• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 17 خرداد 1399
کد مطلب : 101922
+
-

باران و گرد ‌و خاک در راه است

باران و گرد ‌و خاک در راه است

    بعد از چند روز گرم، هواشناسی از امروز (شنبه) تا دوشنبه هفته جاری، برای7 استان کشور، بارندگی، آب‌گرفتگی و صاعقه پیش‌بینی کرده است. این در حالی است که اداره کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده است طی 5 روز آینده، سرعت وزش باد در برخی از استان‌ها موجب خیزش گرد و خاک خواهد شد.
به گزارش گروه ایرانشهر، امروز (شنبه) ۱۶ خرداد در شمال آذربایجان‌شرقی، ارتفاعات اردبیل، ارتفاعات شرقی چهارمحال‌وبختیاری و کهگیلویه‌وبویراحمد، ارتفاعات جنوبی اصفهان، غرب هرمزگان، جنوب سیستان‌و‌بلوچستان و برخی نقاط گلستان رگبار پراکنده باران همراه با رعد و برق پیش‌بینی می‌شود. در نیمه شمالی آذربایجان‌غربی، گلستان، خراسان‌شمالی، شمال خراسان‌رضوی، ارتفاعات سمنان و ارتفاعات شرقی تهران نیز رگبار باران گاهی با رعد و برق دور از انتظار نیست. این وضع روز یکشنبه ۱۸ خرداد در خراسان‌شمالی، شمال خراسان‌ رضوی، ارتفاعات شمالی سمنان و ارتفاعات شرق تهران پیش‌بینی می‌شود.
روز دوشنبه ۱۹ خرداد نیز در شمال خراسان‌رضوی، شرق خراسان‌شمالی و شرق هرمزگان، رگبار پراکنده باران پیش‌بینی می‌شود.
همچنین پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد طی 5 روز آینده در بیشتر مناطق کشور سرعت وزش باد قابل ملاحظه است و در برخی نقاط به‌ویژه در مناطقی از شرق و جنوب شرق، مرکز، جنوب و جنوب غرب می‌تواند موجب خیزش گرد و خاک شود. از روز شنبه با نفوذ جریان‌های خنک شمالی کاهش دما در نوار شمالی کشور رخ می‌دهد و تا اواسط هفته آینده این هوای خنک در نوار شمالی کشور ماندگار است. همچنین روزهای شنبه و یکشنبه ۱۷ و ۱۸ خرداد دریای خزر مواج است.
با توجه به پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، هواشناسی درباره آب‌گرفتگی معابر عمومی و برخورد صاعقه در شمال آذربایجان‌غربی، شمال آذربایجان‌شرقی، نوار غربی اردبیل و ارتفاعات مازندران در روز شنبه، ارتفاعات و شرق مازندران، گلستان،‌ خراسان‌شمالی و شمال خراسان ‌رضوی در روز یکشنبه و خراسان‌شمالی و شمال خراسان‌رضوی در روز دوشنبه هشدار داده است. 

سیلابی شدن مسیل‌ها در خراسان شمالی
رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی خراسان شمالی هم با اشاره با فعالیت سامانه بارشی از احتمال سیلابی‌شدن مسیل‌ها در روزهای ابتدایی هفته جاری خبر داد و گفت: با فعال شدن سامانه بارشی از امروز (شنبه)، مردم استان در مناطق مختلف از جمله نواحی شرقی و شمالی شاهد وزش باد شدید با احتمال گرد و خاک خواهند بود. مهری هاشمی دوین تاکید کرد: طی روزهای آتی کاهش محسوس دما دور از انتظار نیست و مردم، کاهش ۱۰ تا ۱۴ درجه‌ای دما به‌ویژه در گرم‌ترین ساعات روز شنبه تا دوشنبه را تجربه می‌کنند.

کاهش محسوس دما در اردبیل و زنجان 
مدیر کل هواشناسی اردبیل هم با اشاره به اینکه استان هفته پر بارشی همراه با کاهش دما را در پیش دارد، عنوان کرد: با نفوذ سامانه بارشی در غالب مناطق استان مخصوصاً در نواحی شمالی و نوار غربی وزش تندبادهای لحظه‌ای و کاهش دمای هوا بین ۴ تا ۷ درجه و رگبار باران توأم با رعد و برق پیش بینی می‌شود. سیاوش محمدی افزود: طی هفته جاری در بعضی نقاط از جمله اردبیل، سرعین، نمین، هیر، نیر، ارشق، ایردموسی، انگوت، مشگین شهر، گردنه‌های الماس و قره آغاج، حیران، لنگان و صایین و بلندی‌های منتهی به گیلان هوا ابری و همراه با بارش خفیف باران خواهد بود. 
وی تاکید کرد: خودداری از کوهنوردی و حضور در حواشی و بستر رودخانه‌ها، مسیل‌ها، کوهپایه‌ها و فضاهای روباز به خاطر خطرهای سیلاب، تگرگ و صاعقه به هنگام بارش و اغتشاشات جوی توصیه می‌شود.
اداره کل هواشناسی استان زنجان از نفوذ توده هوای خنک به استان و کاهش دما در اغلب مناطق خبر داد و اعلام کرد: از امروز (شنبه) با نفوذ توده هوای خنک به استان کاهش دما در اغلب مناطق پیش بینی می‌شود و این خنکی نسبی هوا تا روز دوشنبه در استان برقرار خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید