9
شنبه 27 بهمن 1397
شماره 7603
درنگ
23023630
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

دوران سخت نوجوانی

آستانه
بخشی از زندگی، نتیجه‌ انتخاب‌هایی است که در ظاهر به اختیار انجام شده اما در اصل آن‌قدر جبرهای اطراف و روزگار به‌اضافه کمبود آگاهی و دانش، در آن دخیل هستند
ویژه
ناگهان سال نهم، سال سرنوشت‌شان می‌شود. این شاید نخستین باری باشد که دانش‌آموزان باید تصمیم مهمی بگیرند و انتخاب کنند.
انسان‌ها بارها و بارها انتخاب می‌کنند و با انتخاب‌های خود مسیر زندگیشان را تغییر می‌دهند و سرنوشت خود را رقم می‌زنند.
بیشترشان نگران و مضطرب هستند. نمی‌دانند چه می‌خواهند. نمی‌دانند چه توانایی‌هایی دارند. نمی‌دانند چه فضاهایی پیش‌رویشان است.
درنگ
سیستم آموزشی در قرن بیست‌ویکم به سمت جهانی‌شدن رفته‌است؛ دانش‌آموزان یک کشور قرار است در آینده با دانش‌آموزانی از سراسر جهان در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، هنری.
سال 96، از 929هزار و 791 داوطلب ثبت‌نام کرده در کنکور، 580 هزار و 301 نفرشان داوطلب گروه آزمایشی علوم تجربی بودند.
تغییرات پی در‌پی در نظام آموزشی یکی از عللی است که به درآمدزایی برای عده‌ای منجر می‌شود. این تغییرات معمولا آن‌قدر ناگهانی و بدون فکر انجام می‌شود.
چرا همه می‌خواهند دکتر شوند؟

هر کسی را بهر کاری ساختند

انتخاب رشته تحصیلی یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های هر فرد در زندگی است که می‌تواند به بیراهه رود
این راهی است که اکثر ما آن را رفته‌ایم. دیر یا زود سال‌های اول مدرسه را تمام می‌کنیم و به زمانی می‌رسیم که باید رشته‌ای را انتخاب کنیم. انتخاب می‌کنیم
برزخی به نام انتخاب رشته

برزخی به نام انتخاب رشته

تمام سال‌های منتهی به دبیرستان را با خیال رفتن به رشته موسیقی طی کرده بود تا شور و حال حرکت انگشتانش بر کلاویه‌های پیانو رنگ و بوی مشق مدرسه به‌خود بگیرد.
انتخاب‌های فلج شده
انتخاب‌های فلج شده
الهه خانیکی، روانشناس و روان‌درمانگر معتقد است جامعه و خانواده عملا با تحمیل بیرونی در حال بلوکه‌کردن بخش درونی نوجوان هستند و بیشتر دانش‌آموزان از خود واقعی‌شان دور می‌شوند
همه ما در مقاطع مهمی از زندگی قرار می‌گیریم که باید انتخاب کنیم و تصمیمی قطعی برای مسیری که در حرکتیم بگیریم؛تصمیماتی که گاه بسیار سرنوشت‌ساز است. یکی از دوران‌هایی که چنین انتخاب‌هایی نمود اولیه پیدا می‌کنند زمان تحصیل است به‌ویژه هنگامی که نوبت‌به انتخاب رشته از پایه نهم به دهم می‌رسد.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
«نهمی بودن» یک پدیده نوظهور است. تازه 4 سال از عمر این پدیده گذشته است؛ از وقتی که در دولت اول آقای احمدی‌نژاد پایه‌های نظام جدید 6-3- 3 گذاشته و انتخاب رشته از سال اول متوسطه قدیم به سال آخر دوره اول متوسطه جدید وانهاده شد.
انتخاب همیشه کار سختی بوده و هست؛ به همین دلیل است که خیلی‌ها انتخاب‌های خود را به «هرچه پیش آید خوش آید» یا «صلاحدید دیگران» واگذار می‌کنند.
انتخاب رشته تحصیلی یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های دوران نوجوانی است که می‌تواند تأثیر جدی بر آینده شغلی نوجوان و روند کسب موفقیت او در طول زندگی داشته باشد.