9
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398
شماره 7648
درنگ
23023630
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

24ساعت زیرنظر

درباره مراکز و نحوه نگهداری بیمارهای روانی در ایران
25درصد افراد جامعه دچار یک یا چند نوع اختلال روانی هستند.
ویژه
ظاهر او همه‌‌چیز داشت: قیافه خوب، همسر و فرزندی که وقف او بودند و یک ذهن نابغه که باعث شد احترام بزرگ‌ترین مغز متفکرهای دنیا را به‌دست آورد. اما در اوایل دهه چهارم زندگی‌اش، این ریاضی‌دان باهوش و عجیب به یک نوع بیماری روانی دچار شد.
نامش اجرای هنری بود اما می‌توان اجرای «ریتم صفر» مارینا آبراموویچ را یکی از عجیب‌ترین و دردناک‌ترین آزمایش‌های روانشناسانه‌ای توصیف کرد.
احتمالا هیچ فیلمسازی در تاریخ سینما به اندازه آلفرد هیچکاک به ظهور و نمود مایه‌های روان‌شناختی در آثارش علاقه نشان نداده  است.به‌طوری که کمتر فیلمی از استاد را می‌توان سراغ گرفت که به این زمینه ورود نکرده باشد. فیلم‌های هیچکاک گنجینه‌ای از کاراکترهای روان‌پریش و دچار مسئله و مشکل روحی ارائه می‌دهد.
آیا بیماری روانی مسری است؟ با وجود دانش وسیعی که در مورد بیماری‌های روانی در طول یک قرن اخیر به‌دست آمده هنوز ریشه‌های دقیق برخی از این بیماری‌ها به شکل رمز و راز باقی‌مانده است.
پیش از آنکه رشته‌ای به نام روانشناسی شکل بگیرد، نگاه به انسان در زمینه اختلالات و بیماری‌ها محدود به جسم افراد بود.
آدمی کامل نیست؛ پس طبیعی است که همیشه نیازمند راهنمایی باشد. حالا می‌خواهد این راهنمایی در حوزه روحی باشد.
شایع‌ترین اختلال روانی در کشور کدام بیماری است؟

افسرده‌ها در صدر

گپ و گفت با روان‌درمانگران درباره بیماری‌های روانی، هزینه و موارد دیگر
اگر می‌خواهیم جلوی ابتلا به بسیاری از بیماری‌های جسمی را بگیریم، باید اختلالات روانی را تحت کنترل قرار دهیم و درمان کنیم.

چگونه مثل یک سرخپوست، گوزن را هیپنوتیزم کنیم؟

یالوم خوانان- نوشته‌های اروین دیوید یالوم گزینه‌های جذابی برای عمیق‌تر خواندن درباره روانشناسی است.
مقصر بودن یا نبودن
اما نباید به این نکته بی‌توجه بود که گاهی عملکرد دولت باعث تشدید اضطراب، ترس از آینده و بی‌اعتمادی اجتماعی می‌شود.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
نبوغ، خود می‌تواند اختلال رفتار ایجاد کند. نوابغ چیزهایی را می‌بینند که چشم افراد عادی نسبت به آنها نابیناست و پدیده‌هایی را در لحظه تجربه می‌کنند که دیگران ممکن است برای درک آنها ده‌ها سال زمان صرف کنند. همین توانایی بالا در دیدن و ثبت دقیق اطلاعات می‌تواند واکنش‌هایی غریب در نوابغ ایجاد کند که از نظر بخش عادی جامعه، رفتارهایی ساختارشکن، غیرعادی و حتی گاه توهین‌آمیز دیده شود.
کلرودیازپوکساید و دیازپام احتمالا مشهورترین و محبوب‌ترین آرام‌بخش‌های ایرانی‌ها باشند که در خانه هر ایرانی پیدا می‌شوند.در میان خواب‌آورها، زولپیدم یکی از صدرنشین‌هاست که متصدی‌های داروخانه می‌گویند بدون نسخه آن را به کسی نمی‌دهند. برای درمان افسردگی و کاهش فشارهای روحی هم داروهای مختلفی در قفسه داروخانه‌ها چیده شده است.