7
دو شنبه 21 بهمن 1398
شماره 7878
جشنواره
23023607
02123023901
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

اسکار وقت‌نشناس، سؤالات پرشمار و سینمای دیجیتال

فضای منفی
1- جشنواره امروز به ایستگاه پایانی می‌رسد و چند روز که بگذرد، گردوخاک‌ها کاملا فرومی‌نشیند و بهتر می‌توان درباره کیفیت فیلم‌های نمایش داده‌شده و نحوه برگزاری جشنواره قضاوت کرد.
ویژه
در هر دوره‌ای از جشنواره، تعدادی فیلم متوسط و زیرمتوسط نمایش داده می‌شود که جریان اصلی سینمای ایران را بازتاب می‌دهند و انگشت‌شماری فیلم خیلی خوب یا خیلی بد که مسیرشان را از بقیه جدا می‌کنند و واکنش‌های تند و پرشور به‌وجود می‌آورند.
در هشتمین روز جشنواره فیلم فجر 3 فیلم برای نمایش در سینمای رسانه‌ها ناخواسته کنار هم قرار گرفتند تا جنسی از فیلم‌های ایرانی را نمایندگی کنند که معلوم نیست برای چه ساخته می‌شوند.
این سرراست‌ترین فیلم کیمیایی این‌سال‌هاست؛ فیلمی که خیلی زود قهرمانش را معرفی و هدفش را مشخص می‌کند.
شهاب از آسمان جشنواره عبور کرد اما این‌بار بازی که نه، بلکه اعتراض‌هایش به زمین سینما برخورد و خسارت‌هایی هم برجا گذاشت.
کارگردان همیشه باید بتواند میان آنچه دوست دارد و آنچه به‌کار فیلم می‌آید، دست به انتخاب بزند. اگر کارگردان نتواند از پس چنین کاری بربیاید، قاعدتاً تهیه‌کننده و تدوینگر باید به کمک او بیایند.
رویا افشار، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر، امسال با فیلم دشمنان به کارگردانی علی درخشنده در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

سینما بهشت

گفت‌وگو با کیوان علیمحمدی و علی اکبر حیدری که با «سینما شهر قصه» به تاریخ سینمای ایران ادای دین کرده‌اند
سینما یعنی همین، یعنی تماشای یک فیلم در همسایگی خانه قوام‌السلطنه و مصاحبه درباره آن در کافه‌ای شلوغ حوالی دارآباد، یعنی همین پرواز بر بال سیمرغ رویاپردازی و عشق و نوستالژی، یعنی فیلم ساختن و خستگی‌کشیدن و بعد هم تن‌دادن به اینکه فیلمت برود در گنجه و دوباره فیلم ساختن.
پنجره‌های بی‌افق

پنجره‌های بی‌افق

«خورشید» را می‌توان بازگشت موفق و دوباره مجید مجیدی به کوچه پس‌کوچه‌های جنوب تهران قلمداد کرد؛ جایی که او با خلق «بچه‌های آسمان» و ایجاد فضایی تکان‌دهنده در قلب فقر اصیل و قابل ستایش موفق شد جدا از تماشاگران ایرانی، قلب میلیون‌ها انسان روی زمین را نیز تسخیر کرده و تا یک قدمی فتح اسکار پیشروی کند.

تئاتر، تئاتر است

نقد روز
«شهر بد» درباره فشارهای وارده بر کارگران کارخانجات صنعتی در اروپای سال‌های آغازین قرن بیستم است و توانست ما را با گونه‌ای متفاوت از نمایش‌های به‌اصطلاح پسادراماتیک آشنا کند.
PDF جشنواره
کوتاه جشنواره
ابراهیم پشت‌کوهی، نویسنده و کارگردان شناخته‌شده تئاتر، ۱۰‌سال بعد از روی صحنه‌بردن نخستین بخش از سه‌گانه مدنظرش از آثار شکسپیر، این بار اتللو را در نمایشی با عنوان «تنها خرچنگ خانگی لای ملافه‌ها خانه می‌کند اتللو» از ۲۳بهمن در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌آورد. این کارگردان پیش از آغاز اجرای عمومی‌اش، 2اجرا نیز در جشنواره تئاتر فجر دارد.
گفتند جوانی است شیرازی که با 2بازیگر آمده و یک میز نسبتا طویل. این جوان شیرازی البته پیش از آن هم تئاتر اجرا کرده بود؛ نمایشی به نام «قصه‌های در گوشی» ولی آنچه نام او را بر سر زبان‌ها انداخت، رقص روی لیوان‌ها بود. امیر رضا کوهستانی با همین نمایش در تئاتر ایران، شهره شد و بعد از آن هم راه درستی در پیش گرفت، تا به امروز که همچنان مارکوپولوی تئاتر ماست.
در بیست‌و‌ششمین جشنواره تئاتر فجر، محمد یعقوبی، دیگر هنرمند شناخته‌شده‌ بود. او سال‌ها پیش با اجرای نمایش‌های «زمستان 66» و «یک دقیقه سکوت»، «قرمز و دیگران»، «رقص کاغذپاره‌ها»، «شب بخیر مادر» و... خود را به‌عنوان یکی از هنرمندان مستعد تئاتر، به اثبات رسانده بود.