• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 9 تیر 1399
کد مطلب : 103601
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/jRvNW
+
-

کاهش ۲۰درصدی کارمزد معاملات سهام

سازمان بورس طرح کاهش ۲۰درصدی کارمزد معاملات را ابلاغ کرد. براساس این طرح کارمزد معاملات سهام از اول مرداد‌ماه کاهش خواهد یافت. با این حال هنوز تصمیمی برای کاهش مالیات معاملات سهام گرفته نشده است و در این زمینه وزارت اقتصاد باید تصمیم بگیرد.
به‌گزارش همشهری، بالاخره پس از مدت‌ها بحث در مورد کاهش کارمزد معاملات در بورس، پس از   تغییرات مدیریتی در بورس، طرح کاهش کارمزد معاملات تصویب و ابلاغ شد. درحال حاضرهزینه معاملات سهامداران با احتساب نیم‌درصد مالیاتی که به دولت پرداخت می‌شود در حدود 1.5درصد است.  این از بالاترین هزینه‌های معاملات در بورس‌های جهان است. بر همین اساس سازمان بورس تصمیم گرفته است هزینه معاملات سهام را از محل یک درصدی که مربوط به کارمزد سهام می‌شود تا سقف 20درصد کاهش دهد. این میزان کاهش کارمزد با وجود اینکه منجر به کاهش درآمد ارکان بازار سرمایه می‌شود اما برای سهامداران خیلی هم پررنگ نیست. احتمالا رقم کارمزد معاملات به جای 1.5درصد در حد 1.3درصد باقی خواهد ماند. چنانچه قرار باشد هزینه معاملات بیش از این کاهش پیدا کند وزارت اقتصاد باید طرحی را تصویب کند تا میزان مالیات نیم درصدی که دولت برای مالیات دریافت می‌کند کاهش یابد. به این ترتیب هزینه معاملات مشتریان بازار سرمایه بیش از این کاهش پیدا می‌کند. هنوز مشخص نیست آیا دولت قصد دارد چنین کاری انجام دهد یا خیر اما با توجه به مشکلات مالی دولت و کسری بودجه به‌نظر نمی‌رسد که دولت از دریافت نیم درصد مالیات صرف‌نظر کند یا حتی آن را کم کند.در چنین شرایطی سازمان بورس تصمیم گرفته است آن بخش از هزینه‌های معاملاتی که مربوط به کارمزد ارکان بازار سرمایه و  خود سازمان بورس است را کاهش دهد تا هزینه معاملاتی سهامداران کاهش یابد.

اجرا از اول مرداد
محمد رضا معتمد، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در گفت‌وگو با همشهری با اعلام خبر کاهش کارمزد معاملات سهام گفت: سقف نرخ کارمزد خریدوفروش شرکت‌های بورس، فرابورس، مدیریت فناوری بورس تهران، سپرده‌گذاری مرکزی و شرکت‌های کارگزاری از معاملات به میزان 20درصد در هر معامله کاهش یافته و این کاهش کارمزد از اول مرداد اجرا می‌شود. او درباره کاهش سهم دولت یعنی مالیات معاملات سهام گفت: این موضوع در حیطه اختیارات سازمان بورس نیست و دولت و حاکمیت باید در این‌باره تصمیم بگیرند اما آن بخش از هزینه معاملات که مربوط به ارکان بازار سرمایه بوده با تصمیم هیأت مدیره سازمان بورس کاهش پیدا کرده است. به گفته معتمد در مورد کاهش سهم سازمان بورس از کارمزد معاملات سهام، شورای بورس باید تصمیم بگیرد و طرح آن ظرف یک یا 2هفته آینده به شورای بورس ارائه می‌شود و به‌احتمال زیاد شورای بورس با آن موافقت خواهدکرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید