• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 15 تیر 1399
کد مطلب : 104075
+
-

ادامه واکنش‌ها به نامه موسوی خوئینی‌ها

حجاریان: وضعیت آزادی بیان بغرنج است

نامه سیدمحمد موسوی‌‌خوئینی‌ها‌ خطاب به رهبری، یک هفته پس از انتشار آن همچنان با واکنش‌های مختلفی از سوی افراد و تشکل‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا همراه است. 
روز گذشته جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی از تشکل‌های وابسته به جریان اصولگرا با انتشار بیانیه‌ای به نامه اخیر آیت‌الله موسوی‌خوئینی‌ها‌ به رهبری واکنش نشان داد. 
به گزارش ایسنا، در بخش ابتدایی این بیانیه خطاب به موسوی‌خوئینی‌ها آمده است: اگر اشکالی وارد باشد که قطعا هست، متوجه شما و همفکران شما و دولت همفکر شماست نه رهبری که خودشان همواره از این اوضاع اقتصادی و فرهنگی اظهار گلایه و نگرانی کرده‌اند. 
در بخش پایانی بیانیه ایثارگران آمده است: اینکه شخصی که در اول انقلاب پرچمدار تسخیر لانه جاسوسی و نقش اول را در این زمینه که به تعبیر امام‌خمینی(ره) انقلاب دوم و انقلابی بزرگ‌تر از انقلاب اول لقب گرفته است؛ امروزه به جایی برسد که علت‌العلل مسائل را تلویحا در قطع ارتباط با آمریکا بداند؛ خود درس‌ها در زمینه جریان‌شناسی سیاسی و ریشه تغییر و تحولات سیاسی افراد دارد.
پیش از این، سیداحمد خاتمی، عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از نامه موسوی‌خوئینی‎ها، دفاع از ولایت را وظیفه حتمی خود دانسته و گفته بود: اگر مدیریت ولایت نبود، امروز باید با داعش در خیابان‎های کلانشهرهای خود می‎جنگیدیم و هیچ‌کسی حتی نویسنده این نامه جسارت‌آمیز نیز امنیت نداشت. خاتمی با بیان اینکه «بوی انتقام از رهبری به مشام می‌رسد»، نامه موسوی‌خوئینی‎ها را اهانت‌آمیز خواند و گفت: جدا جفا هم حدی دارد که برخی این حد را نمی‌شناسند.
در دیگر سو، برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب نیز به انتقادات تند اصولگرایان به موسوی‌خوئینی‌ها پاسخ دادند. سعید حجاریان، تئوریسین جریان اصلاحات طی یادداشتی، ادبیات این نامه‌ را «محترمانه و دلسوزانه» خوانده و نوشت: واضح بود انتشار نامه‌ای از سوی فردی با این سابقه، سیلی از انتقادات را به‌دنبال خواهد داشت اما روشن نبود وضعیت آزادی بیان تا این حد بغرنج شده است که متنی در این حد کوتاه از یک‌سو به رادیکالیسم و ساختارشکنی ترجمه شده و از سوی دیگر به صفت سهم‌خواهی متصف می‌شود. 
به هر تقدیر گویی به فصلی جدید از تحولات سیاسی ورود کرده‌ایم که روحیه انتقادپذیری از میان رفته است و از هر سو، به متن و صاحب متن حمله می‌شود. حجاریان در مشق‌نو نوشت: عده‌ای خطاب به آیت‌الله خوئینی‌ها می‌گویند وضع موجود ثمره کار شماست! درحالی‌که ایشان بیش از 3 دهه است که خانه‌نشین بوده‌اند.
در همین حال، عباس عبدی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب درباره واکنش‌های مخالفان به نامه خوئینی‌ها به جماران گفت: کسانی که شجاعت حمله به اصل انقلاب و امام را ندارند اکنون فرصت پیدا کرده‌اند که این هدف خود را ریاکارانه پشت حمله به آقای خوئینی‌ها پنهان کنند. آنان نقد را به منجلاب کشیده‌اند و خود نیز در این نقد غوطه‌ورند.

این خبر را به اشتراک بگذارید