9
یکشنبه 5 اسفند 1397
شماره 7610
درنگ
23023630
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

سلاطین خنده

میان انبوه بازیگرانی که در نقش‌های کمدی درخشیده و محبوب و موفق بوده‌اند، از هر دهه، یک بازیگر شاخص را برگزیده‌ایم.
ویژه
طنز دامنه‌ا­ی وسیع دارد، آن‌قدر که در یک تعریف کلی نمی‌گنجد. شاید آن نوشته‌های به‌ظاهر غیرجدی لطیف و مزاح‌گو که پیامی جدی را منتقل می‌کنند، سرراست‌ترین تعریف برای طنز باشد. اما طناز، آنکه طنز می‌نویسد، باید بیش از هرکس دیگری به موضوعی که مورد نقد قرار داده مسلط باشد.
طنز چگونه وارد مطبوعات ایران شد؟ نخستین نشریه فکاهی که در ایران منتشر شد «طلوع» نام داشت که 122سال پیش نخستین شماره آن بیرون آمد. در تاریخچه طنز مکتوب ایرانی اینطور نوشته شده که 113سال پیش میرزا علی‌اکبر صابر، بنیانگذار مجله «ملانصرالدین» با زبان ترکی آذربایجانی.
ما ملت شوخ‌طبعی هستیم؟ مایی که برای همه‌‌چیز جوک می‌سازیم! امروز راجع به کادوهای ولنتاین جوک می‌سازیم و از خرس و شکلات جریان می‌سازیم.
گاهی آدم آرزو می‌کند کاش یک روز به جای 24ساعت، 48ساعت بود، 72ساعت بود یا اصلا یک روز کاش چند روز بود. اینطور می‌شد امید داشت که حداقل آدم نصف کتاب‌های مهم جهان را بخواند.
خنده، یکی از نخستین واکنش‌هایی است که نوزاد از خود نشان می‌دهد، حتی در دوران بارداری، جنین درون رحم مادر لبخند می‌زند.
این نکته جالبی در جامعه‌شناسی مردم ایران است؛ طنز و کنایه‌گویی در آنها و در تاریخ فرهنگ و ادبیات‌شان، به‌شدت پررنگ و فراگیر بوده.
پسر خجالتی ننه لیلا چگونه طنزپردازی قهار شد؟

عملیات عیمرانی

چند قطعه درباره عمران صلاحی 10اسفند 1325– 11مهر 1385
1 اصلا یادم رفت زنگ بزنم ‌بهش داستان خیار را بگویم. مطمئنم ریسه بی‌صدایی از آن‌ور گوشی می‌رفت.
هیچ‌کس کامل نیست!

هیچ‌کس کامل نیست!

مروری بر فهرست برترین کمدی‌های تاریخ سینما
می‌گویند خنده دوای هر درد بی‌درمانی است و درصورتی که این فرض را حقیقت در نظر بگیریم، فهرستی از برترین فیلم‌های کمدی‌ را می‌توان نوشدارویی درنظر گرفت که سینمای جهان در اختیار بشریت قرار داده‌ است.
یه جوک بگم؟
مجالس عروسی، نخستین تجربه برخورد ما با استندآپ‌کمدی بود
عروسی‌های قدیم را اگر یادتان باشد، به‌خصوص در بخش مردانه، برای اینکه حوصله مردها سر نرود، یک آقایی می‌رفت بالای سن و شروع می‌کرد.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
به شهادت آمار گیشه، کمدی، محبوب‌ترین ژانر برای سینماروهای ایرانی در  دودهه اخیر بوده است. البته اگر آمار فروش دهه‌های 60 و 70 را بررسی کنیم با تعداد انگشت‌شماری کمدی پرفروش مواجه می‌شویم. به‌نظر می‌رسد تا سال‌ها برای فیلمسازان ایرانی کمدی ساختن تابو محسوب می‌شد و شاید هم مسئله این بود که چگونه و مهم‌تر از آن با چه کسانی می‌توان شوخی کرد و دچار مشکل و حاشیه نشد؟
در ایران سالانه جشنواره‌های بسیاری برگزار می‌شود که بیشتر مسابقه هستند. اما شاید یکی از حسرت‌های اهل ادبیات جشنواره‌ای در قد و قامت جشنواره فیلم فجر بوده است؛ جشن‌هایی با همان میزان هیجان و پیگیری؛ جشنواره‌هایی که بتواند روح ادبیات را در سال آینده پیش‌بینی کند و نوبت‌هایی برای بهره‌وری از آن درنظر بگیرد.