• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 7 مرداد 1399
کد مطلب : 106098
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/v2mGL
+
-

دوره‌گردی هوک در منطقه

سخنگوی وزارت خارجه: هوک حرف مفت می‌زند!

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران برای دومین‌بار در یک‌ماه اخیر به منطقه خلیج‌فارس سفر کرده تا با مقامات کشورهای عربی برای جلب همراهی آنان با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رایزنی کند. سخنگوی وزارت خارجه ایران دیروز با ادبیاتی تند و شدیداللحن برایان هوک را مورد خطاب قرار داد.
برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در سفرش به قطر در یک سخنرانی ویدئویی گفت: من با رهبران کشورهای خلیج‌فارس و سراسر جهان گفت‌وگو کرده‌ام هیچ‌کسی بر این باور نیست که ایران باید بتواند آزادانه جنگ‌افزارهای معمولی مانند جت‌های جنگی و انواع متعددی از موشک‌ها را خریداری کند.
هوک در ادامه با بیان ادعاهایی علیه ایران گفت: اگر شورای امنیت سازمان ملل نتواند تا ۱۸اکتبر تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند، ایران خواهد توانست این تسلیحات را آزادانه خرید و فروش کند. تصور کنید اگر این اتفاق بیفتد، منطقه چگونه به‌نظر خواهد رسید. درگیری‌ها در کشورهایی همچون سوریه و یمن به‌طور حتم شدت خواهد یافت.
برایان هوک اوایل تیرماه هم به رژیم صهیونیستی، امارات، عربستان سعودی و بحرین سفر کرده بود تا درباره ایران با مقامات آنها رایزنی کند. ادعاهای برایان هوک در این‌باره در پی این مطرح می‌شود که اخیرا دولت آمریکا در تلاش بوده است با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل، کشورهای دیگر عضو شورا را مجاب به حمایت از تمدید این تحریم علیه ایران کند. دولت آمریکا با وجود خروجش از توافق هسته‌ای در سال۲۰۱۸ تهدید کرده که اگر این تحریم تمدید نشود، از سازوکار بازگردانی تحریم‌ها در توافق هسته‌ای و قطعنامه۲۲۳۱ برای بازگردانی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران استفاده خواهد کرد.
براساس قطعنامه2231 شورای امنیت که 5سال پیش در تأیید برجام صادر شد بخشی از تحریم‌های تسلیحاتی ایران قرار است ۲۷مهرماه منقضی شود. رئیس‌جمهور ایران در نامه به سران کشورهای عضو برجام درباره عواقب تمدید تحریم تسلیحاتی ایران هشدار داده که توقف اجرای پروتکل الحاقی و خروج از ان‌پی‌تی ازجمله طرح‌های احتمالی ایران برای مقابله با اقدام آمریکا ارزیابی می‌شود. دیروز سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در مورد اظهارات برایان هوک ازجمله ادعای اینکه رئیس‌جمهور آمریکا در کنار ملت ایران است، گفت: آقای هوک حرف‌های زیادی می‌زند. حرف‌های مفت می‌زند و از طرف دیگر با توجه به شرایط آمریکا و براساس توهماتی که دارد به یک دوره‌گردی افتاده‌اند.
به‌گزارش ایسنا، موسوی با بیان اینکه حرف‌های وی بی‌اساس است، گفت: ازجمله ادعاهای مضحک مطرح‌شده این بود که رئیس‌جمهور آمریکا کنار مردم ایران است. واقعیت آن است که رئیس‌جمهور آمریکا مقابل ملت ایران است. موسوی با اشاره به تحریم اقتصادی اعمال‌شده از سوی آمریکا علیه ایران و تهدید فشارها علیه کشورمان در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ گفت: اقداماتی که او علیه شهروندان ایرانی در ارتباط با تروریسم اقتصادی و یا تحریم‌ها انجام داده آیا بیانگر این است که او کنار مردم ایران ایستاده است؟ به‌خاطر بستن راه‌های قانونی و محدودیت‌هایی که برای ارسال دارو به ایران ایجاد کرده تعدادی از کودکان بیمار ما جان خود را از دست داده‌اند و بیمارانی که دچار بیماری صعب‌العلاج هستند در تهیه داروهای خود با مشکل روبه‌رو هستند.
سخنگوی وزارت خارجه با برشمردن برخی دیگر از اقدامات نامشروع دولت آمریکا علیه ایران، گفت: دولت آمریکا تمام مقررات بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد و با قلدری و یکجانبه‌گرایی عمل می‌کند. آیا این اقدامات به‌ معنای ایستادن کنار ملت ایران است؟ ملت ایران به این حرف‌ها توجهی نمی‌کند.
سخنگوی وزارت خارجه در عین حال در مورد اظهارات اخیر پمپئو در ارتباط با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران و تلاش‌های این کشور در این زمینه گفت: براساس رایزنی‌ها و تماس‌هایی که ما با دوستانمان داشتیم، بعید می‌دانم آمریکایی‌ها به اهداف خود در این زمینه دست پیدا کنند. چین و روسیه صراحتا با طرح آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مخالفت کرده‌اند، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران هفته قبل به مسکو سفر کرد و پیامی که آن را مهم و درباره برجام توصیف کرده بود در تماس تلفنی یک‌ساعته از طریق خط امن با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در میان گذاشت. حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران 2ماه قبل با اشاره به عضویت چین و روسیه در شورای امنیت از آنان خواسته بود قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را وتو کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید