05
پنج شنبه 4 دی 1399
شماره 8119
روز هفتم
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

تاریکی ما را می‌پوشاند چراغ را روشن کن!

یادداشت
آمدند، اغواگر و دلبرانه آمدند، اما چون نسیم ترسیده از باد، گریزپا رفتند و ما را مثل ناکامان چشمه آب حیات رها کردند و رفتند؛ پرسپولیس باخت و ما از سرما، سرخ شدیم!
ویژه
نام و چهره‌‌اش برای آن دسته از افرادی که برنامه‌های آشپزی شبکه‌های مختلف سیما را دنبال می‌کنند، آشناست.
آلبرت اینشتین ، نابغه‌ای که بعد از گذشت همه این سال‌ها، هنوز هم به‌عنوان نمادی از علم نوین شناخته می‌شود، عادت‌های رفتاری و اخلاقی عجیب و غریبی داشت که باعث شد روانشناسان در تحلیل تیپ شخصیتی او، با سؤال‌های تازه‌ای متوجه شوند؛ سؤال‌هایی مثل اینکه این عادت‌های رفتاری مخصوص نابغه‌هاست یا همین عادت‌ها یک فرد عادی را به اینشتین شدن می‌رساند؟ تحلیل شخصیت این دانشمند نشان می‌دهد، موضوع پیچیده‌تر از این حرف‌هاست.
خیلی‌ها بروس لی را نخستین بازیگری می‌دانند که با فیلم‌هایش، ژانر رزمی را به سینمای جهان اضافه کرد، اما شروع این ماجرا به سال ۱۹۴۹ مربوط می‌شود که با یک فیلم چینی، پای رزمی‌کاران به دنیای سینما باز شد.
رصدخانه
یعقوب لیث‌صفاری در اصل یک آدم عادی بود که در روستای قرنین از سیستان به دنیا آمد.
پاییز هم تمام شد و امسال نخستین اول مهری را تجربه کردیم که در آن، بچه‌ها راهی کلاس درس نشدند و در خانه ماندند تا مدرسه رفتن را به شکل مجازی تجربه کنند و در عوض، از کرونا در امان باشند.
100سال از ساخت نخستین انیمیشن‌ها در جهان می‌گذرد. این هنر در ایران نیز بیش از 60سال قدمت دارد هرچند انیمیشن ایرانی سهم چندانی از بازار جهانی این تولیدات ندارد.
با حمیده عباسعلی که نخستین بانوی المپیکی تاریخ کاراته ایران شد

ما خودمان را باور کرده‌ایم

به تعویق افتادن زمان برگزاری بازی‌های المپیک توکیو برای ورزشکارانی که در اوج آمادگی به‌سر می‌بردند یک تهدید بزرگ بود، اما برای برخی ورزشکاران که دچار مصدومیت‌های ناخواسته شدند به یک فرصت طلایی بدل شد.
کاکتوس 100میلیونی

کاکتوس 100میلیونی

برای رسیدن به بزرگ‌ترین مجموعه کاکتوس‌های کمیاب در ایران باید از پیچ‌و‌خم‌های شهرهای کوچک اطراف کرج بگذریم تا به گلخانه پروپیمان مهرداد ارمگان برسیم؛ مجموعه‌دار با ذوقی که حدود 50سال از عمرش را صرف جمع‌آوری گونه‌های مختلف گیاهی کرده تا مجموعه متنوع و کم‌نظیر کاکتوس‌ها را سر و شکل بدهد.
پدرم حساسیت بسیاری به لقمه حلال داشت
پدرم حساسیت بسیاری به لقمه حلال داشت
شاید هیچ‌کدام از ما این افتخار را نداشته‌ایم که او را از نزدیک ببینیم اما این سعادت را داشته‌ایم که در عصر او زندگی کنیم و دست‌کم یک‌بار قدم به سرزمین آبی و فیروزه‌ای پر از آرامشی بگذاریم که به دستان توانمند او ساخته شده است.
نگار خانه
تا به حال چیزی از نقاشی قهوه‌خانه‌ای شنیده‌اید؟ متأسفانه نقاشی قهوه‌خانه‌ای با وجود سال‌ها ممارست و هنرمندی نقاشانی که در این عرصه صادقانه خدمت‌کرده‌اند، در محاقی از فراموشی و سراشیبی قرارگرفته‌است.

فرار به دامان تفرجگاه‌های بکر

تقریبا 10ماه است که در قرنطینه‌ایم و ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده جزو جدایی‌ناپذیر زندگی‌هایمان شده است.

پل «حاج محمدعلی کنی» یادگاری از عصر قجر

هر وقت نامی از بناهای تاریخی در تهران برده‌می‌شود، احتمالا ذهن بیشتر ما به سمت کاخ گلستان و سعدآباد می‌رود یا نهایتا به چند خانه قدیمی در محدوده مرکزی پایتخت می‌رسد.

نام‌های جالب برای گونه‌های عجیب گیاهی

طی 50سال اخیر گونه‌های گیاهی از کشورهای مختلف وارد ایران شده‌اند و دست بر قضا در ردیف محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی قرار گرفته‌اند.
PDF روز هفتم
کوتاه روز هفتم
این روزها که فرصت بیشتری برای کتاب خواندن داریم، بد نیست سراغ انواع متنوعی از کتاب‌ها برویم.
مجسمه‌ها یادبودهایی هستند که برای یادآوری یا بزرگداشت در مناطق مختلف و غالباً مرتبط ساخته می‌شوند.
موزه صلح در پارک شهر و در مرکز پایتخت فعالیت می‌کند و بنیانگذاران آن اعضای انجمن حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی هستند.