9
چهار شنبه 26 دی 1397
شماره 7580
درنگ
23023630
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

ترور؛ پیش چشم جهان

سه‌شنبه11سپتامبر 2001، «سه‌شنبه سیاه» آمریکا بود؛ 19عضو القاعده بزرگ‌ترین و مرگ‌آورترین عملیات تروریستی جهان را با ربودن 4هواپیما و حمله به نیویورک رقم زدند. بیش از 2هزار و 900نفر جان باختند.
ویژه
23 بهمن سال 80 بود که هواپیمای توپولوف ۱۵۴ شرکت ایران ایرتور در نزدیکی خرم‌آباد با کوه برخورد کرد و ۱۱۹ نفر مسافر و خدمه آن کشته شدند.
دهه80 برای مردم با یک سریال مناسبتی دونبش شروع شد. یک نبش آن تعطیلات نوروز بود و نبش دیگر دهه اول محرم.
ایران از اول، بی‌آب نبود؛ البته در زمان‌هایی درگیر خشکسالی و قحطی می‌شد اما وضعیت هرگز به این بغرنجی نبود. زنگ‌ خطر بی‌آبی تازه از سال78 به صدا درآمد.
نیم ساعت اول «کودک و سرباز»1379 آن‌قدر مجاب‌کننده بود که بشود به آتیه سازنده جوانش امیدوار شد.
شما نگرفتین؟- مدیرعامل اسبق مخابرات در سال 80 اعلام کرد که به‌زودی یک‌میلیون دستگاه تلفن همراه موقت عرضه خواهد شد و به‌دست مردم خواهد رسید.
سال 1378، نخستین وب‌نوشته‌های دنیا توسط دیوید واینر متولد شد و خیلی زود تعداد این وب‌نوشته‌ها یا همان وبلاگ به هزاران و میلیون‌ها عدد رسید.

خودروی ارزانی که گران تمام شد

یک روایت شخصی از آغاز به‌کار طراحی و تولید ال‌90 در صنعت خودروی ایران
کل داستان با یک شوخی آغاز شد. به شوخی تصمیم گرفتیم یک گزارش از ادغام بنویسیم. ادغام 2خودروساز بزرگ کشور. آن روزها در همشهری یک معاون بسیار دقیق و منضبط کار می‌کرد که مو را از ماست می‌کشید، روراست بگویم.
روزهایی که خانه‌دار شدن‌ رؤیا نبود

روزهایی که خانه‌دار شدن‌ رؤیا نبود

در سال 80 هر مترمربع خانه در تهران بین 282تا 353هزار تومان معامله می‌شد
روزهای خوش بازار مسکن آغاز شده بود. همه تنش‌ها و جهش‌ها سپری شده و آرامش به این بازار برگشته بود. می‌توان سال 80 را مبدا تاریخی روشنی در اقتصاد ایران، حداقل در  این حوزه دانست.
و باز امید هوای تازه‌
و باز امید هوای تازه‌
«عشق دردانه‌ست و من غواص و دریا میکده، سر فرو بردم در آنجا تا کجا سر برکنم». بر من ببخشایید اگر مرور موسیقایی‌ام، پیچیده لای رویدادهای غیرموسیقایی‌ا‌ست.

عادت نمی‌کنیم؟

دهه 80 دهه‌ا‌ی متفاوت و البته روشن بود برای ادبیات داستانی ایران؛ دهه‌ای که خبر از غول‌ها کمتر بود.

سَگ کُشی فیلم نبود فریادبود

انگار احوال مکدر خودش را ریخته بود به جان عیوض باغبان که در جاده باغستان می‌گفت: «با زخم باید ساخت، طول می‌کشه ولی خوب می‌شه».
PDF درنگ
کوتاه درنگ
8 تصویر ماندگار سال‌80. دیدار رهبر معظم انقلاب با اعضای مجلس خبرگان رهبری
* فروردین: دولت اصلاحات 4سال پس از دوم خرداد76، انتخابات ریاست‌جمهوری را پیش رو دارد. 224نماینده مجلس ششم به رئیس‌جمهور نامه می‌نویسند که «آقای خاتمی، خواست اکثریت قاطع ملت حضور مجدد شما در انتخابات ریاست‌جمهوری است.»
یش از آنکه فیدل کاسترو در سال1380 به کشورمان سفر کند، دهه‌ها آوازه اسطوره‌ای‌اش نسل به نسل در میان جوانان مبارز ایران منتقل می‌شد.