13
سه شنبه 9 دی 1399
شماره 8123
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

دستور زبان عشق

یادداشت یک
روزگاری حرفش را هم نمی‌شد زد و سال‌هاست شورش درآمده. تصویر عشق در سینمای پس از انقلاب، فراز و نشیب‌های فراوانی داشته.
ویژه
آنچه در «رگ خواب» تازه و خیره‌کننده است، نمایشی است که فیلم از احوال و روحیه مینا لیلا حاتمی در یک رابطه عاشقانه به نمایش می‌گذارد.
عاشقانه‌ای که زمان نمایشش همه را غافلگیر کرد. احتمالاً به این دلیل که چنین جلوه‌ای از عشق در هیچ کدام از فیلم‌های داریوش مهرجویی دیده نشده بود.
ویرانی از همان لحظه گسستن آغاز می‌شود، از همان لحظه گم شدن دست‌ها و آغوش‌ها پشت حصار بلند شیشه‌ای. آرام جانت می‌رود و تو فقط با اشک نظاره می‌کنی شب را و روز و هنوز را.
همه فیلم‌های ایرج کریمی حکایت جست‌و‌جو و سفر است و تصادف و عشقی که از دست رفته یا در آستانه زوال است و بیماری و مرگی که شتابان می‌آید و سرنوشت همه‌‌چیز را عوض می‌کند.
آقارضا، پادوی شیرین‌عقل پابه‌سن‌گذاشته دکان خرازی و بساط لباس عروس فروشی، دربه‌در دنبال عشق‌اش می‌گردد.
5سال از پایان جنگ ایران و عراق گذشته بود، اما فضای جامعه آنچنان از جنگ فاصله نداشت.

نوبت عاشقی

۱۰ نکته درباره تصویر عشق در سینمای ایران
تیتر یک
داستان عشق در سینمای ایران با همان نخستین تجربه‌ها آغاز می‌شود؛ از نخستین فیلم ناطق سینمای ایران «دختر لر» که عشق جعفر به گلنار به آن جان می‌دهد.
استثنایی که قاعده نشد

استثنایی که قاعده نشد

شاید برای کسانی که در برهوت جریان‌سازی سینمای ایران به‌دنبال یک جرقه امید می‌گردند، شب‌های روشن به‌عنوان دومین فیلم فرزاد مؤتمن همین جرقه بود، اما حالا می‌توان به یقین گفت که «شب‌های روشن» فقط یک استثنا در کارنامه این فیلمساز است، نه یک نوید برای ظهور یک جریان تازه.
پهلوان عشق
پهلوان عشق
همه اهل شیراز می‌دانستند...
در مجموعه‌ای از به‌یادماندنی‌ترین لحظه‌های ناب عاطفی و نمایش سینمایی و بیانگر عشق با میزانسن، چون صحنه مشاهده اعظم توسط قیصر از پشت پنجره، مکثی کوتاه و با معنا میان مکالمه سید و قدرت در «گوزن‌ها» و ارجاع و اشاره‌ای به خاطره عشقی مکتوم مانده قدرت: مریم که یادته؟

به وقت گیله‌گل

​​​​​​​  «در دنیای تو ساعت چند است؟» در ظاهر قصه‌ای آشنا و تکراری دارد. فرهاد علی مصفا از نوجوانی عاشق گیله‌گل لیلا حاتمی بوده و او فارغ از این عشق دیوانه‌وار و صادقانه، زندگی خودش را داشته است.

اصل عشق

«سلطان» عاشقانه‌ترین فیلم بعد از انقلاب کیمیایی و مهم‌ترین فیلم او در دهه 70 است. نقش و اهمیت فیلم از ارتباط گسترده‌اش با نسل جوان می‌آید.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
اعداد 1 تا 9 را طوری در خانه‌های سفید قرار دهید که هر رقم در سطرها، ستون‌ها و مربع‌های کوچک 3 در 3 یک‌بار دیده شود.
جد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ول 8123