18
دو شنبه 15 مهر 1398
شماره 7778
همشهری پلاس
23023607
02123023901
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

قریه‌ای که ابرشهر شد

مروری بر تاریخ تهران از زمانی که دارالملک و دارالخلافه بود تا پیش از انقلاب اسلامی؛ شهری که اکنون 740کیلومترمربع مساحت و هشت و نیم میلیون نفر جمعیت دارد
شهری به عظمت یک‌کشور؛ اما با درگیری‌ها و پیچیدگی‌های شهری و شهرنشینی. با نیازهای، هم معمولی و روزمره و هم باورنکردنی و خارج از ذهن. هر آن، یک تقاطعش می‌تواند کل کشور را تکان دهد.
اخبار ویژه
شهردار تهران در نخستین روز هفته تهران، در پیامی ویدیوئی از 200سال پایتختی تهران گفت.
14 مهر در تقویم ملی کشور به‌عنوان روز تهران ثبت شده است؛ سالروز تعیین تهران به‌عنوان پایتخت کشور توسط آغامحمدخان قاجار در 234سال قبل که نقش تهران را به‌عنوان مرکز سیاسی و اقتصادی ایران ارتقا داد.
حدود 115 سال پیش بود که مجلس وقت، نخستین قانون بلدیه را تصویب کرد تا به‌موجب آن تهران و با انتخاب انجمن شهر سابق همان شورای شهر امروزی، محمدمیرزا کاشف‌السلطنه نخستین مسنددار بلدیه‌ به انتخاب اعضای انجمن شهر باشد.
قبل از آنکه در تهران بلدیه کارش را آغاز کند، اداره احتسابیه وجود داشت.
مجموعه شهری تهران با پهنای 250کیلومتر از شرق تا غرب و 50کیلومتر از شمال تا جنوب، ارتفاعات شمالی را با انبوه کاربری‌های مختلف اعم از خیابان‌ها و ساختمان‌ها و... به دشت کویر متصل کرده است.
تهران دارای جاذبه‌های گردشگری روستایی فراوانی است. برای گردشگری روستایی و شناخت آداب و رسوم متفاوت، لازم نیست هزینه‌های مالی سنگینی پرداخت کنید.
​​​​​​​ساختمانی در یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های تهران؛ جایی که روایت‌های بسیار از پایتخت ایران دارد. خیابان بهشت، درست در محله‌ای قرار گرفته که زمانی هسته اولیه تشکیل تهران بوده است.

30 قاب از تهران

تهران جز جاذبه‌های تاریخی و ادیان جاذبه‌های گردشگری فراوانی در حوزه‌های تفریحی، طبیعت، هنر، ورزش و ... دارد
تهران، شهر باستانی با پیشینه‌ای بیش از 5هزار سال قدمت است. برای همین بسیاری آن را به‌عنوان یک شهر تاریخی می‌شناسند.
خاطرات تهران روی ریل

خاطرات تهران روی ریل

ترددهای شهری پایتخت طی ده‌ها سال- از ماشین دودی گرفته تا مترو - چگونه پیش رفت که به وضع کنونی رسید؟
130سال است که ولع مردمش به تردد ریلی ادامه دارد. هنوز هم وقتی واگنی خالی می‌شود مردم برای رسیدن به صندلی خالی چُنان لشکر چنگیز می‌تازند.
پنج باور‌نکردنی تهران

پنج باور‌نکردنی تهران

پایتخت ایران در طول 234سال گذشته اتفاقات عجیب بسیاری را از سر گذرانده است
اتفاقات عجیب در تهران کم نیست؛ از ماجرای جغدهای شوم شمس‌العماره گرفته تا داستان‌های توپ مروارید و شیوع بیماری‌های مختلف در این شهر از میان همه این اتفاقات 10ماجرا در طول حیات دویست ساله تهران را مرور می‌کنیم.
یک هفته تمام با تهران باش
یک هفته تمام با تهران باش
تهران، این کلانشهر پیش روی ما، روزگار دور و درازی پشت سردارد.
نخستین قوانین ترددی در تهران
نخستین قوانین ترددی در تهران
شاید اسمش را نشود قانون مدون و اصولی گذاشت اما نخستین محدودیت رفت‌وآمد در محدوده مرکزی تهران را ناصرالدین شاه قاجار بنا گذاشت.

کنترل جمعیت؛ نسخه شفابخش

چندین سال است که همه از توسعه بی‌رویه شهر تهران می‌گویند؛ از ساخت و سازهایی که نفس شهر را بریده؛ از اقداماتی که به‌ویژه در یکی دو دهه اخیر، زندگی را برای شهروندان این کلانشهر سخت‌تر کرده و به جولانگاه ساختمان‌ها و آسمانخراش‌های سیمانی و بتنی تبدیل شده است.

تهران را نمی‌توان ندید

​​​​​​​شهربودن تهران به عنوان یک هویت پذیرفته‌شده از سوی تمام ذینفعانی است که در این شهر زندگی می‌کنند.

تهران بدون زنان، شهری بی‌معناست

گویه کلیدی مدیریت شهری در یک سال گذشته «تهران: شهری برای همه» بوده است.
PDF دوشنبه 15 مهر 1398
کوتاه همشهری پلاس
احمد مسجدجامعی، یکی از 2عضو شورای پنجم شهر تهران است که سابقه حضور در دوره پیشین شورا را هم در کارنامه دارد.
با توجه به اینکه تهران به لحاظ سیاسی پایتخت کشور است و سال‌هاست که عمدتا به لحاظ جغرافیایی محور توسعه به‌حساب می‌آید، بخش قابل‌توجهی از بودجه صرف شهر تهران می‌شود و بخش بزرگی از صنایع علاقه‌مند هستند که به تهران نزدیک باشند.
در خردادماه ۱۳۰۸ هجری شمسی‌ و هنگام شهربانی کریم آقا بوذرجمهری، واگن‌های اسبی به‌منظور تسطیح خیابان‌های شهر و امکان حرکت راحت‌تر اتومبیل‌ها، برچیده شدند و ریل‌های آن زیر آسفالت جدید خیابان‌ها، مدفون شد.
نخستین روزهای حکومت رضاخان تهران همراه بود با تغییرات اساسی در خیابان‌هایش. در سال ۱۳۰۸ که گسترش و تعریض خیابان‌های تهران شروع شد.