7
شنبه 12 بهمن 1398
شماره 7870
جشنواره
23023607
02123023901
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

خوب‌کردن حال مردم با سینما

بهتاش صناعی‌ها امسال با دومین فیلمش، «قصیده گاو سفید» در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.
ویژه
رسیدیم به ایستگاه سی‌وهشتم. به جشنواره‌ای که هنوز مهم‌ترین رخداد سینمایی کشور است.
جشنواره فیلم فجر سال 1361متولد و در نخستین دوره، غیررقابتی برگزار شد. تا نیمه این دهه تولیدات سینمای ایران زیاد نبود و جشنواره هم نتوانسته بود جایگاه خود را تثبیت کند؛ طوری که در دوره چهارم، 6فیلم به‌عنوان بهترین فیلم انتخاب شد!
سامان سالور کارگردان سینما، بعد از 6سال دوری از فیلمسازی، با فیلم «سه کام حبس» در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر و در بخش سودای سیمرغ حاضر است. نخستین فیلم بلند او «ساکنین سرزمین سکوت» ۱۳۸۲ برنده جایزه فیپرشی شد.
پنهان نمی‌کنم / خانم‌ها / آقایان / من نیز می‌دانم که میوه / در سوگواری طعم ندارد / حرف اگر بزنیم / حرف آوازهایی‌ست / که زیر باران هم / می‌توان خواند.
گفت‌وگو با سهیل بیرقی درباره سومین فیلمش و البته تحریم و تکریم جشنواره

به اعتراض «عامه پسند» تن ندادم

امروز و با نمایش «عامه‌پسند» در جشنواره فیلم فجر، قاب تریلوژی زنانه سهیل بیرقی بر دیوار سینمای ایران میخ می‌شود. «من» و «عرق سرد» 2 فیلم قبلی او سراسر رنگ زنانگی، خاص بودن و اعتراض داشتند اما در «عامه پسند» بیرقی سراغ زنی رفته که هرچند تار‌و پود اعتراض را به هم گره می‌زند اما عصیانش از طبقه معمولی‌هاست. او یک خانه‌دار است که جرقه اعتراضش را تا آسمان فریاد می‌کند و تلألو عصیانش را بر زمین می‌تاباند.
سینمای مستقل نفس‌های آخرش را می‌کشد

سینمای مستقل نفس‌های آخرش را می‌کشد

مریم مقدم بازیگر، فیلمنامه‌نویس و کارگردانی است که کارش را در سینما از سال 1372آغاز کرده و به‌رغم اینکه بیست و اندی سال از حضورش در این حرفه می‌گذرد، اما ترجیح داده که گزیده‌کار باشد.
زمان اندیشه کم و تیغ سانسور برنده است
زمان اندیشه کم و تیغ سانسور برنده است
رضا بهرامی از جمله کارگردانانی است که در بخش «مسابقه آثار صحنه‌ای» سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد. وی که آخرین حضورش در جشنواره تئاتر فجر به سال گذشته با نمایش «لازمان، لامکان» در مسابقه تئاتر خیابانی و برگزیده شدن اثرش در دو بخش موسیقی و طرح و ایده‌پردازی برمی‌گردد، در سی و هشتمین دوره از جشنواره نمایش «کریملوژی» را روی صحنه می‌برد؛ نمایشی که در اجرای عمومی توانست در جذب مخاطب و فروش به نسبت دیگر نمایش‌ها موفق باشد.

طاها عبدخدایی این نام را به‌خاطر بسپارید

دریچه صحنه
اوایل دهه 60هنوز کشور درگیر اتفاقاتی بود که به واسطه انقلاب در کشور ایجاد شده بود؛ هنوز وضعیت بسامان نرسیده بود که ایران درگیر جنگ شد.

شکار روباه و قصه‌آغامحمدخان

سال 1387علی رفیعی به وسوسه‌ای چندین ساله پاسخ داد و نمایشنامه «شکار روباه» خود را برای شرکت در جشنواره تئاتر فجر دست گرفت.

تنها و قابل ترحم

تا همین 10سال پیش جشنواره تئاتر فجر برایمان تب و تابی داشت. نمایش‌ها اغلب نخستین اجرای خود را در این رویداد تئاتری به صحنه می‌بردند و حضور هر اثری می‌توانست کنجکاوی‌برانگیز باشد؛ به‌ویژه اگرکه این نمایش متعلق به هنرمندی بود که پیشینه‌اش را می‌دانستیم و آثار قبلی‌اش برایمان دلپذیر بود که شور و شوق دیدن نمایش تازه‌اش دوچندان هم می‌شد.
PDF جشنواره
کوتاه جشنواره
فیلم فجر یک‌در‌میان حاضر بوده‌اند. گاه از برگزیدگان سینما حقیقت و جشنواره فیلم کوتاه چند فیلم انتخاب می‌شدند تا در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآیند. اما کم پیش نمی‌آمد که در روزهای پایانی منتهی به جشنواره شمار فیلم‌ها دستخوش تغییر شوند و ناگهان منتخبان به حداقل تقلیل یابند یا حذف شوند. حضور غیرقطعی فیلم‌های کوتاه و مستند سبب می‌شد که فیلم‌ها چندان مورد توجه قرار نگیرند و نمایش‌آنها اغلب به‌شکلی کم‌رمق با حضور حداقل تماشاگران برگزار شود.
یکشنبه ۱۳ بهمن، دومین روز از اجراهای صحنه‌ای، خیابانی و دیگرگونه‌های اجرایی و چهارمین روز از اجراهای بخش «به علاوه فجر» و شروع سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، به‌حساب می‌آید.
با وجود برگزاری جشنواره تئاتر فجر از دهم بهمن ماه، اجراهای صحنه‌ای در بخش‌های رقابتی و غیررقابتی از 12بهمن آغاز می‌شود. البته بخش نمایش‌های فجر پلاس با 3اجرا کار خود را در تماشاخانه‌های ایران، دیوار چهارم و شانو از دهم بهمن‌ماه آغاز می‌کند.