9
سه شنبه 18 دی 1397
شماره 7573
درنگ
23023630
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

تیشه به ریشه فلج‌اطفال

طرح بسیج ملی برای ریشه‌کنی فلج اطفال در سال74 اجرایی شد
هیچ راه درمانی ندارد. هر کودکی که مبتلا شود یک عمر آرزوی حرکت بر دلش می‌ماند. فلج اطفال بیماری مرموزی است.
ویژه
احزاب و جریان‌های سیاسی کشور اگر تا اوایل دهه 70 بر سر 2طیف چپ و راست تقسیم‌بندی می‌شدند، 2تشکل سیاسی در این دهه، قالب‌بندی مرسوم را به‌هم ریختند.
سال74 برای سینمای ایران، سال رونق اقتصادی بود. بر اساس آمار سازمان سینمایی، بیش از 52میلیون نفر جمعیت ایرانی 90درصد از کل جمعیت 60میلیونی کشور به سینما‌ها رفتند.
«بامداد خمار» نوشته فتانه حاج‌سیدجوادی، منتشر می‌شود و در زمان کمی، بی‌هیچ تبلیغاتی به چاپ سوم می‌رسد. ایران دفتری در سن ۹۰سالگی از دنیا می‌رود. در چهاردهمین جشنواره تئاتر فجر زنان جایزه‌های بیشتری می‌برند.
درنگ
فروردین: دولت و کنگره آمریکا پس از اجرای قانون داماتو در اسفند سال 1373، افزایش تحریم‌های نفتی و تجاری ایران را در سر می‌پروراند.
خودت رو به چی فروختی؟ بعد از اینکه ممنوعیت استفاده از ویدئو برداشته شد، ویدئو‌کلوپ‌ها تبدیل به یکی از پربازده‌ترین بنگاه‌های اقتصادی کشور شدند.
در خرداد ماه 74 بود که پیست دوچرخه‌سواری چیتگر شبانه‌روزی شد و مسئولان این پارک و مجموعه، وعده دادند.

تصویب قانون تشکیل شوراهای شهر کشور

درنگ
نقش مردم در اداره امور شهر و روستا با تمرکززدایی و توزیع مسئولیت‌های دولت تعیین شد؛ درست در سال آخر دوره چهارم مجلس، هنگامی که مردمی‌ترین قوانین با عنوان شوراهای کشور در بخش‌ها، شهر، روستا، دهستان و شهرک به تصویب رسید. در این زمان 16سال از انقلاب گذشته بود.
بازگشت عمو ایرج

بازگشت عمو ایرج

سال‌های 73 تا 76 به عنوان دوران گذار از سینمای نظارتی- حمایتی دهه60 به سینمای اصلاحات، روزگار محدودیت‌ها و گشایش‌هاست. محدودیت در ورود حوزه‌هایی که از انتهای دهه 60 سینماگران اجازه یافته بودند.
گبه، آری گبه، نه
گبه، آری گبه، نه
«گبه یک پست مدرن مزخرف بود». مسعود فراستی |  رئیس شورای مرکزی انجمن منتقدان

دلار 4برابر شد

جهش‌های کم‌سابقه دلار از سال 73آغاز شد و در  سا74به اوج رسید. درحالی‌که بالاترین نرخ

سال 74 درقاب عکاسان

سال 74 درقاب عکاسان شهردار تهران در دیدار با خبرنگاران نوجوان عکس: مسعود خامسی‌پور
PDF درنگ
کوتاه درنگ
هربار به آخرین تصنیف کنسرت قاصدک گوش می‌کنم، تصویر تابلوی شب پرستاره ونگوگ جلوی چشم‌ام می‌آید با آسمانی به همان اندازه آبی اما بدون آن دایره‌های زرد و شیری‌رنگ که ستاره‌هایش باشند.
کمتر از 2سال بود که مردم ایران به تماشای شبکه جدید 3 در تلویزیون عادت کرده بودند که در سال 1374شبکه‌های 4و5 نیز با فاصله زمانی کوتاه راهی تلویزیون شدند.
خردادماه سال 74 بود که گزارشی درباره افتتاح نخستین موزه کاربردی-تخصصی عکاسی ایران با عنوان «عکسخانه‌ شهر» در منطقه 7شهرداری در روزنامه همشهری منتشر شد.