9
یکشنبه 25 آذر 1397
شماره 7553
درنگ
23023630
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

رؤیاسازی با صنعت دیزنی

از ساخت دوربین با کمک قطعات شورولت تا شبیه‌سازی چشم
استودیوی والت‌دیزنی تاریخچه‌ای درخشان در زمینه نوآوری فنی و تکنولوژی دارد؛ از خلق تکنیک‌های پیشگام اما ابتدایی گرفته تا نرم‌افزار‌های برنده اسکار؛ و همچنان به توسعه زوایای مختلف تولید انیمیشن مدرن ادامه می‌دهد.
ویژه
یک عروسک بزرگ از پلنگ صورتی را هنوز توی اتاقم دارم. فکر کنم خانم‌ام آن را برایم گرفته؛ چون می‌دانست چقدر پلنگ‌صورتی را دوست می‌دارم. هنوز هم در آستانه 40‌سالگی، وقتی که تلویزیون بخش‌هایی از این پلنگ صورتی نازنین دوست‌داشتنی را پخش می‌کند، درست مثل این طاعون‌زده‌ها و جن‌زده‌ها، جلوی تلویزیون سامسونگم می‌نشینم.
کمتر از تعداد انگشتان یک‌دست انیمیشن ایرانی اکران‌شده در سینماها داریم. عمر ساخت انیمیشن برای مخاطب در ایران به 10سال هم نمی‌رسد و معمولا سودی هم عاید تهیه‌کننده‌ها نمی‌شود.
به یاد‌آوردن خاطرات دوران کودکی برای همه ما همیشه همراه با لبخندی دلنشین و شیرین است؛به‌ویژه برای دهه شصتی‌ها که نوستالژی‌ها و دنیای کودکی‌شان با بچه‌های امروز و فانتزی‌هایشان زمین تا آسمان فرق می‌کرد
«می‌گویند اگر یک‌رؤیا را بیش از یک‌بار ببینی، حتماً آن رویا، واقعیت می‌یابد». این یکی از دیالوگ‌های معروف انیمیشن زیبای‌خفته، یکی از ساخته‌های والت دیزنی است. خیلی از آنها که به دیزنی‌لندسرزمین دیزنی می‌روند.
آن موقع‌ها هیچ نمی‌دانستم. اوایل دهه 70 وقتی 6-5 ساله بودم برای نخستین‌بار، تماشایش کردم .
خاطره جمعی ما ایرانیان از دلاور جنگل شروود نه با «رابین‌هود» آلن دوان با حضور داگلاس فربنکس
«والت دیزنی»؛ مردی که عاشق رویاهایش بود

آقای والت شگفت‌انگیز

خالق بسیاری از کارتون‌های به‌یاد‌ماندنی و شخصیت‌های فراموش‌نشدنی فرصت زیادی برای زندگی نداشت
سیندرلا، سفید‌برفی، زیبای‌خفته، میکی‌ماوس، گوفی، دانلد‌داک، پینوکیو، دامبو، شیرشاه، کتاب‌جنگل، علاء الدین، داستان اسباب‌بازی، شرکت‌هیولاها، شگفت‌انگیزان، راتاتویی، وال ئی، بالا.
خلق رؤیا حرفه من است

خلق رؤیا حرفه من است

گپی با حامد عزیزی؛ دوبلور پاندای کونگ‌فوکار، گارفیلد و شادفیل
در کنار فیلم، سریال، تله‌فیلم، برنامه‌های ترکیبی، مستند، تاک‌شو و...،
دنیای دیوانه دیوانه
دیزنی شخصیت‌های پیچیده و دنیاهای جادویی‌ای‌را خلق کرد که گذر زمان آنها را کمرنگ نکرد
زمان می‌گذرد و همه‌‌چیز تغییر می‌کند، اما فیلم‌های دیزنی همچنان یکی از اجزای ثابت زندگی آدم‌های همه نسل‌هاست. بزرگ و کوچک عاشق شخصیت‌های دیزنی هستند.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
شرکت دیزنی برای چندین‌دهه یکی از محورهای اصلی و قدرتمند صنعت انیمیشن‌سازی جهان بوده‌است و اگرچه انیمیشن‌های دیزنی معمولا از نظر بینندگان و به‌ویژه از دیدگاه منتقدان رتبه‌های بالایی به‌دست می‌آورند اما باوجود شرکت‌های قدرتمندی مانند پیکسار که در سال2006 به قیمت 4/7میلیارد دلار به دیزنی واگذار شد.
علی و کاویان که 5سال پیش از بالای پشت‌بام افتاد و فوت کرد خوشبخت‌ترین بچه‌های بلوک بودند.آنها نخستین بچه‌هایی بودند که می‌توانستند کارتون‌های جدید را ببینند و این به‌خاطر مادرشان سیما بود. همه خانواده سیماخانم در انگلستان زندگی می‌کردند و او یکجورهایی دروازه‌ای بین ما و دنیای بیرون به‌حساب می‌آمد.
استودیوی والت‌دیزنی تاریخچه‌ای درخشان در زمینه نوآوری فنی و تکنولوژی دارد؛ از خلق تکنیک‌های پیشگام اما ابتدایی گرفته تا نرم‌افزار‌های برنده اسکار؛ و همچنان به توسعه زوایای مختلف تولید انیمیشن مدرن ادامه می‌دهد.