19
یکشنبه 24 آذر 1398
شماره 7831
درنگ2
23023607
02123023901
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

دسترسی آزاد و ارزان به اینترنت فقر نسبی را در جامعه کاهش می‌دهد

چه کنیم تا از انباشت فقر و بیکاری در ایران با هزینه کم و در مدت زمان کوتاه، کاسته شود؟
بیکاری و فقر در یک رابطه دوسویه، به بدنه اقتصاد کشور آسیب می‌زند؛ بیکاری، فقر را گسترش می‌دهد و این گزاره از 2مسیر قابل اثبات است. از یک ‌سو، واقعیت این است که برخلاف اغنیا، فقرا عموما درآمدی جز درآمد ناشی از کار کردن ندارند و بهره‌ای از دارایی ویژه یا حساب بانکی که برای آنها درآمدزایی کند، نبرده‌اند.
ویژه
هشدارها داده شده و زنگ خطرها به صدا درآمده؛ اما بیکاری همان نرخ چند سال اخیرش را دارد. جمعیت غیرفعال کشور روزبه‌روز بیشتر می‌شود و 3 تا 4دهک اول درآمدی، تا پایان سال 97 زیر خط فقر قرار گرفته‌اند.
«اینترنت قطع شد»؛ ترکیبی سه‌کلمه‌ای که خواندنش راحت است اما عمق فاجعه اقتصادی‌اش را مسئولان کشور هنوز نتوانسته‌اند به‌طور دقیق برآورد کنند.
تنگ شدن حلقه تحریم‌های آمریکا علیه ایران، همچون سدی پیش‌روی خریداران نفت ایران ظاهر شد و درآمد نفتی که روزگاری بار بودجه کشور را به دوش می‌کشید، چنان نحیف شد که به مسئله اصلی بودجه‌نویسی تبدیل شده است.
خاک، آب، هوا و آتش؛ 4عنصر طبیعت هستند. در این میان و به اعتقاد خیلی از کارشناسان شاید اهمیت خاک از همه آنها بیشتر باشد.
هدف صنعت داروسازی، جدا از تولید داروی ارزان و ایجاد صرفه‌جویی، خلق ثروت و ارزش اقتصادی و سپس ایجاد اشتغال و مشارکت در اهداف نظام سلامت است.
مدتی است که آموزش‌عالی کشور روی اجرای طرح ساماندهی آموزش‌عالی متمرکز شده است .

همشهری ها

یادداشت‌های مدیران شهری تهران درباره روزنامه همشهری از اعضای شورای شهر تهران و مسئولان حوزه شهر پرسیده‌ایم به نظرتان روزنامه همشهری باید پرداختن به چه موضوع‌هایی را در اولویت قرار دهد؟
از 24آذر 1371 که غلامحسین کرباسچی شهردار وقت تهران، انتشار روزنامه همشهری را آغاز کرد، 27سال سپری شده است.
خفگی

خفگی

چرا ما درباره موسیقی همچنان با مشکلات بنیادینی روبه‌رو هستیم؟
جالب است هر چه درباره موسیقی حرف می‌زنیم، هر قدر پیش می‌رویم و گمان‌مان این است که وضعیت بهتر شده است، همچنان دور باطلی را طی کرده و باز در نقطه اول ایستاده‌ایم.
خنجر بر گلوی کاغذها
خنجر بر گلوی کاغذها
آمارها نشان از کاهش نگران‌کننده تولید و مصرف محصولات مکتوب دارد
گرانی و کمبود، انحصارگرایی و منفعت‌طلبی صاحبان قدرت، سانسور... هر کدام از اینها به تنهایی برای زمین زدن یک صنعت کافی است.
PDF درنگ2
کوتاه درنگ2
گریز زدن از وابستگی اقتصاد به نفت در سال‌های اخیر که بازار نفت با نوسانات قیمتی فراوانی مواجه شده‌، به یک اصل مهم در میان کشورهای نفت‌خیز تبدیل شده‌است.