• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
یکشنبه 15 تیر 1399
کد مطلب : 104071
+
-

ماموران اطلاعات یکی از بزرگ‌ترین سرقت‌های تاریخی از بانک را در سیرجان خنثی کردند

ناکامی سرقت 15هزار میلیارد تومانی در آخرین ثانیه‌

احسان یزدی_خبرنگار

اعضای یک باند مخوف بعد از ماه‌ها برنامه‌ریزی و پشت‌سر گذاشتن موفقیت‌آمیز تمامی مراحل سرقت، درست زمانی که قصد خارج‌کردن 15هزار میلیارد تومان از حساب‌های بانکی در سیرجان را داشتند، گرفتار مأموران وزارت اطلاعات شدند.
به گزارش همشهری، اعضای این باند 7مهندس و متخصص آی‌تی اهل خوزستان، تهران، مشهد، کرج و آمل بودند که از مدتی قبل با تهیه خانه‌ای در شهرستان سیرجان استان کرمان در آنجا جمع شده بودند تا نقشه این سرقت تاریخی را عملی کنند. آنها که می‌دانستند با توجه به حضور شرکت‌های بزرگ معدنی در سیرجان، حساب‌های بانکی آنها گردش زیادی دارد، این شهر را برای اجرای نقشه‌شان انتخاب کرده بودند و تصور می‌کردند که هرگز رازشان فاش نخواهد شد.
به گفته محسن نیک‌ورز، دادستان عمومی و انقلاب سیرجان، برخی اعضای این باند از متخصصان حرفه‌ای آی‌تی بودند که بعضا در گذشته با شبکه بانکی کشور ارتباط کاری و از این طریق با سیستم‌های بانک موردنظرشان آشنایی کامل داشتند. آنها با اقدامات فنی بسیار پیچیده و دقیق و از طریق هک و اختلال در سیستم بانکی، توانسته بودند نقشه خود را تا مراحل پایانی پیش ببرند اما در آخرین مرحله ناکام ماندند.
سیستم بانکی کشور به‌گونه‌ای است که در زمان انتقال مبالغ بالا، این انتقال به شیوه مرحله‌ای انجام می‌شود و دراجرای هر مرحله، تأیید مسئولان بانک ضروری است. با این حال متهمان با استقرار در سیرجان و نفوذ به شبکه بانکی و ایجاد اختلال در سیستم بانک، توانسته بودند با شناسایی چند حساب، مراحل جابه‌جایی پول و تأیید این مراحل را به‌صورت غیرمجاز طی کنند. اما در آخرین گام که می‌خواستند پول را برداشت کنند، حین عملیات در سیرجان بازداشت شدند. متهمان از قبل و با شناسایی چند صرافی بزرگ در ترکیه، مقدمات اجرای نقشه‌شان را عملی کرده بودند و قرار بود بعد از خروج 15هزار میلیارد تومان از حساب‌های بانکی، این مبالغ از طریق حساب صرافی‌ها به ترکیه منتقل شود که خوشبختانه پیش از آخرین مرحله و انتقال پول به حساب‌های مورد نظر دزدان، نقشه‌شان ناکام ماند. براساس این گزارش، مأموران اطلاعات که از مدتی قبل و در جریان بررسی‌های اطلاعاتی در جریان فعالیت این باند قرار گرفته بودند، با استقرار در سیرجان و زیرنظر گرفتن عملیات‌های بانکی توانستند در آخرین لحظات عملیات این باند را ردگیری و آن را خنثی کنند. به گفته دادستان سیرجان، متهمان پرونده اهل مناطق مختلف کشور هستند که ۷ نفر در این رابطه در سیرجان دستگیر و دیگر همدستان آنها جمعا به تعداد ۱۵ نفر در شهرهای خوزستان، تهران، مشهد، کرج، آمل و... دستگیر و به زندان سیرجان منتقل شدند. این مقام قضایی ضمن تقدیر از اقدام بموقع سربازان گمنام امام زمان(عج) تصریح کرد: یکی از متهمان اهل سیرجان است اما در زمینه فنی دخالتی نداشته و فقط میزبان دیگر متهمان بوده است و در زمینه اسکان و پذیرایی با آنها همکاری می‌کرده است‌. به گفته وی پرونده هر ۱۵ متهم این ماجرا به اتهام اخلال در نظام پولی و بانکی کشور در دادگاه انقلاب سیرجان در حال رسیدگی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید