شهری عمل می‌کنند و اگر مشارکت اجتماعی شهروندان وجود نداشته باشد، به‌طور قطع شهر جلو نخواهد رفت. اتفاقات خوشایند در همه شهرهای جهان می‌توانند الگویی برای سایر شهرهای جهان باشند. 2 سال قبل شهرداری پاریس در خبری از رونمایی اپلیکیشنی در شهر پاریس خبر داد که با استفاده از آن مردم می‌توانند مشکلات شهر را با فیلم، ‌عکس، صوت و نقشه به گوش مدیریت شهری برسانند. امروز در تهران هم شاهد اپلیکیشنی هستیم که همین قابلیت را دارد و مردم با استفاده از آن می‌توانند با شهردار و مدیریت شهری خود حرف بزنند. فقط کافی است انگشت‌شان را روی صفحه مانیتور تلفن همراه خود بگذارند و...



امکان ثبت پیام شهروندی در هر زمان و هر مکان
بهاره آروین ـ رئیس کمیته شفافیت و هوشمندسازی شورای شهر تهران




سامانه137 لبه خط ارتباطی با شهروندان است. در گذشته اگر شهروندان به‌صورت روزمره در شهر با مشکلی مواجه می‌شدند، برای ارتباط با مدیریت شهری راهی به جز تماس با شماره137 نداشتند. در عین حال متأسفانه این سامانه از 15سال پیش که راه‌اندازی شد، ارتقا نیافته و پایه آن هم در این مدت ضعیف بوده است. در این دوره از شورای شهر تهران با پیگیری‌هایی که از 2 سال پیش آغاز شد، کل سامانه بازنویسی و دررابطه با آن پیمانکار جدید انتخاب شد. همه این اقدامات منوط به این بود که سامانه را با قابلیت‌های تکنولوژی روز سامان بدهیم. امروز صرف تماس تلفنی برای طرح شکایات مردمی راهگشا نیست؛ چون از طریق تلفن نمی‌توان عکس یا فیلم فرستاد و بازخورد پیام را دنبال کرد؛ درحالی‌که با تغییرات اخیر این امکان در سامانه «تهران من» مهیا شده است. شهروندان هر کجای شهر که باشند، اگر اراده کنند، ‌می‌توانند با تلفن هوشمند خود وارد حساب شهروندی «تهران من» شده و در قسمت پیام137 مشکل پیش‌آمده را به همراه صوت، فیلم و عکس روی نقشه به‌صورت دقیق ثبت کرده و بعد هم وضعیت پیام را پیگیری کنند. ضمن اینکه به‌زودی می‌توانند بازخورد خود را در رابطه با اقدام شهرداری درخصوص پیام خود، ثبت کنند. برای افراد دارای معلولیت و ناتوانان جسمی نیز در سامانه137 زیرگروه «بهسازی معابر جهت تردد معلولان و سالمندان» را اضافه کرده‌ایم. به این معنا که این دسته از شهروندان می‌توانند نامناسب بودن معابر را در سامانه137 گزارش کنند. البته زیرگروه‌ها متعدد و پیچیده هستند و ما درحال بازنویسی آنها هستیم تا برای شهروندان ملموس و قابل فهم باشند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید