• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 25 تیر 1399
کد مطلب : 104911
+
-

عارف: از اصلاح‌طلبی عبور نمی‌کنیم


محمدرضا عارف، چهره شناخته‌شده جریان اصلاحات با تأکید بر کمرنگ شدن اعتماد مردم به مسئولان و حاکمیت، بازسازی اعتماد مردم به تشکل‌های سیاسی و بازتولید اعتماد بین ملت و حاکمیت را نسخه درمان بحران‌های ایجاد شده دانست.
به‌گزارش همشهری، هنوز موج خبری استعفای غیرمنتظره و پربحث عارف از ریاست شورای سیاستگذاری اصلاحات فروکش نکرده و کمتر روزی است که از اردوگاه اصلاحات خبری درباره آن به گوش نرسد؛ یک روز خبر از طرح گزینه‌های جانشینی اوست و دیگر روز خودانتقادی اصلاحات و چرایی و چگونگی بروز رخوت در این جریان؛ هر دو موضوع به‌گونه‌ای هماهنگ و همراه بحث عاقبت سیاسی این جریان را بیش از هر زمانی برجسته می‌کنند. در چنین فضایی سخنان دیروز عارف در رأس نشست تشکل متبوعش یعنی شورای‌عالی بنیاد ایرانیان به‌عنوان یک چهره اصلاح‌طلب که هم در تیرس نقد جمعی هم‌جبهه‌هایش است و هم خود در انتقاد به روندی بروز یافته در این جریان دست به استعفا زد، قابل تامل و بررسی است. او در صحبت‌هایش نسبت‌به شرایط فعلی اصلاحات و اصلاح‌طلبان گلایه کرد و در پاسخ به گمانه‌زنی‌هایی که درمورد استعفایش از ریاست شورای سیاستگذاری اصلاحات می‌شود، تأکید کرد: ما نه از اصلاح‌طلبی عبور می‌کنیم، نه از آن عقب می‌نشینیم. معیارمان برای اصلاحات هم منافع و مصالح ملی است. برخی حرف‌ها را به‌خاطر کشور، ملت و نظام تحمل می‌کنیم، اما اگر ببینیم مصالح کشور و ملت‌مان در خطر است، حتما سکوت نمی‌کنیم. رئیس بنیاد امور ایرانیان همچنین با بیان اینکه متأسفانه امروز فضای عمومی کشور با تندخویی، اهانت و تهمت و افترا همراه شده است و این زیبنده انقلابی که داعیه فرهنگی داشت نیست، خاطرنشان کرد: هنر عده‌ای سرمایه‌سوزی شده است و برای نیل به این هدف دروغ می‌گویند و تهمت می‌زنند.
عارف افزود: تلاش ما در بنیاد امید ایرانیان باید حاکمیت اخلاق در کشور باشد. برای حاکمیت اخلاق در کشور حاضریم هزینه بدهیم که تاکنون هم داده‌ایم. حاضریم بسیاری از حرف‌های ناروا را تحمل کنیم، ولی از منافع گفتمانی خود عبور نکنیم. برای تقویت همبستگی در جریان اصلاحات بسیاری از بداخلاقی‌ها را تحمل می‌کنیم.

دروغ مشکل اصلی امروز جامعه است 
عارف دیروز در مقام رئیس بنیاد امور ایرانیان با بیان اینکه رواج دروغ و عدم‌صداقت با مردم مشکل و چالش اصلی امروز جامعه ماست، بر ضرورت تلاش حاکمیت برای بازسازی سرمایه اجتماعی، کاهش شکاف حاکمیت و ملت و تقویت اتحاد و انسجام ملی تأکید کرد و گفت: حاکمیت اگر نتواند در مسیر تقویت و بازتولید اعتماد بین ملت و حاکمیت گام بردارد، نمی‌تواند بر بحران‌های کنونی و آینده فایق آید.
عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برای از بین بردن معضلات اجتماعی همچون فقر، فساد و تبعیض باید به یک تغییر رویه کلان دست زد و نیاز به یک عزم عمومی و ملی است، هشدار داد که ادامه این رویه بحران‌های عمیقی را برای کشور و نظام رقم می‌زند. وی سپس به موضوع حکمرانی خوب اشاره کرد و گفت: نمی‌توانیم طبقه متوسط و نخبه کشور را تضعیف کنیم و نمی‌توانیم رویه‌های ضد‌علمی و ضد‌توسعه و پیشرفت داشته و انتظار بهبود اوضاع را داشته باشیم. عارف ادامه داد: نمی‌توانیم دستاوردهای جامعه نخبگان و دانشگاهیان را در زمینه‌های اجتماعی نادیده بگیریم و انتظار معجزه داشته باشیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید