• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 18 شهریور 1399
کد مطلب : 109523
+
-

در مراسم افتتاح 3طرح سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران عنوان شد

استحصال شن و ماسه از 15هزار تن نخاله

پسماند
استحصال شن و ماسه از 15هزار تن نخاله



مراسم افتتاح همزمان 3طرح سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، شامل مرکز کنترل و نظارت تصویری مدیریت پسماند، سامانه دریافت خودکار پسماندهای خشک (RVM) و آغاز عملیات احداث سومین کارخانه بازیافت پسماندهای عمرانی و ساختمانی تهران، با حضور رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، معاون خدمات شهرداری تهران و رئیس سازمان مدیریت پسماند برگزار شد.
به‌گزارش همشهری، در مراسم افتتاح مجتبی یزدانی، معاونت خدمات شهرداری تهران، گفت: در بحث سیاست‌های کلی شهرداری و شورای شهر تهران، حوزه پسماند، کاهش تولید پسماند به‌صورت جدی دنبال می‌شود که یکی از موارد پسماند شهر تهران پسماندهای ساختمانی است که روزانه ۳۰ تا ۳۲هزار تن نخاله و پسماند ساختمانی به محل‌های مخصوص بازیافت این نوع از پسماند ارسال می‌شود. او ادامه داد: بخشی از این نوع پسماند به مرکز پردازش و دفع آبعلی برده می‌شود که امروز آغاز عملیات احداث سومین کارخانه بازیافت پسماندهای ساختمانی و عمرانی را در این مرکز انجام داده‌ایم. هم‌اکنون این مرکز روزانه 7هزار تن انواع پسماندهای ساختمانی و نخاله را بازیافت می‌کند که با تکمیل سومین کارخانه این ظرفیت روزانه به ۱۱هزار تن خواهد رسید. امیدواریم در ادامه ظرفیت این مرکز را به بازیافت ۱۵هزارتن نخاله و بازیافت ساختمانی برسانیم. یزدانی ادامه داد: در مجموع روزانه ۲۲هزار تن نخاله ساختمانی به این مرکز ارسال می‌شود که با تکمیل این پروژه‌ها روزانه حدود ۱۵هزار تن از این نخاله‌ها را می‌توانیم بازیافت کنیم. این کار در مرکز پردازش آبعلی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. 
معاون خدمات شهری شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به افتتاح مرکز کنترل و نظارت تصویری مدیریت پسماند اشاره کرد و افزود: روزانه ۵۵۰۰ تا 6هزار تن پسماند ‌تر توسط ۱۱ایستگاه در سطح شهر جمع‌آوری می‌شود که تمامی این ایستگاه‌ها و همچنین ماشین‌های جمع‌آوری به‌صورت برخط کنترل می‌شوند و همه مراحل مانیتورینگ می‌شوند. او بهره‌برداری از 5دستگاه خوددریافت پسماندهای خشک را یکی دیگر از پروژه‌های افتتاحی خواند و گفت: ظرف چند روز آینده تعداد این دستگاه‌ها در سطح شهر تهران به ۲۰دستگاه می‌رسد.
معاون خدمات شهری شهرداری تهران ادامه داد: کار دیگر درخصوص ایستگاه‌های میانی است و استقرار سیستم‌های ‌ام‌آراف که توسط آنها می‌توان مشکل شیرابه و تفکیک را حل‌وفصل کرد. یزدانی در حوزه زباله‌های بیمارستانی نیز افزود: رقم هر کیلو ۲۴۰۰تومانی که برای این زباله‌ها دریافت می‌شود، تنها برای محل دفن آنهاست؛ این در حالی است که در کشور ما در برخی شهرها پسماندهای پزشکی توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌شود. او افزود: در 2هفته آتی شورای‌عالی پسماند تشکیل می‌شود ما نیز در جلسه آن شرکت می‌کنیم تا این موضوع به نتیجه برسد. همچنین صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مراسم گفت: رویکرد مدیریت شهری در این دوره زیرساختی و مواجهه با چالش‌ها، پرهیز از کارهای شوآف گونه و پروپاگاندایی است. او ادامه داد: این اقدامات در موضوع فضای سبز و محیط‌زیست ویژه بود و از آنها می‌توان به توافقنامه بین شهرداری تهران و وزارت نیرو اشاره کرد که منابع آبی تهران را مدیریت می‌کند و به جای استفاده از آب خام در فضای سبز از پساب استفاده می‌شود. 
به گفته نوری، در موضوع تفکیک و جداسازی پسماند باید اطلاع‌رسانی درستی شود؛ چراکه مشارکت اصلی در موضوع پسماند بر دوش مردم است و بدون حضور و آموزش آنها این امر میسر نمی‌شود. او یادآور شد: امروز شهروندان تهرانی به‌شدت از وجود زباله‌گردها و کودکان کار ناراحت هستند و باید تلاش کنیم که این صحنه‌ها حذف شود. همچنین مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در این مراسم با اشاره به افتتاح مرکز کنترل و مانیتورینگ پسماند تهران گفت: سامانه‌های برف‌روبی و جمع‌آوری پسماند و پسماندهای پزشکی توسط این مرکز قابل ردیابی و کنترل هستند و به این ترتیب همه اتفاقات در بازه جغرافیایی در مرکز کنترل تصویری مدیریت پسماند رصد خواهد شد. صدرالدین علیپور گفت که در پیگیری بحث هوشمند‌سازی‌ امروز 5دستگاه خوددریافت پسماند خشک مورد بهره‌برداری قرار گرفت و ۱۰دستگاه دیگر نیز ظرف هفته آینده بهره‌برداری می‌شود. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تأکید کرد: این دستگاه‌ها توسط شرکتی دانش‌بنیان در داخل تولید می‌شود و یک‌سوم قیمت مشابه خارجی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید