• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 16 مرداد 1399
کد مطلب : 106994
+
-

فعالان فرهنگی کشور برای روزهای کرونایی فهرستی از فیلم‌ها و کتاب‌های خوب و اثرگذار را در اختیارمان قرار‌داده‌اند

به یک ضیافت فرهنگی دعوتیم

پرنیان سلطانی
همه ما این روزهای کشدار کرونایی را به یک شکلی سپری می‌کنیم. یک سری‌مان از این فرصت استفاده کرده و درس می‌خوانیم، عده‌ای سرمان را با کارهای پروژه‌ای و فعالیت‌هایی که نیاز به حضور فیزیکی ندارند، گرم می‌کنیم، بعضی‌هایمان به کارهای عقب‌افتاده‌ای می‌رسیم که همیشه منتظر فرصتی برای انجام آنها بودیم و تعدادی از ما هم سعی می‌کنیم با انجام بازی‌های مختلف، این خانه‌نشینی اجباری را تاب‌بیاوریم. اما احتمالا همه ما یک تفریح مشترک در خانه داریم و آن هم دیدن فیلم‌ها و سریال‌های روز دنیا و خواندن کتاب‌های تحسین‌شده است. یک تفریح فرهنگی تمام‌عیار که نه‌تنها باعث گذران وقت در روزهای تعطیلی کامل یا نصفه و نیمه موزه‌ها، سینماها، سالن‌های تئاتر، سالن‌های کنسرت، استخرها و باشگاه‌ها می‌شود، بلکه چیزی هم به داشته‌هایمان اضافه می‌کند. اما احتمالا بعد از حدود 6‌ماه خانه‌نشینی اجباری و دنبال کردن همه فیلم‌ها و کتاب‌هایی که از قبل برنامه دیدن و خواندن‌شان را داشتیم، حالا همه ما نیاز به یک فهرست جدید داریم؛ فهرستی که به ما بگوید چه ببینیم و چه بخوانیم. در این شماره «داوود غفارزادگان»، «نصرالله مدقالچی»، «طاهره ایبد»، «ایمان قیاسی»، «ژیلا صادقی» و «سیامک گلشیری» این فهرست را در اختیارمان قرار‌داده‌اند که در ادامه خواهید خواند.

داوود غفارزادگان

   فرصتی برای بازبینی و بازخوانی فیلم‌ها و کتاب‌های ماندگار
مگر می‌شود اهل کتاب و کتابخوانی بود و «داوود غفارزادگان» را نشناخت؟ این داستان‌نویس ایرانی اگر چه بیشتر شهرتش را به‌خاطر فعالیت در حوزه ادبیات کودک و نوجوان به‌دست آورده، اما بیش از 3دهه است داستان‌هایی با موضوعات متنوع، برای مخاطبان متنوع نوشته است. خالق مجموعه داستان‌های «ما سه نفر هستیم»، «راز قتل آقامیر»، «دختران دلریز» و «ایستادن زیر دکل برق فشار قوی» و همچنین رمان‌های «شب ایوب»، «سایه‌ها و شب دراز» و «کتاب بی‌نام اعترافات»، بیش از 25 اثر برای گروه سنی کودک و نوجوان دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به «خلبان کوچولو»، «سنگ‌اندازان غار کبود»، «آواز نیمه‌شب» و... اشاره کرد. وقتی این نویسنده نام‌آشنا در جریان کارکرد صفحه پیشنهاد فیلم و کتاب ما قرار‌می‌گیرد، می‌گوید این روزها فرصت بسیار خوبی برای بازبینی و بازخوانی فیلم‌های کلاسیک و کتاب‌های ماندگار است؛ فیلم‌ها و کتاب‌هایی که به‌نظرش هنوز هم جایگزینی برایشان پیدا نشده است! برنده جایزه 20سال ادبیات داستانی، دنبال کردن آثار «آلفرد هیچکاک» کارگردان شهیر دنیا را به همه دوست‌داران فیلم و داستان توصیه می‌کند و می‌گوید: «اهل داستان می‌توانند از کارهای هیچکاک نوشتن بیاموزند!».


نصرالله مدقالچی

   مجموعه اشعار دکتر «شفیعی کدکنی» را بخوانیم

«آنه، تکرار غریبانه روزهایت چگونه گذشت؟ وقتی روشنی چشم‌هایت در پشت پرده‌های مه‌آلود اندوه پنهان بود.» این دکلمه زیبا و دلنشین کارتون «آنشرلی با موهای قرمز» را یادتان هست؟ این فقط یکی از کارهای بی‌نظیر «نصرالله مدقالچی»، یکی از باسابقه‌ترین و سرشناس‌ترین دوبلورهای ایران است. واقعیت این است که این دوبلور و گوینده نام‌آشنا هیچ نیازی به معرفی ندارد. کارهایش به خوبی معرف او هستند. نقش «ابوسفیان» با بازی «مایکل آنسارا» در فیلم «محمد رسول‌الله» با صدای مدقالچی برای ما جاودانه شده و او به جای کاراکتر «ژان والژان» در فیلم بینوایان، «توکو (زشت)» در فیلم خوب بد زشت، «کاپیتان هادوک» در فیلم ماجراهای تن‌تن، «هکتور باربوسا» دزدان دریایی کارائیب، «دکتر هانیبال لکتر» سکوت بره‌ها، «پروفسور دامبلدور» هری پاتر، «پرنس جان» رابین هود و... صحبت کرده است. صاحب این صدای منحصر‌به‌فرد توصیه می‌کند برای خوب نگه‌داشتن حالمان در این ایام، زیاد شعر بخوانیم؛ مخصوصا مجموعه اشعار دکتر «شفیعی کدکنی» که پر از حس و حال خوب است. اگر می‌خواهید بدانید گوینده معروف دکلمه آنشرلی چه فیلم‌ها و کتاب‌هایی را برای دیدن و خواندن در این روزها معرفی می‌کند، نگاهی به فهرست پیشنهادی‌اش بیندازید.


طاهره ایبد

   «دنگال» ببینیم و «بیا برایت قصه‌ای بگویم» بخوانیم

«طاهره ایبد» به قدری برای بچه‌ها و پدر و مادرهایشان آشناست که نیازی به هیچ معرفی‌ای ندارد. این نویسنده نام‌آشنای حوزه ادبیات کودک و نوجوان که تاکنون حدود 80عنوان کتاب برای گروه سنی بزرگسال، کودک، نوجوان، خردسال و حتی بچه‌های 6‌ماه تا 3سال منتشر کرده، جوایز مختلفی از جشنواره‌های معتبر دریافت کرده که جایزه اثر برتر جشنواره ادبیات داستانی وزارت ارشاد در سال1367، جایزه نویسنده برتر حوزه نگارش در جشنواره «بیست‌سال، بیست نویسنده» سال1380و جایزه برترین‌های کتابخانه مونیخ آلمان در سال1383 از آن جمله است. «شاخه شکسته»، «باغچه توی گلدان»، «نخل سوخته»، «دور گردون»، «چهل پنجره»، «به هوای گل سرخ»، «اسیران کوچک»، «عطش و آتش»، «شمشیر و اسب زخمی»، «کوچه به کوچه»، «از غریبه‌ها می‌ترسم»، «جنگجویان کوچک»، «خانواده آقای چرخشی»، «بچه‌های عاشورا»، «دیو سیاه دم به سر»، «کوزه‌ای که تنها بود»، «دلقک دریایی»، «سه مسافر عجیب»، «بی‌بو بی‌بی‌بو» و... فقط بخشی از کارنامه پر‌و‌پیمان این مدرس داستان‌نویسی، فعال مطبوعاتی و داور و دبیر جشنواره‌های ادبی است که در این شماره فیلم‌ها و کتاب‌های مورد‌علاقه‌اش را به ما و شما معرفی کرده است.


ایمان قیاسی

   از «مادر» و «پیانیست» تا «چشم‌هایش»

«ایمان قیاسی» را این شب‌ها در برنامه «عصر جدید» می‌بینیم؛ آن هم در قامت مجری پشت صحنه این برنامه تلویزیونی پربیننده و پرطرفدار. اما او پیش‌تر از آنکه مجری باشد، نوازنده و خواننده است. قیاسی 36ساله که دانش‌آموخته رشته موسیقی است، حضور در دنیای موسیقی را در سن 19سالگی و با نوازندگی برای خوانندگان نام‌آشنا از جمله «عباس بهادری» و «امیر تاجیک» آغاز کرد و خیلی زود خودش به‌عنوان یک خواننده مستقل به فعالیت پرداخت. این خواننده جوان تاکنون 2آلبوم موسیقی با نام‌های «شام آخر» و «حساسیت» منتشر کرده و از سال 1392با تک‌آهنگ‌هایش در دنیای موسیقی فعالیت دارد. اما بشنوید از ورود قیاسی به تلویزیون و فعالیتش در قالب یک مجری. نوازنده پرکاشن و ترومپت، آهنگساز و خواننده‌ای که آهنگ‌هایش مورد‌توجه بسیاری از علاقه‌مندان به موسیقی قرار گرفته، نخستین بار در سال1391 با اجرای برنامه «سایه روشن» به عرصه اجرا ورود پیدا کرد و حالا به‌عنوان مجری پشت صحنه عصر‌جدید، به معرفی شرکت‌کنندگان و گفت‌وگو با آنها در خلال این برنامه می‌پردازد. این شما و این هم فهرست پیشنهادی ایمان قیاسی برای گذران بهینه ایام قرنطینه.


ژیلا صادقی

   گذران روزها با آثار «نفیسه معتکف»

اگر برنامه‌های «بیدار شو آفتاب شد»، «خانه مهر»، «الفبای مهربانی»، «خانه من خانه تو»، «خانه فیروزه‌ای»، «دانه‌های عشق»، «آبی آسمونی»، «فرش بهشت»، «آب و آیینه»، «خوبی از خودتونه» و... را دیده باشید، حتما «ژیلا صادقی» را به‌خوبی می‌شناسید؛ مجری توانمند صدا‌و‌سیما که قبل از آنکه مجری باشد، در واحد دوبلاژ فعالیت داشت و گویندگی می‌کرد. او اگر‌چه بیشتر با اجراهایش شناخته می‌شود، اما در طول این سال‌ها بازیگری را هم تجربه کرده و بازی در مجموعه‌های تلویزیونی «شن‌های کف رودخانه»، «روزهای زندگی»، «زیر آسمان شهر»، «دردسرهای طلایی»، «هزاران چشم»، «آینه عشق» و «بادهای موسمی» و همچنین فیلم‌های سینمایی «بی‌همتا»، «خیلی دور خیلی نزدیک»، «به خاطر سوگند»، «آتش‌بس در بیمارستان» و «من سالوادور نیستم» را در کارنامه هنری‌اش دارد. ژیلا صادقی که مجری‌گری را از سال1378 و با اجرای برنامه «کاپیتولاسیون» برای شبکه 4سیما آغاز کرده و تاکنون اجرای حدود 40برنامه تلویزیونی برای شبکه‌های یک تا 5، شبکه خبر و شبکه جام‌جم را بر عهده داشته، برای سپری کردن این خانه‌نشینی اجباری مطالعه آثار «راندا برن» با ترجمه «نفیسه معتکف» را پیشنهاد می‌کند.

سیامک گلشیری

   مینی‌سریال «بیگانه»، کلاس داستان‌نویسی است

انتشار بیش از 20رمان و چندین مجموعه داستان از او یک نویسنده فعال و تمام‌عیار ساخته است. «سیامک گلشیری» را می‌گوییم؛ داستان‌نویس نام‌آشنایی که تاکنون بیش از 10بار نامزد جوایز مختلف ادبی بوده و 5بار موفق به دریافت جایزه شده است. «رژ قرمز» و «میدان ونک، یازده‌و‌پنج دقیقه» مجموعه داستان‌های گلشیری هستند که اولی در سال1396 و دومی در سال1398 منتشر شده‌اند. «شب طولانی»، «مهمانی تلخ»، «نفرین شدگان»، «چهره پنهان عشق»، «خفاش شب»، «آخرش می‌آن سراغم»، «آخرین رؤیای فروغ» و «تصویر دختری در آخرین لحظه» از جمله رمان‌های بزرگسال و «اولین روز تابستان»، «آرش و تهمینه»، «بردیا و ملکه سرزمین عاج»، «خانه‌ای در تاریکی» و «داستان انتقام» از جمله رمان‌های نوجوان این نویسنده نام‌آشناست. این در حالی است که از رمان‌های پنج‌گانه «خون‌آشام» او که در فهرست کاتالوگ کلاغ سفید کتابخانه بین‌المللی مونیخ سال2014جای گرفته، به‌عنوان پرفروش‌ترین مجموعه رمان تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران نام برده می‌شود. گلشیری توصیه می‌کند در این روزها مینی‌سریال 10قسمتی «بیگانه» را ببینیم؛ چرا که به عقیده او این مجموعه به‌تنهایی یک کلاس داستان‌نویسی است!


 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :