9
سه شنبه 14 اسفند 1397
شماره 7618
درنگ
23023630
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

عضله‌سازی برای مرغ‌ها

از نظر علمی و عملی، مصرف هورمون در پرورش مرغ امکان‌پذیر نیست
«مرغ و تخم‌مرغ ارگانیک دروغی بزرگ است چون در ایران غذای ارگانیک مرغ وجود ندارد که بخواهیم مرغ و تخم‌مرغ ارگانیک تولید کنیم».
ویژه
خوراک دام و طیور مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین فاکتور در ایجاد امنیت غذایی است و نقش مهمی در تولید اقتصادی پروتئین حیوانی در سراسر دنیا دارد. این روزها نوسان در قیمت‌های جهانی و بالا‌رفتن قیمت نهاده در ایران مهم‌ترین مسئله‌ای است.
گره صادرات مرغ به این سادگی‌ها باز نمی‌شود. سالی چندبار صادرات مرغ آزاد و دوباره ممنوع می‌شود اما در نهایت میزان تولید مرغ با میزان مصرف آن در داخل تقریبا برابر می‌شود
هزاران کیلومتر راه را می‌پیمایند و از باد و باران و توفان جان سالم به در می‌برند تا پاییز و زمستان خود را در تالاب‌های ایران بگذرانند و از شر سرما در امان باشند.
بشر که عادت غذایی مصرف گوشت را نیز مانند بسیاری از دیگر خصایلش به‌صورت تدریجی و طی روند تکامل کسب کرده‌است.
مشکلات تولید در کشور ما، دور و دیر است و شرح آن، نیاز به مثنوی هفتاد من کاغذ دارد.
در ایران کلا آمار به روز وجود ندارد و هیچ سایتی نیست که مثلا آمار لحظه به لحظه بدهد.

دردسرهای مرغی

مرور برنامه‌های 40 ساله برای برطرف کردن معضل مرغ در ایران
قیمت مرغ و کنترل بازار آن، دغدغه‌ای است که تاریخ مصرف ندارد. دولتی به دولت دیگر تغییر شکل می‌دهد، سیاستمداران جدید بر سر کار می‌آیند.

مرغ‌ها، دان ارزان می‌خواهند

تا زمانی که قیمت نهاده‌های دامی کنترل نشود، قیمت مرغ کاهش چشمگیری نخواهد یافت
نوروز نزدیک می‌شود و هر بار جلوی مغازه‌ها یا در خیابان و ایستگاه اتوبوس و هر جای دیگری به چهره‌های درهم‌رفته کارگران و کارمندان نگاه می‌کنی.
ما خوب می‌کنیم فهمی، زین مرغ خیال‌انگیز*
چند توصیه فانتزی درباره خوراک محبوب
می‌گویند «مرغ را هم در عزا می‌خورند، هم در عروسی»، من هم می‌گویم: «مرغ را همه جوری می‌پزند...

همه کاره

شاید زمانی تصور اینکه تک‌تک اجزای مرغ، در بخش‌های مختلف کاربرد داشته باشد، دشوار بود اما حالا به غیراز استفاده‌های رایج در بخش خوراکی، پای مرغ به صنعت غذا و دارو کشیده شده است. قدیم‌ترها که صنعت تا این حد پیشرفت نکرده بود، برخی بخش‌های آن مانند پا و پر.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
مردم ایران مردمی خوش‌خوراک هستند که وجود انواع پروتئین ازجمله گوشت قرمز و گوشت‌مرغ در سبد غذایی آنها از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
می‌گوید «من از آن روز که در بند توم آزادم» و در قابلمه را باز می‌کند. پیازهای خرد‌شده با تکه‌های مرغ به هم پیچیده‌اند و با چند خلال فلفل دلمه‌ای و فلفل‌سبز با نمک و کمی زردچوبه مخلوط را از بی‌رنگی و بی‌حالی نجات داده‌اند.
این سؤال که اول مرغ بود یا تخم‌مرغ از این سؤال که نخستین ماست چطور درست شد هم بنیادی‌تر است و معلوم نیست نخستین بار چه اتفاقی افتاد که مرغ‌ها تخم گذاشتند.