12
پنج شنبه 3 خرداد 1397
شماره 7392
ادب‌وهنر
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

راث حرف اول را می‌زد

یادداشت
فیلیپ راث خالق شاهکارهایی چون «ننگ بشری»، «خشم»، «یکی مثل همه»، «پاستورال آمریکایی»، «شوهر کمونیست من» و... تقریبا اکثر جوایز معتبر ادبی دنیا را جز جایزه نوبل به‌خود اختصاص داده است. شیکاگو تریبون درباره او می‌نویسد: «در ادبیات آمریکا راث حرف اول را می‌زند، سپس دیگران!» از همینجا می‌توان نقش مهم او را در ادبیات آمریکا و جهان دریافت. طبق پرسشنامه‌ای که یکی از مجله‌های ادبی آمریکا مطرح می‌کند و از نویسندگان بزرگ می‌خواهد نام محبوب‌ترین کتاب‌هایشان را بگویند، در فهرست نهایی منتشرشده، می‌بینیم 6 اثر، متعلق به فیلیپ راث است.
ویژه
انجمن صنفی داستان‌نویسان تهران همایش «آسیب‌شناسی کپی‌رایت و حقوق مالکیت فکری و معنوی» با موضوع چرایی نپیوستن ایران به معاهده‌ جهانی کپی‌رایت، امکانات و ظرفیت‌ها و راهکارهای رفع این خلأ قانونی را برگزار می‌کند. در این همایش دو روزه که شهریور‌ماه امسال در کاشان برپا خواهد شد، موضوع کپی‌رایت به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی اهالی فرهنگ مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
«اُلگا توکارزوک» نویسنده لهستان موفق به کسب جایزه ادبی بوکر بین‌الملل در سال ۲۰۱۸ میلادی شد.
ادبیات
فیلیپ راث نویسنده آمریکایی در 85سالگی درگذشت. راث یکی از تحسین‌شده‌ترین نویسندگان آمریکایی بود که در طول سال‌ها جایزه‌های بسیاری به‌دست آورد.

نام کوچک من بلقیس

بلقیس سلیمانی از انتشار مجموعه روایت‌های شخصی‌اش می‌گوید
ادبیات
بلقیس سلیمانی، از نویسنده‌های پرکار سال‌های اخیر است که آثار داستانی بسیاری منتشر کرده است. زبان ساده و شخصیت‌های آشنایی که روایت می‌کند، سبب شده مخاطبان بتوانند به‌راحتی با داستان‌های او ارتباط برقرار کنند.
چهار انگشت با اکسیدانی ها

چهار انگشت با اکسیدانی ها

روزهای آخر خرداد سال قبل بود که نخستین نمایش‌های خصوصی فیلم سینمایی «اکسیدان» آغاز شد.  حامد محمدی نخستین فیلمش با عنوان «فرشته‌ها با هم می‌آیند» را ساخته بود و بعد از حدود 4سال بیکاری، دومین فیلم سینمایی‌اش را اکران می‌کرد اما از همان روز اول حرف و حدیث‌های بسیاری برای اکران اکسیدان به گوش خورد.
بدرقه یک انقلابی قدیمی از فارابی
مراسم تکریم معاون اسبق امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی که از سال 1376در این حوزه فعالیت داشته است و معارفه معاون جدید در سالن زنده‌یاد علی حاتمی برگزار شد.
ما به مردان و زنانت بدهکاریم و سینمای ما به تو بدهکار است. اصلا چرا از بچه‌ها نگوییم؛ از «یوسف برتینا» که قصه زندگی‌اش هر انسانی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. کودکی که بر در و دیوار خرمشهر و آبادان نقش مقاومت می‌کشید و وقتی در 16سالگی شهید شد دیگر حتی نوجوان هم نبود. او شبیه نوجوان «اتوبوس شب» بود که گفت: پارسال 16سالم بود، بچه بودم، 2روز بعد بابام مرد بازم 16سالم بود اما دیگه بچه نبودم...!

رضا گوران هم به سینما می‌آید

رضا گوران، کارگردان تئاتر برای ساخت نخستین فیلم‌سینمایی خود به تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی اقدام کرده است.

تغییر پایان‌بندی «شماره17 سهیلا»

محمود غفاری، کارگردان جوان که 2سال پیش فیلم سینمایی «شماره17 سهیلا» را راهی جشنواره فیلم فجر کرد، این روزها خود را آماده می‌کند تا نخستین فیلم بلند سینمایی‌اش را بر پرده سینماها ببیند. غفاری در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره اکران فیلم «شماره17 سهیلا» و همچنین تغییراتی که روی فیلم اعمال شده است، بیان کرد: «فیلم قرار است بعد از «خوک» به کارگردانی مانی حقیقی با سرگروهی کورش روی پرده برود. ضمن اینکه پایان‌بندی فیلم هم تغییر کرد و کمی طولانی‌تر شد.
PDF ادب‌وهنر
کوتاه ادب‌وهنر
سینمای ایران با رشد 66 درصد مخاطب و 59 درصد فروش در اردیبهشت‌ماه نسبت به زمان مشابه سال گذشته روند افزایشی خود را ادامه می‌دهد.
پیش تولید فیلم سینمایی «طلا» به کارگردانی پرویز شهبازی و تهیه‌کنندگی رامبد جوان که از مدتی پیش آغاز شده بود همچنان ادامه دارد و عوامل آن، این روزها مشغول انتخاب بازیگران فیلم هستند. آنطور که رامبد جوان در صفحه شخصی‌اش خبر داده، پرویز شهبازی که پیش‌تر «نفس عمیق»، «دربند» و «مالاریا» را ساخته بود، قرار است این فیلمنامه را به تهیه‌کنندگی رامبد جوان جلوی دوربین ببرد.
فیل000م سینمایی «لس‌آنجلس-تهران» ساخته تینا پاکروان در جشنواره کمدی فینیکس تورنتو فیلم‌های کمدی ایرانی به نمایش در‌می‌آید.این نخستین نمایش «لس آنجلس- تهران» است که در آن تینا پاکروان و ژوبین رهبر مخاطبان را همراهی می‌کنند. این نمایش ١٠ ژوئن٢٠ خرداد برگزار خواهد شد. این فیلم کمدی-فانتزی بازگشت مجدد پرویز پرستویی به ژانرکمدی است که هنوز در ایران اکران نشده است. پرویز پرستویی، مهناز افشار، گوهر خیراندیش، شیرین یزدان بخش و ماهایا پطروسیان در لس آنجلس- تهران ایفای نقش کرده‌اند.